Bijten en bezitterig gedrag ...

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gast

Bijten en bezitterig gedrag ...

Bericht door Gast »

Even een klein vraagje, dat uit twee delen bestaat (tja, het gaat dan ook over twee verschillende kittens *hehe*) :

1. Kiara is een bijtpoes. Altijd al geweest, maar de laatste tijd wordt het erger. Kan het liggen dat haar tandjes groeien ofzo ? Ze wil echt op alles bijten wat ze tegenkomt : de rand van de tafel, een potlood, een geweven houten mandje, de deur, kabels, ons muis, ... Ik dacht er al aan om eens een soort bijtring te zoeken ofzo voor haar, maar weet niet of katten dat wel appreciëren ... Heeft hier iemand ervaring mee ?
Gelukkig richt ze met haar bijtwoede niet al te veel schade aan - mijn gsm lader ziet er een beetje vervormd uit, ze heeft een radioantenne in 1000 stukjes geknabbeld en een tak van een surfinia doorgeknauwd, maar da's allemaal niet zo erg :roll: :wink:

2. Mellow vertoont de laatste tijd nogal bezitterig gedrag en Tim en ik magen er ons een beetje zorgen over. Er is wat rivaliteit tussen Mikes, de kater van de buurvrouw, en Mellow, maar da's normaal denk ik. Vroeger was Mikes de duidelijk baas, tegenwoordig stelt Mellow zijn wetten als Mikes bij ons binnenkomt (en da's maar goed ook, want die komt toch alleen maar binnen om stiekem te proberen wat brokjes te stelen of in onze kattenbak te gaan - wat ik probeer tegen te gaan omdat zijn geur er dan inzit). Maar da's niet waar wij ons zorgen over maken. Mellow doet ook nogal bezitterig over speelgoedjes t.o.v. Kiara ...
Hij loopt bv. graag rond met een badbeestje van ons (zo'n washand in de vorm van een dolfijn of nijlpaard), een pluche bol die hij van de krabpaal getrokken heeft of bv. zo'n bontmuis. Als Kiara (of ik zelfs) dan bij hem in de buurt komen, gaat hij blazen en grommen ... :sad: Kiara laat haar helemaal doen door Mellow : als hij een speeltje heeft komt ze niet in de buurt en als zij iets heeft laat ze het zonder pardon afnemen door Mellow.
Tim vind dat we hem onder zijn pootjes moeten geven als hij blaast naar haar, ik weet het niet goed - is dit natuurlijk gedrag, of moet ik mij toch wat zorgen maken? Meestal zijn ze dikke vriendjes, maar af en toe :???:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja wat het bijten betreft kan ik je niet verder helpen, ik zou het niet weten. Als ik jou was zou ik eens in de dierenwinkel gaan vragen of ze iets hebben waar ze veilig op kan bijten. Misschien wel een knauwbot voor de hond?

Wat het bezitterige betreft: heel herkenbaar!
Quinto is ook een enorm bezitterige kat. Met negen van de tien speeltjes speelt hij niet maar hij wil ook niet dat Xandor ermee speelt. Hij pakt echt speeltjes op en gooit die in de bench om er dan zelf bovenop te gaan liggen! :lol: Hij geeft ook dingen waar hij heel gek mee is zoals met speelgoedmuisjes en die mag je inderdaad ook niet aanraken want dan gaat hij grommen. Dit is lastig maar wel normaal. Is het gewoon een dominante kater
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Er zijn speciale bijtstokjes voor katten (net zoiets als een kauwbot voor honden). Dit kunnen ze ook gerust opeten. Alleen heeft Boris er nooit z´n bek aan gezet. Het is een fase en gaat weer over. Kijk wel uit met elektrische draden.

Is Mellowke ook al weer een poes of een kater? Ben ik even vergeten. Katers kunnen nl. heel dominant en bezitterig zijn en het beste is, om je er als eigenaar niet in te mengen, tenzij er hevige gevechten ontstaan. Maar zelfs dan moet je er nooit tussen springen, maar ze afleiden door geluid te maken (zoals vallende sleutels of de plantenspuit). Een poes kan ook dominant gedrag vertonen, maar volgens mij minder dan een kater.
Onthou dat een kat heel eigenzinnig is en nooit precies doet zoals jullie het zouden willen! Ze of Hij is zeer waarschijnlijk aan het puberen.

