Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kokkie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2006 23:38

Bericht door Kokkie »

Nou, dan zal ik, als nieuweling op het forum, mijn vraag ook maar eens neerleggen.

Ik lees heel veel vragen en verhalen over een kat van 1, 2, 5 jaar waar mensen een kat bij willen nemen.
Maar ik heb (nog) niets kunnen vinden over een kat van 12 jaar waar een huisgenoot bij komt.

Mijn kater, Boris, ongecastreerd, is 12 jaar oud. En ik zou er graag een kat bij willen.
Wat denken jullie? Doen? Niet doen? Mannetje? Vrouwtje? Oudere kat? Kitten?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken ;)
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hallo Sandra! Ik zou het wel doen. Ook al is Boris wat ouder, dit houdt hem waarschijnlijk wel jong. De keuze voor een kater of poes is wat je eigen voorkeur heeft.

Heeft Boris nooit een vriendje of vriendinnetje gehad?
Gebruikersavatar
Kokkie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2006 23:38

Bericht door Kokkie »

Toen hij 2 jaar was heeft hij een jaar samen geleefd met een gecastreerde kater die een jaartje ouder was.
Daarbij sneeuwde Boris een beetje onder: als je Gompie riep kwam Gompie, als je Boris riep kwam Gompie.

Ze tolereerden elkaar, maar daar was dan ook alles mee gezegd.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou ik weet het nog zo net niet, een jongere kat went makkelijker aan een nieuwe huisgenoot.
Oudere katten niet, die zijn zo gewend aan het alleen zijn dat ze een nieuweling vrijwel nooit accepteren.
Ik wilde ook ooit bij mn vorige kat er eentje bijnemen, ze was toen ook die leeftijd, maar heb het niet gedaan omdat ik wist dat zij het nooit zou accepteren.
Ik vond het risico te groot dat het fout zou gaan en dat uiteindelijk de nieuweling weer weg zou moeten en dat vond ik onacceptabel.
Ik neem geen dier om het weer weg te doen.
Ze was overigens heel tevreden met haar leventje met mij hoor ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kokkie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2006 23:38

Bericht door Kokkie »

@ Sandy:
Hoe wist je dat zij geen andere kat zou accepteren? Waaruit kun je zoiets afleiden?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mja gewoon een gevoel, denk als je je kat een beetje kent dat je dat ergens wel weet.
Buiten dat hoor je het te vaak dat het gewoon echt niet gaat, een andere kat bij een al wat oudere kat zetten.
Ik vond het het risico niet waard in ieder geval, ze was gelukkig met haar leventje met mij dus waarom zou ik dat overhoop gaan halen ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Sandra,

Ik heb er zelf geen ervaring mee (de mijne zijn nog vrij jong)maar ik denk dat dat een beetje van het karakter van je kater afhangt! Als hij nog graag speelt dan zou het heel erg leuk voor hem kunnen zijn. Misschien houdt hij meer van rust, dan weet ik niet of het wel verstandig is om daar een jong katje bij te zetten.

Succes met je keuze!
Gebruikersavatar
Kokkie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2006 23:38

Bericht door Kokkie »

Boris is ondanks zijn 12 jaar absoluut geen bejaarde oude man ;)
Hij rent nog als een gek achter weggegooide snoepjes aan, en ik hoef maar met een touwtje bezig te zijn of hij wil ermee spelen.
Neemt niet weg dat hij het ook heerlijk vindt om lekker bij me te liggen spinnen ;)
Tiara
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2006 16:14

gezelschap voor Gabriel

Bericht door Tiara »

Ik ben me een beetje aan het orienteren voor gezelschap voor mijn ruim jaar oude Gabriel. Hij is gecastreerd. Een lieve relaxte kat. Soms heb ik t gevoel dat hij een maatje wel fijn zou vinden. Maar ja, hoe gaat dat samen? Hij is nu gewend dat hij het rijk alleen heeft. Wat zijn jullie ervaringen?
Een maatje van ongeveer dezelfde leeftijd zou misschien heel mooi zijn waarbij het super zou zijn als ze het samen kunnen proberen. Dat als het niet werkt tussen de twee de 'nieuweling' terug kan naar z'n oude baasje. Hoewel dat natuurlijk niet ideaal zou zijn...

Groetjes,
Tiara
Pimkie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2006 13:10

Bericht door Pimkie »

Goede vraag, want hier denken wij ook aan. Onze gesneden kater is 2j en zaterdag hebben we in het asiel een schattig vriendinnetje (8 maanden oud) gezien voor hem. De ganse week vragen we ons al af of het wel een goed idee is. Onze kat is zeer rustig, speels en we hebben al gemerkt dat hij vrij sociaal is met soortgenoten. Maar zal hij het wel weten te appreciëren als er een 2e kat op zijn territorium bijkomt?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Neem anders een een kijkje in dit topic;
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 81&start=0

Daar staan vele ervaringen met een kat of kitten erbij!
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Vriendinnetje erbij?

Bericht door Sophie_nikita »

Hoi allemaal,
Ik zit een beetje met een dilemma, en hoop dat julli aanvullingen hebben?

Ik heb een kat, Nikita, die een nierdieet heeft. Daardoor "woont" ze in mijn kamer. (ik woon thuis.) dat is een heel ruime kamer/zolder, dus geen probleem. Ik was altijd vrij veel thuis en af en toe een dagje alleen vond ze geen probleem. Nu heb ik een baan gekregen waarvoor ik bijna hele dagen weg ben. Dat is nu 1 1/2 week. Op zich lijkt ze het niet erg te vinden. Maar ik weet niet of het wel goed is voor haar, ze slaapt de hele dag(denk ik) en wordt wakker als ik naar boven kom.

Zou ze eenzaam gaan worden? 1 van de andere katten gaat 's avonds altijd mee naar boven, en daar kijkt ze amper naar om. maar die kat wil ook weer naar beneden.

Zou het goed zijn om een kat erbij te nemen? (bv kitten/jonge kat, zodat ze wat meer gaat bewegen/spelen?)Of andere dingen? Of zou het zo ook goed zijn? Wat denken jullie ervan?

O ja, nikita maakt een gelukkige indruk, heeft een eigen krabpaal (en een hele eigen kamer :P), en veel speelgoed dat ik steeds afwissel.

Dank jullie wel! Groetjes!!!
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het lijkt me dat Nikita zo best gelukkig is. Ze is (waarschijnlijk) wat ouder en heeft haar rust nodig, dus ik zou het persoonlijk zo laten en dan 's-avonds haar veel aandacht geven.

Een kitten lijkt me veel te druk voor haar, vooral ook omdat ze niet naar die andere kat omkijkt. Daarbij heeft een kitten veel ruimte nodig om zich uit te leven, dus is je kamer voor hem/haar misschien te klein en gaat de kitten dingen slopen uit verveling.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Sophie_nikita »

nou, ze is pas net 6. daarom. en dat slopen hoef je niet bang voor te zijn, Nikita heeft alles al gesloopt dat gesloopt kan worden :P
mijn kamer is katproof :D
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Sophie_nikita »

O vergeet ik je te bedanken voor je snelle reactie! ik denk wel dat je een punt hebt! (ik moet eerlijk toegeven dat het mij ook wel leuk lijkt, zo'n klein ding erbij, maar het gaat om Nikita, en wat voor haar goed is...)

Blijven denken maar en in ieder geval rustig aankijken...
Groetjes!
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Plaats reactie