Hersenbloeding of ruggewervelprobleem

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
roef
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2006 19:52
Locatie: Groningen

Hersenbloeding of ruggewervelprobleem

Bericht door roef »

Hallo allemaal!

Ik heb een ontzettende schat van een poes met ook als roepnaam poes :grin: Heb haar 10 jaar geleden als zwervertje meegenomen en ze is nooit meer bij me weggegaan.

Ongeveer 2 weken geleden werd ik s'nachts wakker (ze slaapt bij me op bed) en toen lag ze heel raar te stuiptrekken. Ik heb haar toen een beetje gesusd en even later kwam ze weer bij. Ze zat me met hele grote ogen aan te kijken en was heel verward. Ze is later weer gewoon in slaap gevallen en de dag erna kon ik eigenlijk niets vreemds aan haar ontdekken. Heb er zelfs nog aan gedacht dat ze misschien wel heel erg lag te dromen.

Afgelopen vrijdag kwam ik thuis van mijn werk en normaal komt ze dan wel naar me toe lopen maar nu bleef ze rustig in haar mandje liggen. Vond haar een beetje raar kijken. Heb haar toen opgetild even met haar geknuffeld en normaal begint ze gelijk te spinnen maar ook dit deed ze niet. Heb haar toen op de grond gezet en zag tot mijn grote schrik dat ze heel erg vreemd liep, ze zwalkte van de ene naar de andere kant, met name met de achterkant. Aan de voorpootjes kon ik niets vreemds ontdekken.

Heb direct contact met de d.a. opgenomen en kon gelukkig direct terecht. Ze heeft haar suiker gecontroleerd en dat was goed, ook heeft ze haar ruggewervel helemaal gecontroleerd en poes reageerde nergens op dus dat leek ook goed. Conclusie was dat de d.a. dacht dat ze misschien wel een hersenbloedinkje gehad heeft. Ze heeft wat medicijnen toegedient gekregen en ik heb een kuur mee naar huis gekregen.

Ben de afgelopen dagen steeds bij haar geweest maar tis niet mijn oude poes die hier bij me is. Ze loopt wel iets beter, maar ligt eigenlijk alleen maar in haar mandje. Ze eet en drinkt wel goed, maar ze is heel erg matjes. Ze loopt vaak maar 2 of 3 meter en dan gaat ze alweer liggen, net of ze niet verder kan.

Heb vanmorgen nog even weer contact met de d.a gehad en die vertelde me, dat als het probleem in de ruggewervel zit, dat dit dan in de loop der tijd verslechterd. Mocht het toch een hersenbloedinkje zijn dan is de kans op goed herstel erg groot.

Nu is mijn vraag, wie herkent er iets uit bovenstaande? Wat zijn de symptomen van problemen met de ruggewervel? En hoe lang zou het kunnen duren dat ze weer de oude wordt mocht het inderdaad in haar hoofdje zitten?

Ben benieuwd naar jullie reacties!!

Liefs van een enorm ongeruste baasje van Poes
Tineke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik dacht direct aan een lichte epileptische aanval, waarbij ze even van de wereld lijkt te zijn en zwalkt als ze loopt. Dit is het soort aanval waarbij ze niet stuiptrekt, niet schuimbekt en geen urine laat lopen, maar even verstart en niet reageert op de buitenwereld, je stem of aanrakingen.

De poes van mijn zus had ook regelmatig van dergelijke toevallen en die kosten veel energie, zodat ze de dagen daarna veel slaapt en rust en verder niet veel doet totdat ze weer op krachten is. Deze poes hoefde gelukkig niet aan de medicijnen en is er later overheen gegroeid, maar bij de wat oudere katten kan het wel blijvend zijn. Ze kunnen dan overigens nog steeds een heel goed leven hebben.

De dierenarts dacht toen bij die poes ook aan hersenbloeding of iets anders in de hersenen of een beschadiging aan de rug of ledenmaten, maar het was uiteindelijk och een milde vorm van epilepsie.

Ik weet natuurlijk niet of dit bij jouw poes ook het geval is, maar wellicht kun je het met de dierenarts bespreken en horen wat die daar van vindt.

In ieder geval wens ik je heel veel sterkte en ik hoop dat het meevalt.

groetjes,
Sandra
roef
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2006 19:52
Locatie: Groningen

Bericht door roef »

Hoi Sandra.

Bedankt voor je reactie!

De poes slaapt nu inderdaad veel en doet niet veel. Heb zelf ook de hoop dat ze nu inderdaad wat aan het aansterken is en dat ze straks weer wat meer de oude is. Vanmorgen lag ze heerlijk op de bank in het zonnetje en dat had ze al een tijdje niet meer gedaan. Ik denk doordat ze zelf op de bank gesprongen is dat het probleem niet in haar rug zit anders had ze dat waarschijnlijk niet gedaan.
Ik wacht maar af en hoop op het beste!!