Groetjes,
Carol
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hij is nu 17 weken dus dat puberen kan er wel inzitten denk ik :grin: 't Is inderdaad. een katertje, en ik dacht wel dat het normaal gedrag was, alhoewel ik het heel zielig vind voor Kiara. Als Mellow met iets speelt waar zij heel graag mee wil spelen maar niet mag van hem, zit ze echt zo zielig te kijken naar hem ... Ze volgt hem overal met der oogjes, maar komt niet in de buurt :cry:

't Gaat misschien vanzelf weer over - buiten dit trekje is hij nog altijd een schatje hoor (maar hij begint zich inderdaad. op meer vlakken te manifesteren *lol*)

Voor Kiara ga ik toch eens zoeken naar zo'n bijtstokje - je weet nooit of het helpt (misschien als ik doe alsof het een stylo is - dan zal ze het wel aanvallen denk ik :wink: )
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Boris was ook ontzettend dominant. Dit is pas minder geworden nadat hij is gecastreerd. Dit heb ik met 7 maanden laten doen, omdat hij al vanaf 5 maanden krols was! Sindsdien is het dominante een stuk minder.

Dat belooft dus nog wat te worden met Mellow!

Groetjes,
Carol
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou Quinto is wel rustiger sinds hij gecastreerd is, maar ik vind hem niet minder dominant hoor!
Naar ons toe heeft hij wel minder de behoefte om te kijken wie de baas is, maar tegenover Xandor heeft hij dat des te meer. Ik weet wat je bedoelt, ik vind het hier ook zo zielig! Maar gelukkig begint Xandor al aardig van zich af te bijten. Het is lastig ,maar je kan er verder weinig aandoen, dat is nou eenmaal de natuur :roll:
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Carol schreef:Boris was ook ontzettend dominant. Dit is pas minder geworden nadat hij is gecastreerd. Dit heb ik met 7 maanden laten doen, omdat hij al vanaf 5 maanden krols was! Sindsdien is het dominante een stuk minder.

Dat belooft dus nog wat te worden met Mellow!

Groetjes,
Carol
Toenk ? Wordt een kater ook KROLS ?? Ik dacht dat ik dat probleem enkel en alleen met Kiara ging hebben ...

De dierenarts en ik hebben 't er al uitgebreid over gehad, en ergens in september moeten zijn balletjes eraf (klinkt zo zielig he - mijn ventje toch :sad: ). Hij zal dan 5-6 maanden zijn. Ik moest vooral zijn gedrag in de gaten houden zei ze - als hij Kiara begint te besnuffelen op sommige plaatsen en zich heel anders gedraagt tov haar, onmiddellijk binnenbrengen :)

Wat ik mij afvroeg bij Kiara .. Zij kan absoluut niet zwanger worden, aangezien de enige twee katers waar ze mee in contact kan komen, gecastreerde katers zijn. Ze is een maandje jonger dan Mellow, dus zal niet eerder krols worden normaal (°19/04/03). Ik vroeg mij af of ik dan gewoon kan wachten met de operatie ? Ze moet ze sowieso krijgen, aangezien we normaal tegen mei-juni volgend jaar naar een huis met een tuintje gaan verhuizen en ze daar dus misschien wel andere katers kan tegenkomen (alhoewel we de tuin gaan beveiligen tegen ontsnappingspogingen) ... Is er een aantal maanden mee te leven met die krolsheid (wat houdt het precies in trouwens ?), of zeggen jullie echt : hoe jonger hoe beter ?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wij hebben onze poes laten sterriliseren toen ze bijna een jaar oud was, daarvoor was ze ook nog niet krols geweest. De krolsheid was niet echt een pretje. Veel lawaai en aandacht genoeg kon je haar toch niet geven.

