Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Volwassen katten moet je om 3 tot 6 maanden ontwormen, kittens wat vaker. Maar het kan misschien ook per middeltje weer verschillen hoor :geenidee:
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ok dankjewel! Ga morgen maar snel naar de winkel om t spul te kopen dan :???:
Mauw
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Mijn DA raadde aan voor kittens en katten tot 1 jaar om maandelijks te ontwormen :)
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hallo allemaal,

het is zo ver, Luna (of Siep, maar ik verdenk Luna) heeft wormen. Nog nooit gehad, dus ik weet ook niet wat voor soort worm het is en wat dan het beste middel is. Het ziet er uit als hele dunne wittige/doorzichtige opgekrulde sliertjes. Ik dacht eerst dat het sliertjes van een plant waren (zoals aan een passiebloemenplant), maar de sliertjes bewogen enigszins, dus nee.....

Welke worm is het en wat voor middel moet ik hiertegen gebruiken?

Alvast bedankt!
Rian

O ja, nog extra info: de wormen lagen op de vloerbedekking in de kamer, naast wat doorzichtig, niet sterk ruikende vloeistof, ik denk spuug of iets dergelijks.
Mauw
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt voor ontwormpasta kiezen, maar ik heb zelf goede ervaringen met de pipetjes van Stronghold. Die zijn tegen vlooien, oormijt en wormen, alleen niet tegen lintworm. Als je deze witte lintwormpjes in de ontlasting tegenkomt heb je ander spul nodig. Ik denk dat je dierenarts je wel kan vertellen met welke worm je hier te maken hebt.

Wel vreemd trouwens dat je ze in speeksel tegen komt. Ik heb nog niet eerder gehoord dat ze wormpjes kunnen overgeven. Misschien toch even slim je dierenarts te bellen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik ga morgen meteen de da bellen, Sandra. Maar het is dus inderdaad zo dat je wormen alleen in de ontlasting tegenkomt toch?
Mauw
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zo ver ik weet komt het alleen in ontlasting voor, maar misschien was dat doorzichtige spul bij jou wat slijm ofzo uit de anus, maar dat is een gokje van mijn kant.

O ja, even voor de volledigheid: maden komen heel soms wel uit de bek, maar dan is het echt serieus. Dat komt namelijk door een rottende ontsteking, maar dan is je kat ook doodziek. Dit gebeurt gelukkig bijna nooit, maar gewoon even ter info.

Het is in jouw geval zeer waarschijnlijk gewoon iets onschuldigs, zoals wormen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Na enig speurwerk op internet denk ik dat het spoelworm is en dat kan soms ook via braaksel naar buiten komen.
Is ook besmettelijk voor de mens staat er!

Kan niet wachten om de dierenarts te bellen :-(
Mauw
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ben bij de dierenarts geweest, ik heb twee pipetjes Profender Spot on gekregen, voor elke kat 1. Daarmee moet het over gaan.
Ze vertelde dat elke kat in meer of mindere mate spoelwormen heeft, dus ik maak me nu niet zo veel zorgen meer, maar ga ipv 2 x per jaar nu 4x per jaar ontwormen. Dat was beter, zei ze.

Zijn julie ook weer op de hoogte! ;-)

Rian
Mauw
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

hé rian,

Zie je berichtje nu pas. Goed dat de da je heeft kunnen helpen, hij zal nu snel van z'n wormen afzijn.
Wormen, elke vorm van wormen, dus niet enkel spoelworm, kan zowel via de ontlasting als via braken naar buiten komen hoor.
In eerste instantie komen ze via de ontlasting mee, maar als je het niet opmerkt, en je kat krijgt geen middel hiertegen, gaan de wormen zich zo sterk vermeerderen, dat ze eigelijk volledig "vol" wormen komen te zitten, en dan komen ze eigelijk zowel langs boven als langs onder eruit.

Groetjes Vero.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Dankjewel voor je bericht, Vero.
Smerig eigenlijk, ik vind het best zielig voor Luna. Zij zelf vindt het niet zielig, althans ik merk niks aan haar. Gelukkig!

Heb gisteren en vandaag nog geen wormen ontdekt gelukkig, dus echt overvol zal ze niet zitten. :ziek:
Mauw
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Wij ontwormen maandelijks, ook al komt Dappie nu nog niet buiten. Volgens de Da kon dat geen kwaad, en ik neem liever al het zekere voor het onzekere.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Sommige katten en kittens gaan enorm aan de diarree van ontwormpasta (omdat het laxerend werkt), dus voor deze katten en kittens raad ik zeker geen maandelijkse ontwormbeurt aan.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Even nog een vraag over de Profender (pipetje in de nek voor ontwormen), luna rende net weg voordat ik de hele inhoud in haar nek kon uitdrukken en daardoor kwam er een hele veeg op haar rug terecht. Ze likt er nog niet aan, maar stel dat ze het straks gaat wassen, kan dat kwaad? Ik ben bang als ik het eraf was, dat ze dan niet genoeg ontwormspul heeft gekregen.

Rian
Mauw
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Op zich kan het geen kwaad dat ze er aan likt, maar het kan zijn dat er zo wel wat ontwormspul verloren gaat.

Het is echter niet goed om twee keer direct achter elkaar te ontwormen, dus mijn advies is om het over drie weken nog eens te doen en haar dan goed vast te houden.

groetjes,
Sandra
Plaats reactie