Groetjes Tineke
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Hoi Tineke, hier op het forum zit nog iemand die ervaring heeft met hersenbloeding. Ik weet niet of ze vanmiddag nog online komt, maar als alles goed zit ga ik vanavond naar haar toe en dan zal ik haar vragen hier te reageren.

Veel rusten is in ieder geval zeer belangrijk en zorgen dat ze goed blijft eten en drinken. Je schrijft dat ze soms neerploft en niet verder "kan"dus zorg dat er eten en drinken bereikbaar is voor haar.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
roef
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2006 19:52
Locatie: Groningen

Bericht door roef »

Hallo,

Nou met mijn beestje gaat het weer helemaal de goede kant op. Gisteren kwam ik thuis en lag ze heerlijk op de bank te slapen en toen ze mij zag, ging ze helemaal heen en weer liggen rollebollen, dus het gaat de goede kant op. Ze spint ook weer lekker als ik met dr knuffel en ze eet goed, dus volgens mij gaan we met een goed gevoel naar de kerstdagen.

Het is fijn om te weten dat deze site er is en mochten er zich weer problemen voor doen dan is het altijd handig om hier even wat tips enz vandaan te halen!

Bedankt voor de reacties!

Groetjes Tineke
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Een vorige kat van mijn ouders heeft ook zo'n aanval gehad.
Hij lag rustig op de bank te slapen en zo ineens kreeg hij een aanval.
De ene kant van zijn lichaam was stijf en de andere kant was verlamd.
Hij kon niet meer lopen, maar kwam al koprollend achter mijn moeder aan die de dierenarts belde.
We hebben nooit precies geweten wat het is geweest maar we zaten ook te denken aan een flinke hersenbloeding of zelfs een infarct. :-(
Groetjes Anita en de beestenbende
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Oja hij is toen ingeslapen omdat hij niet meer te helpen was. :cry:
Groetjes Anita en de beestenbende
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

roef schreef:Nou met mijn beestje gaat het weer helemaal de goede kant op. Gisteren kwam ik thuis en lag ze heerlijk op de bank te slapen en toen ze mij zag, ging ze helemaal heen en weer liggen rollebollen, dus het gaat de goede kant op. Ze spint ook weer lekker als ik met dr knuffel en ze eet goed, dus volgens mij gaan we met een goed gevoel naar de kerstdagen.
Fijn dat het nu in ieder geval goed met je katje gaat! Misschien was het een lichte hersenbloeding of een lichte epileptische aanval of toch iets heel anders, maar katten zijn gelukkig vaak heel sterk en veerkrachtig, dus ik hoop met je mee dat jullie het ergste achter de rug hebben.

groetjes,
Sandra
Pablo
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:21

Bericht door Pablo »

Hallo Tineke,

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met onze kat Bubba. Bubba is een kater van 16,5 jaar.
Hij lag lekker op de bank bij ons te slapen toen hij plotsleling wat stuiptrekkingen kreeg en even totaal nergens op reageerde. Dit duurde niet heel lang.
Plotseling was hij er weer en keek met grote ogen in het rond. Volgens mij is hij erg geschrokken. Hij sprong direct van de bank maar zakte door zijn achterpoten. We lieten hem even liggen en hebben direct de dierenarts gebeld. Het was eerste kerstdag, gelukkig had onze arts dienst. Aangezien het vrij warm in huis was, hebben wij hem op de koude tegels in de keuken gelegd en zijn bij hem gebleven. Zijn hartje ging gigantisch tekeer. Op het moment dat wij met hem naar de dierenarts wilden, gaven wij onze andere 2 katten wat eten.
Bubba stond op, rende naar het voer en begon lekker te eten, alsof er niets gebeurd was! Maar wij waren toch erg bezorgd en zijn alsnog naar de dierenarts geweest. Op dat moment was hij weer helemaal helder en liep ook weer goed. Nu heeft hij artritis dus zijn achterpoten zijn altijd al een zwak punt. Maar alles ging gelukkig weer goed en zij kon ook verder geen bijzonderheden bespeuren. Zijn hartje klonk ook gewoon goed.
Ik dacht zelf aan een hersenbloeding en nu ik jouw verhaal gelezen heb, ben ik hiervan overtuigd. De eerste dagen erna was hij extra suf maar nu reageert hij weer zoals altijd. Door zijn leeftijd slaapt hij zowiezo veel, dus dat is niet verandert.
Ik ben wel extra bezorgd. Helaas heeft 1 van onze andere katten op 3 jan. een hartstilstand gehad en is hieraan overleden. Hij was slechts 8 jaar. Van hem hadden wij dit natuurlijk niet verwacht dus het verdriet is groot. Wij hielden Bubba extra in de gaten en dan opeens gaat Pablo dood....
Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde dit graag kwijt.
Groetjes,
Syl
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Syl, naar joh zo onverwacht.
Ik herken veel van jullie verhalen. Zo liep mijn Felix me echt omver en stierf. Ik zal nooit weten of dat kwam door mijn val of doordat hij al iets mankeerde.
Mimi lag plotseling helemaal apart en leek blind bij de dierenarts. Je kan de bloeddruk van je kat laten weten en vaak heeft het net als bij Mimi veel met de nieren te maken. Een nierdieet geven kan sowieso geen kwaad.

