Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

hm, Woefie deed toen juist heel stoer tegen Musti. Zo van, je moet ni denken dat je nu zielig bent. Ze daagde hem eigenlijk een beetje uit.
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

even een vraagje

Bij rana zie ik op haar buikje waar het wondje zit van de sterilisatie een bult
als je er aan komt geeft ze er geen pijn aan.
Het voelt wat hard en is een klein beetje dikker
De huid ziet er verder hardstikke netjes uit en de wond is goed genezen

is dit littekenweefsel of iets en trekt dit nog bij?
over een maandje moet ze nog even terug naar de dierenarts want dat krijgt ze haar 2e vaccinatie dus als het niets ernstigs zou kunnen zijn wil ik er even mee wachten Mevrouw schiet nogal in de stress zodra ze de dierenmand in moet om mee te gaan
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Twee weken na de castratie van Thomas ontstond er ook een flinke bult rond de plaats waar zijn navelbreukje zat -waaraan hij dus gelijktijdig geholpen is. Hij bleek een soort allergische reactie te hebben op het hechtmateriaal. We moesten het gewoon even aankijken, en inderdaad verdween het al snel weer. Bel anders je dierenarts er even over op, als je het niet vertrouwt; meteen langskomen was bij ons ook niet nodig. In ieder geval het beste ermee!

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
lange
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2006 11:19
Locatie: Balen (Belgié)

Bericht door lange »

ik heb eens een vraagje . ik heb gisteren namelijk mijn poes laten sterliseren . dit was omdat het moest want die poes is bijna altijd krols . nu gisteren was ze nog heel suf en ik dacht dat zal vandaag wel over zijn . maar nu blijkt dat ze hier al de hele dag op een stoel ligt te slapen of rusten maar er zit gewoon niks beweging in . ze komt zelfs er niet vanaf om te eten of drinken . maar ik begin mij daar toch zorgen om te maken of is dit normaal de eerste dagen ?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Natuurlijk moet je de poes nu goed in de gaten houden, want ze heeft een echte operatie ondergaan, maar op zich is het heel normaal dat ze de eerste daagjes suf is. Niets om je zorgen te maken, tenzij ze suf blijft en zeker als ze niet wil eten en drinken.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Het is vrij normaal dat je poes nog een beetje suffig is van de narcose, alleen moet het niet te lang aanhouden. Hoelang durf ik je eigenlijk niet te zeggen, daarvoor kun je denk ik beter even je dierenarts bellen.

Succes ermee! En beterschap voor je poes
Gebruikersavatar
lange
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2006 11:19
Locatie: Balen (Belgié)

Bericht door lange »

wij zijn nu een dag verder en het ziet er al veel beter uit . ze heeft ondertussen al wat gegeten en gedronken . en er zit toch al terug wat beweging in :grin: het is zo nog maar rustig aan maar het komt zeker goed . wij hadden ook naar de DA gebeld en die zei ook dat het heel normaal was . dat kon inderdaad wel enkele dagen duren . dus allemaal bedankt voor jullie reacties ;-)
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Wat is nou de beste leeftijd om je poes te laten steriliseren?
Groetjes Anita en de beestenbende
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

SunDai schreef:Wat is nou de beste leeftijd om je poes te laten steriliseren?
het beste is eigenlijk voor je poes de eerste keer krols wordt. Zeker als ze buitenkomt (ik weet niet of dit bij jou het geval is hor) dan is één keertje krols genoeg voor een ongewenst nestje, wat voor een jonge poes toch een risico met zich meebrengt.

De meeste poezen worden krols rond de leeftijd van 6 à 7 maand, maar je hebt er ook die vroeger krols worden. Ik denk dat 5 maand misschien wel een goede leidraad kan zijn. In ieder geval kan een vroege sterilisatie weinig kwaad. De groei van de poes wordt er niet door gestopt ofzo. ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

freija schreef: het beste is eigenlijk voor je poes de eerste keer krols wordt. Zeker als ze buitenkomt (ik weet niet of dit bij jou het geval is hor) dan is één keertje krols genoeg voor een ongewenst nestje, wat voor een jonge poes toch een risico met zich meebrengt.

De meeste poezen worden krols rond de leeftijd van 6 à 7 maand, maar je hebt er ook die vroeger krols worden. Ik denk dat 5 maand misschien wel een goede leidraad kan zijn. In ieder geval kan een vroege sterilisatie weinig kwaad. De groei van de poes wordt er niet door gestopt ofzo. ;-)
Bedankt voor je antwoord. Onze poes komt gelukkig niet buiten dus zou niet zwanger kunnen worden.
Hoe merk je eigenlijk wanneer een poes krols is? Ik ben alleen maar katers gewend. :oops:
Groetjes Anita en de beestenbende
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

SunDai schreef:

Hoe merk je eigenlijk wanneer een poes krols is? Ik ben alleen maar katers gewend. :oops:
de poes wordt heeeeeeeel aanhankelijk, gaat (soms) hard zitten mauwen en wanneer je haar streelt gaat ze d'r kontje ophoog steken ;-) (al doen de mijne dat laatste nog steeds ookal zijn ze gesteriliseerd)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
katja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2006 22:24

casteratie altijd nodig ?

Bericht door katja »

Hallo, even een vraagje. Ik heb een katertje van 7 maanden die gezien zijn leeftijd moet worden gecastereerd. maar is dit nou altijd nodig ? en wat gebeurd er als je het niet doet. Het einige wat ik nu merk is dat zijn urine heel sterk ruikt maar hij doet het wel altijd netjes op zijn bak.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Tja, is castratie echt nodig? Ik vind van wel om vijf redenen:

1. ongecastreerde katers die buiten komen, gaan, als er krolse poezen zijn, zonder op te letten hun hormonen achterna en hebben zo een hele grote kans om overreden te worden (het grootste deel van de verkeersslachtoffers zijn ongecastreerde katers) of te ver weg te lopen van huis zodat ze niet meer terugkeren.
2. ongecastreerde katers die niet buiten komen hebben een sterke drang om te willen ontsnappen als ze krolse poezen ruiken en zijn dan vaak niet te harden binnenshuis;
3. ongecastreerde katers hebben een sterke neiging om te gaan sproeien om hun teritorium af te zetten als ze andere katten in hun omgeving hebben of ze buiten zien. Als ze eenmaal sproeien (vaak op de meubels en met een verschrikkelijke stank) dan kunnen ze daar mee doorgaan als ze gecastreerd zijn, dus kun je het sproeien beter vóór zijn door ze op tijd te castreren;
4. gecastreerde katers zijn vaak minder dominant naar andere katten, rustiger en liever;
5. ongecastreerde katers kunnen vele ongewenste nestjes voortbrengen en daar zijn er al genoeg van in Nederland en België. Een ongelukje zit in een klein hoekje ook als de kater binnen blijft, want hij is zo ontsnapt.

het staat iedereen vrij om zelf te beslissen, maar ik vind het heel verstandig het wel te doen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
katja
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2006 22:24

Bericht door katja »

Sandra bedankt voor je duidelijke uitleg. Eigenlijk wist ik het al maar wilde denk ik nog even een bevestiging.
Ik heb een afspraak met de dierenarts gemaakt voor vrijdag ochtend voor de castaratie maar begon ineens zo te twijfelen omdat ik het zo zielig en onnatuurlijk vind.
Ik ga het nou toch maar doorzetten (met pijn in mijn hart)

Bedankt,


Katja
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Graag gedaan. Gelukkig is het voor katertjes niet zo'n zware ingreep. Ze kunnen een paar uurtjes tot een dag suf van de narcose zijn, maar daarna zijn ze (meestal) weer helemaal de oude. Ze hebben erna geen pijnstillers of zo nodig, maar lekker veel aandacht en liefde.

O ja, 7 maanden is een perfecte leeftijd voor castratie, want dan ben je de echte geslachtsrijpheid (inclusief sproeien) meestal nog vóór.

groetjes,
Sandra
Plaats reactie