Sproeien

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gesloten
Emma

Sproeien

Bericht door Emma »

Hallo,

Ik heb 2 kattinen en sinds al een tijdje sproeien ze zelfs voor je ogen tegen boekentassen, de kelderdeur, ...
Ik heb 1 van de 2 zojuist weer betrapt op sproeien. Ik heb al verschillende middeltjes geprobeert zoals Felway en de kat met haar neus in de plas duwen en daarna buitensteken, maar dat helpt niet! Ze doen het steeds weer!
Enkele maanden geleden hadden we last van katers in ons huis. we hebben toen zo 'n magnetisch luikje gekocht en dat schijnt goed te werken.
Zou het wat te maken hebben met die katers?

Help me alsjeblieft, want ik ben hopeloos!(Ik hou te veel van ze dat ik ze echt niet kan wegdoen!)

Emma
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik begrijp je wanhoop helemaal, want dit is een heel naar probleem. Er is een topic "plassen/poepen op ongewenste plekken" dat hier helemaal over gaat en dus ook over sproeien. Het staat vol met adviezen en tips, waar je heel veel aan kunt hebben.

Meestal is het probleem stressgerelateerd en als je de kat door haar eigen plas trekt maak je de stress en dus ook het probleem erger. Mijn advies is dus om dat niet meer te doen. Elke vorm van straf maakt het alleen maar erger.

Het beste is om de oorzaak van de stess weg te nemen en dan houdt het sproeien ook meestal op. In jouw geval kan het de katers uit de buurt zijn of misschien maken ze erg veel ruzie met elkaar. Zo zijn er nog veel meer oorzaken: verveling, eenzaamheid, te druk huishouden, kleine kinderen, niet naar buiten kunnen enz. enz.

Ik weet dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is dus ik wens je heel veel sterkte met het vinden van de oplossing.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Met de neus in de plas duwen heeft echt geen zin, waarom doen mensen dit toch? Er is een reden dat ze het doen en jouw oplossing moet niet leiden tot schaamtegedrag (en het dus dan maar buiten je zicht om doen).

Misschien zijn die katers inderdaad een reden, dat lijkt mij tenminste niet onlogisch :) Even een vraagje tussendoor, maar je maakt niet schoon met amoniak of gloor hoop ik? Want dat werkt je tegen namelijk, dat zijn wel fijne geurtjes om nog eens flink opnieuw overheen te piesen ;)
De mijne doet het ook wel eens (poes, nooit de kater). De eerste keer omdat ik de bak was vergeten te kuisen, onlangs omdat mevrouw een beetje boos is dat man en ik beiden weer werken (stom, wij vonden het juist fijn dat extra geld, maar goed), ze heeft het zelfs gepresteerd om over mijn hoofd te piesen in de ochtend omdat mevrouw honger had en ik niet op tijd uit bed kwam!
Het zijn allemaal redenen waarvan ik pas later begreep dat ze de redenen waren. Misschien valt er bij jou ook een patroon te ontdekken (altijd nadat de ander op de bak heeft gezeten bijvoorbeeld, of wanneer je net hebt schoongemaakt in huis (geurtje van je schoonmaak of stofzuiger), telkens wanneer je een sigaret opsteekt of wanneer je je sloffen hebt verplaatst, ik noem maar wat?). Kijk ook eens naar het gedrag van de katten, doen ze het zomaar, plof ik zak neer, laat het gaan en wandel weer door? Hebben ze net gegeten, net gespeeld, iets anders gedaan?
Als je het gedrag in de gaten blijft houden en je gaat ermee naar de DA, kun je daar ook goed vertellen wat er precies gaande is. Misschien ziet hij wel een patroon dat jij weer niet herkent.
Er is een oorzaak voor uiteindelijk, ze doen het niet zomaar voor de lol... Heel veel sterkte in ieder geval, ik hoop dat je er snel achter bent en dan kunt handelen!
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gesloten