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Pablo
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:21

Bericht door Pablo »

Hoi Kattenbella,

Dank je wel voor je reactie.
Bubba laten wij ieder jaar controleren bij de dierenarts. "Totale apk-keuring"noemen wij het altijd voor de grap. Dan controleren wij de nierfuncties, op suikersiekte en diabetes.
Bubba is daardoor op speciaal dieetvoer gezet voor de nieren en hij krijgt iedere dag een pilletje. Fortekor heet dat. Bubba vindt het pilletje erg lekker dus gelukkig geen moeilijk gedoe! Dit doen wij sinds bijna 1,5 jaar en afgelopen oktober bleek dat zijn nierfuncties het beter zijn gaan doen sinds hij dit krijgt. Verder is Bubba gezond verklaard.
We blijven het goed in de gaten houden en natuurlijk ook voor onze andere kat, Max. Hij is het broertje van Pablo, hij wordt in februari 9 jaar.

Groetjes,
Syl
Viv
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2010 12:43

Re: hersenbloeding of ruggewervelprobleem

Bericht door Viv »

Hoi allemaal,

Ik was op google aan het zoeken op wat trefwoorden en kwam direct op dit topic uit. Roef, jouw verhaal sluit helemaal bij mijn verhaal aan. Ik zie dat jouw berichtje van een paar jaar geleden is. Ik weet dan ook niet of je hier nog actief bent. Hoe is het met je poezenbeest?
Ook de verhalen van andere zijn heel herkenbaar.

Mijn kat is 14 jaar. Zondag vloog hij opeens van de trap af. Ik weet niet precies wat er gebeurde maar ik denk nu dat het een stuiptrekking is geweest waardoor hij geen controle over zijn lichaam had. Sindsdien zakt hij door zijn pootjes, zwalkt en tolt hij. Soms maakt hij ook koprollen als hij aan het lopen is. Het lijkt alsof hij stomdronken is; totaal van de wereld.

De nacht van zondag op maandag heeft hij flink lopen stuiptrekken op mijn bed. Hij maakte daarbij echt rare "sprongen". De andere kat heeft zich hele nacht onder het bed verstopt, hij vond het maar eng..

Maandag naar de dierenarts gegaan. Zijn hartje ging veel te hard en hij heeft een hersenbloeding gehad. Hij heeft nu pilletjes voor een lagere bloeddruk. Volgende week donderdag moet hij voor controle terug.

Het gaat nog steeds erg slecht met mijn kat. Tijdens zijn slaap blijft hij stuiptrekken. Daarna kijkt hij je heel verward en met grote ogen aan, hij snapt er niets van. Ook is hij heel aanhankelijk en makkelijk. Normaal kan het een fel ding zijn als iets hem niet zint. Vannacht waren zijn stuiptrekkingen zo erg dat hij van mijn bed af vloog/viel. Het liefst wil ik hem op de grond hebben. Maandag heb ik een nestje gemaakt in een grote doos, met veel kussens en een dekentje. Overdag ligt hij daar wel in maar 's avonds wil hij echt bij mij zijn.

Soms lijkt het iets beter te gaan, dan is hij wat actiever (en eigenwijs!!). Dan wil hij bijvoorbeeld op de vensterbank springen, wat vervolgens niet lukt. Resultaat is dat hij steeds blijft vallen. Ik maak me onwijs ongerust, het is niet het katje die ik ken. Het is natuurlijk ook maar de vraag in hoeverre hij te herstellen is. Als een mens een hersenbloeding krijgt verandert hij vaak ontzettend.

Verder eet en drinkt hij heel goed (heel veel!!) maar naar de kattenbak gaan gaat wat moeilijker.

Ik denk dat ik alleen maar af kan wachten tot donderdag. Dan wordt hij getest en wordt duidelijk in hoeverre hij te herstellen is. Maar het is slopend om zo'n ziek katje te hebben :-(

Liefs van Viv
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: hersenbloeding of ruggewervelprobleem

Bericht door Kattenbella »

Hallo Viv, wat krijgt je kat voor medicijnen? Probeer hem te begeleiden en te steunen en geniet van hem. Ik hoop dat je donderdag wat meer duidelijkheid krijgt!

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Viv
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2010 12:43

Re: hersenbloeding of ruggewervelprobleem

Bericht door Viv »

Dank je :smile:
Norvasc ofzo? Bloeddruk verlagend.
De andere beesten (andere kat en de hond) zijn ook helemaal van slag. Die merken dat er iets aan de hand is maar snappen er niet veel van. Mooi om te zien dat die beestjes zo sterk op elkaar reageren!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: hersenbloeding of ruggewervelprobleem

Bericht door Kattenbella »

Mooi om te zien he! Steunen de andere dieren hem ook? Hier doen ze dat wel als een kat erg ziek is.
Nogmaals, sterkte en laat ons weten hoe het gaat!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie