Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Toen Woefie (onze poes) onder het mes ging, was ze daarna ook een stuk lieverder en aanhankelijker. En dat is nu nog steeds zo. Dus misschien wordt jouw kat ook wel wat tammer.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap heeft de hele dag wild rond gesjouwd, en ligt nu sinds 20u op bed, verstopt in de dekens, beetje de weg kwijt en waterige oogjes. Hij heeft gelukkig wel goed gegeten en gedronken vandaag, dus we laten m lekker veel slapen, en ik ga er vanuit dat ie zich morgen weer veel beter voelt.

Had al rekening met een 'inzinking' gehouden, is toch niet niets voor zo'n klein lijfje. En vooral omdat ie ook z'n navelbreuk heeft moeten laten doen. Heel zielig, helemaal kaal op z'n buikje, snee van ca 2,5 cm en 5 hechtingen. Ziet er wel netjes uit. Kan momenteel even geen foto's op pc zetten, maar die volgen gauw.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

Wel ik wil hier niemand verrontrusten, maar ik zal eens vertellen dat ik geen enkele kat meer laat castreren. Dat is nu al 3 keer dat het misloopt na de castratie. 3 lieve katers die ik heb moeten afgeven een paar maanden na de castratie.
Sylvester: 11 maanden geworden
Simba: 7 maanden oud geworden
Spirou: net 1 jaarr geworden.
Ze worden zo zwak de periode na de castratie, hun imuumsysteem werkt niet meer voldoende en alle nare ziektes hebben juist dan hun kans.
Zijn der nog mensen die dit kunnen bevestiggen??

Wanneer hij echt begint te sproeien is er miss geen andere oplossing. Maar zolang het niet moet, laat ik het niet meer doen.

Spirou is zaterdag naar de regenboog vertrokken. Kusjes lieve schat!!!! heb het goed daar, je was wel veel te jong, maar...
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Waarschijnlijk is de castratie bij jou katten de aanleiding of juist de druppel geweest, waren ze allemaal al niet helemaal gezond.

Anders zouden da's dat toch niet overal aanraden? En castreren is een vrij kleine ingreep, voor mensen vergelijkbaar met het weghalen van vetbultjes. Wij zijn ook even naar als we onder zeil moeten, en wat vatbaarder, maar als je verder gezond bent, kom je daar na een tidj ook weer bovenop.

Het is niet niets voor een beestje, maar bij voorbaat niet meer castreren daar ben ik het niet mee eens. Als je kat verder helemaal gezond is, is het uiteindelijk voor zo'n beestje alleen maar beter.

Dap is nu weer helemaal springlevend en lekker aan het spelen. Zal vanavond wel weer gesloopt zijn, maar hij heeft er gelukkig weinig last van.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

Wel ik zal jou zeggzn dat onze drie mannen, die we moeten afgeven hebben, kerngezond waren voor de castratie. Nu ik geef je enkel mijn ervaringen mee. Maar ik heb er genoeg van, drie is te veel.
Wanneer je opmerkt dat hij begint te sproeien en je grijpt "dan" meteen in. Dan is er nog geen kwaad geschied. Ik stel het nu zolang mogelijk uit bij ons Sepke, want bij de vierde ga ik mee!!! dat overleef ik zelf niet meer denk ik.
Sorry voor het negatieve over castratie, maar het zal wel het verdriet en de woede zijn zeker???
Nu ik heb der schrik van gekregen en wil niet dat nog 1 van mijn schatjes dit meemaakt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met Sadewi eens. In ons asiel worden er wekelijk zo'n 3 katten gecastreerd en in een jaar zijn dat er dus ongeveer 155. Hierbij zitten alles, van hele jonge katertjes of "oudjes" van een jaar of 10. Van deze ex-katers is er nog nooit eentje ziek geworden, verzwakt geraakt en daarna overleden. Alle kater waren na 1à 2 dagen weer helemaal kiplekker en naar mijn mening ook nog eens makkelijker in de omgang.

Ik denk dus dat jij met jouw katers pech hebt gehad dat ze net na de castratie ziek zijn geworden en staat de castratie er los van, maar ik kan je reactie heus wel begrijpen hoor. Je hebt net 3 jonge katers verloren en je wil er alles aan doen om deze kans in de toekomst te verkleinen. Heel begrijpelijk dat je huiverig bent geworden voor castratie, maar praat er eens over met je dierenarts of kijk op het internet. Dan weet je zeker of er een link is tussen castratie van jonge katers en vatbaarheid voor ernstige ziektes. Nogmaals sterkte met je verlies van Spirou.

groetjes,
Sandra

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
fluttertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 dec 2005 23:23
Locatie: Den Haag

Bericht door fluttertje »

guus is echt een stuk rustiger als normaal, ze heeft vannacht ook de hele nacht bij ons geslapen terwijl ze normaal wel even gaat spelen 's nachts. Ze zit nu ook nog met der kapje op dus dat zal ze ook niet fijn vinden. Hoe lang moet ze dat ophouden?? Vraag me wel af of het normaal is, het scheelt best veel met eerst. Misschien is ze ook niet lekker van de ab, of merken ze daar niet veel van?