Een sterilisatie kan vanaf ongeveer 6 maanden. De poes hoeft niet eerst krols te worden, het schijnt zelfs een lichtere operatie te zijn als de poes nog niet krols is geweest. Je kan wel wachten dus, maar denk er gewoon even goed over na. De poes zal er weinig last van hebben!

Groetjes, Muis
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Als je Mellowke op tijd laat castreren, 5 /6 maanden is wel aan de vroege kant, maar in België schijnen ze over dat soort dingen toch anders te denken dan in Nederland kun je wachten om Kiara te laten steriliseren als er tenminste geen andere kater in de buurt is die haar kan dekken. Maar zoals Muis al schreef een krolse poes is nog erger dan een krolse kater. Een krolse poes heeft ook de neiging om weg te lopen om zich aan ´passerende´ katers aan te bieden. Je zou kunnen afwachten hoe ze is als ze krols is en dan een besluit hierover nemen.

Verder kan ook een niet gesteriliseerde poes sproeigedrag vertonen, ik zou haar dan ook zeker niet later dan 12 maanden laten steriliseren en als ze begint te sproeien gelijk een afspraak maken (omdat dit gedrag moeilijk af te leren is bij poezen).

Groetjes,
Carol
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Je kan kiara ook een paar maandjes de pil geven om de krolsheid te onderdrukken al je nog even wil wachten met het steriliseren.
Dat moet je ook niet langer doen dan een paar maandjes want echt goed voor de kat is het natuurlijk niet.

Ik heb dat ook gedaan omdat er vlak bij ons een niet gecastreerde kater was en dat mijn katje krols wat zat die echt voor de deur te loeren op een kans. En mij katje was eigenlijk nog zo klein dat ik nog even wilde wachten met steriliseren.

Nou scheelt de krolsheid ook nog wel eens bij verschillende katten.
Mijn andere poes Panter die was echt heel erg krols.
Zo erg dat ze zich zelf voor mijn gecastreerde kater drapeerde die ''het" dan af en toe maar probeerde om van haar af te zijn, waarna ze allebei teleurgesteld afdropen.

En zolang ze krols zijn mogen ze zeker niet geholpen worden.

Groetjes Petra
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Carol schreef: Dat bedoel ik dus :roll:
Ah zo :wink: Lijkt mij best zielig voor beide eigenlijk ...

Tja, wat dat vroeg castreren betreft, mijn dierenarts is voorstander van het zo spoedig mogelijk te doen. Als je de balletjes goed kan zien hangen, kan het zegt ze (dus in principe zou het nu al kunnen). Ze onderzoekt de kat wel even en vind Mellow nog net dat ietsje te jong - vandaar september. Ze vertelde mij trouwens dat het in de Verenigde Staten de gewoonte is om wilde katten te castreren/steriliseren vanaf 3 maanden ... Dit om het grote probleem van de zwerfkatten een beetje in te dijken. Het wordt ginder steeds meer toegepast bij raskatten ook zei ze ...
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

In Nederland denken ze daar toch heel anders over. Vwb wilde katten kan ik me wel voorstellen dat er een streng castratiebeleid wordt toegepast omdat er gevallen bekend zijn van katers die met 5 maanden al poezen zwanger maken.
Voor raskatten vind ik het overdreven, die zijn vaak trager in de ontwikkeling dan huis-tuin-en-keuken-katten.
Maar ik schreef het al in Belgie wordt er toch anders met huisdieren omgegaan dan in Nederland (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Toch frappant dat dierenartsen uit buurlanden er zo verschillend over denken.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

De mijne zijn natuurlijk geen raskatten, maar huis-tuin en keukenkatjes :grin: Ik denk dat ze gewoon geen risico wil nemen aangezien ze zo kort opeen zitten qua leeftijd en ik absoluut geen nestjes wil ... Het is inderdaad. wel opmerkelijk dat er in twee buurlanden zo verschillend over gedacht wordt, maar ik heb er eigenlijk geen kijk op of het altijd zo vroeg aangeraden wordt in België. De kat van de buurvrouw was 7 maand toen zijn balletjes eraf gingen dus ...
Gesloten