nieuwkomer

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Fleur75
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:38

nieuwkomer

Bericht door Fleur75 »

hé hoi!

Ik heb een vraag over de introductie van een nieuwkomer in ons huis waar ik niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden.

3 jaar geleden hebben wij een poes overgenomen van vrienden. Dotje was toen 3 jaar en zij hadden haar ook weer van iemand gekregen die er allergisch voor bleek te zijn. Onze vrienden woonen op een boerderij en hadden al 4 katten dus daar werden geen problemen verwacht. Echter ze werd daar niet geaccepteerd, ze werd steeds aangepakt door de andere katten en leefde uiteindelijk alleen nog in de badkamer waar zij veilig was. Toen het zo ver ging dat zij ook bloed begon te plassen hebben wij haar overgenomen. In de afgelopen 3 jaar is zij behoorlijk vooruit gegaan. Nadat ze in huis bleef plassen en een bezoek aan de dierenarts bleek ze nierproblemen te hebben. Hier krijgt ze speciale voeding voor. Inmiddels was het een vrije vrolijke poes met een behoorlijke gebruiksaanwijzing aangezien ze nog steeds niet graag aangehaald wordt en als ze slaat het altijd met nagels doet.

2 weken geleden hebben we weer een kat in nood geholpen, deze keer een gecastreerde kater, Gijs. Zoals de uitleg van het forum en de dierenarts hebben we de katten eerst uit elkaar gehouden, rustig aan elkaar laten wenen en gebruik gemaakt van een feromomenspray.

Ze zijn nu vier dagen bij elkaar en onze eerste kat durft nu niet meer naar beneden te komen, blaast en gromt op alles, inclusief naar ons, wil niet aangehaald worden en als je haar oppakt dan gromt en blaast ze ook. Ik heb inmiddels de gangdeur weer dicht gedaan om haar wat rust te gunnen en zodat zij naar buiten kan via de slaapkamerraam. Beneden wil ik nog niet het luik openzetten omdat ik bang ben dat onze nieuwe kat er dan vandoor gaat omdat we hem nog maar twee weken hebben.

Wie o wie kan mij adviseren? Moet ik ze gewoon bij elkaar laten omdat die vier dagen nog te kort zijn? Heeft er iemand ervaring met zo'n situatie? Ik weet niet zo goed hoe dit verder aan te pakken vooral omdat onze eerst kat ook niet door ons aangehaald wil worden..... Help!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik weet uit ervaring hoe moeilijk die eerste fase is, maar er zit helaas niets anders op dan veel geduld te hebben. Beide katten moeten wennen aan deze nieuwe situaties en dat is niet makkelijk voor ze, zeker omdat ze beiden volwassen zijn. Veel liefde en aandacht geven en dan maar hopen dat het goed gaat. Sterkte.

groetjes,
Sandra

PS: uiteraard van harte welkom op het forum en veel (lees)plezier toegewenst :grin:
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Op zich is het een normale reactie dat je eerste poes even van niemand iets moet weten hoor :wink: Ze is gewoon heeeeel erg boos :wink: En je moet niet vergeten, jullie ruiken nu ook naar de "vreemde".

Ik denk dat je voor je zelf in moet schatten hoe je denkt dat het zal gaan als je besluit de deur toch open te zetten.

Ze moeten toch aan elkaar wennen, en door ze bv elke keer maar een minuut of 10 bij elkaar te laten kom je er zoiezo niet.

Als jij denkt dat het niet tot bloedens toe vechten komt, maar dat ze gewoon hun weg langs elkaar zullen vinden, zou ik de gok er op wagen.

Ik heb een jonge hond in huis en de katten hier bliezen ook naar mij, puur alleen om de geur. Haalde ik hen aan voordat ik in contact was geweest met de pup was er niets aan de hand.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Fleur75
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:38

Bericht door Fleur75 »

Bedankt voor jullie reacties!

Aangezien het voor het eerst is dat we twee katten in huis hebben, heb ik nog wel eens wat vragen...

Aangezien het in de eerste paar dagen echt niet tot vechten is gekomen maar voornamelijk blazen, verstoppen en grommen durf ik het wel aan om de deur weer open te zetten, het zal toch een keer moeten om uit te proberen.... Hopelijk trekt onze oudste bij. Onze kater is gelukkig voornamelijk nieuwsgierig en wil spelen.

Moet ik hen beide alle vrijheid geven? dus ook 's nachts zodat ze beide op de slaapkamer kunnen komen? onze oudste verstopt zich dan namelijk weer op zolder....

Ik houdt jullie op de hoogte van de vorderingen! en al vast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Uit je verhaal lees ik dat je de kater nu twee weken in huis hebt, op zich is dat lang genoeg om ze 's-avonds niet meer uit elkaar te halen, maar als je twijfelt kun je bijvoorbeeld nog een weekje de katten 's-nachts van elkaar scheiden en overdag samen laten. Het is daarna altijd belangrijk dat ze van elkaar weg kunnen lopen en een rustig plekje kunnen vinden. Wel veel aandacht aan je eerste kat blijven geven, want die heeft het nu moeilijk.

groetjes,
Sandra
Gesloten