Van overlijden na de castratie heb ik nooit gehoord, ja dat er tijdens de narcose iets niet goed gaat, niet een aantal maanden later. Wel rot voor je als dat al 3 (!) keer is gebeurd, dan zal ik er ook weinig vertouwen meer in hebben. Sterkte met je verlies
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

David, ik denk dat jij gewoon ontzettend veel pech hebt gehad. En ik denk dat het nog eerder te wijten is aan fouten van de dierenarts (aangezien het verder haast nooit gebeurd) dan aan de castratie zelf.
Ik wil niet zeggen dat je dierenarts het niet goed heeft gedaan hoor, maar die conclusie zou ik naar aanleiding van jouw ervaring eerder trekken.
De kans dat er iets misgaat bij een castratie is gewoonlijk ontzettend klein.

Veel sterkte in ieder geval nog.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap is gister naar de DA geweest voor controle en het verwijderen van de hechtingen uit zijn buik (navelbreukje).

Dat was gister nog een avontuur! Dap was doodsbang, en werd daardoor agressief. De DA durfde het niet aan om de hechtingen eruit te halen zonder narcose.

Dus nu sta ik voor de keuze: zelf proberen de hechtingen er stuk voor stuk uit te halen, zodat ik m een boel stress bespaar. Het maakte volgens de DA weinig uit als ze er over een half jaar nog zaten, het was een soort kunststof draadje, en kon niet gaan irriteren/zweren.

Of hem onder een licht roesje laten brengen, zodat ze alsnog de hechtingen kunnen verwijderen.

Wat vinden jullie? Wellicht dat Dap ze er binnenkort zelf probeert kapot te kauwen als ze gaan irriteren. Maar ik ben een beetje bang als ie straks naar buiten gaat, of als Dap en z'n komende speelmaat het niet kunnen vinden, dat zijn buik wel een makkelijke zwakke plek is.

Help!!! Vind weer een narcose ook wel heel wat...
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Vraag een scalpelmesje aan de dierenarts en doe het zelf. Met Amy ben ik ook niet teruggeweest om de hechtingen eruit te halen.
Een hechting eruit halen is echt heel makkelijk. Je snijdt het draadje door vlak achter het knoopje en dan trek je het zo eruit. Ze voelen er haast niets van.
Zijn het trouwens paarse hechtingen? die lossen namelijk vanzelf op (binnen 45 tot 90 dagen)
Gebruikersavatar
Diesel22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2006 11:28
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Diesel22 »

Afgelopen vrijdag zijn we met onze mannen naar de dierenarts gegaan. Bij het eerste bezoek van Diesel was er al geconstateerd dat er maar één balletje was ingedaald. Nu met zijn tweede bezoek werd er dan ook verteld dat hij dus een operatie als een poes zal moeten ondergaan...

Wat dus ook een stuk langer zal gaan duren als een normale castratie - ongeveer 40 tot 90 minuten.

Hopelijk komt het allemaal goed, want met die verhalen hierboven stelt het mij niet echt gerust. De DA kon mij wel vertellen dat een kat van ongeveer 6 maanden een operatie van 2,5 uur zou moeten trekken.

De reden dat een balletje niet helemaal indaald hebben ze niet, maar het kan erfelijkheid zijn. Hoeveel katers hebben hier last van? Iemand hier ervaring mee?

Gelukkig duurt het nog even voor het zo ver is :!:
Samantha - Diesel & Fabio
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

He, wat vervelend dat ie dan langer onder het mes moet! Een castratie is een veel mindere ingreep.
Komt vast goed!

Dap heeft nog steeds de hechtingen in zijn buik, hij probeert ze zelf los te krijgen, dus daar wacht ik gewoon op. Als ie ze echt heel vervelend vindt, mag ik er binnenkort vast bij met de schaar :)

Het zijn geen oplosbare, maar zwarte hechtingen. Waren het maar oplosbare. Maar ja, dat kon vast niet.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Oplosbare hechtingen moeten er meestal ook nog worden uitgehaald hoor ;-) Als ze aan de binnenkant zitten natuurlijk niet, maar uitwendige hechtingen worden er over het algemeen uitgehaald zodat ze nergens aan kunnen blijven haken.
Hechtingen kun je er trouwens beter uithalen met een scalpelmesje. Die zijn veel scherper en je kan er precieser mee werken. Als je het zelf niet aandurft, kun je beter even langs de dierenarts gaan.
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

Bericht door Mrij »

ik heb gister Rana naar de dierenarts gebracht
gisteravond kon ik haar ook weer ophalen

de dierenarts vond haar een dotje omdat ze niets anders wilde dan knuffelen toen ze bij kwam.

Nou dat was toen ze weer thuis was wel even anders , ons kroelkatje was veranderd in een monstertje. stik chagerijnig ook naar de andere katten toe. Ik denk zelf dat dit kwam omdat ze er last van had, vanochtend kwam Rana me weer tegemoet en wilde maar al te graag knuffelen

Alleen Mozart is nog een beetje mopperig tegen Rana maar dat gaat vanzelf wel over toch ?
Mrij en de bende van 5...
Hnausi, Yasmine, Poes, Sinner en Mormeltje
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ja ze zal nog een beetje naar "dierenarts" en "operatie" ruiken en dat is eng ;-) Zodra die geur weg is, zal hun gedrag ook zeer waarschijnlijk veranderen.
Plaats reactie