Flehmen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

yep Sandy...that's it...bij de meest vieze geurtjes, of bij dingen die wij niet kunnen ruiken...dan gaan ze flehmen.... :lol:
Gekke beesten... :lol:
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Ruiken en mond open houden

Bericht door GiNi »

Weten jullie eigenlijk waarom mijn poes soms aan iets zit te ruiken en dan haar mond open houdt en zowat een raar bekkie trekt? Ik was laatst bij de DA omdat sumi ook vaak hijgde, en die vroeg toen of ze dat ook deed, maar heeft geen uitleg gegeven bij waarom ze dat zou doen. Moesten jullie het wel weten... :)
Evelijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2006 15:28
Locatie: Groningen

Bericht door Evelijn »

Zou het niet weten. Kan twee verklaringen verzinnen. 1. Sumi vind het makkelijk/prettig/gewoonte om haar mond open te doen en doet dat dus zowel bij ruiken als bij ademhalen.
2. Sumi's neus is beetje verstopt waardoor ze bij ademhalen/ruiken haar bekkie open doet om het beter te kunnen doen.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

ik dacht dat ze dat flemen noemen. Dit zouden ze doen als ze iets interessants ruiken in de lucht. Ze zouden dan (nog) meer kunnen rieken. Het ziet er inderdaad een beetje dom uit.

volgende omschrijving in "Compleet Kattenhandboek" uitgegeven bij Deltas, auteur Ushi Birr:

"Het Flemen
Eerst schrikt de kat even, dan komt er een gelukzalige tinteling in haar ogen. Ze trekt haar snorharen naar zich toe en opent haar bekje lichtjes. En zo zit of staat ze daar minutenlang, heftig ademend. Ze fleemt. Een reuk heeft haar aandacht getrokken en ze wil hem verder onderzoeken. De kat schakelt haar tastzin uit om zich volledig te kunnen concentreren op de binnenstromende lucht met het aroma. Achter het verhemelte ligt het zogegenaamde orgaan van Jacobson, een extra reukorgaan dat de geur uit de lucht filtert en de informatie over de geur doorstuurt naar de hersenen. Met flemen reageren katten voornamelijk op geurstoffen die worden verspreid door de kleiren of urine van andere katten. Het gaat om seksuele geurprikkels."


Als het lijkt op het bovenstaande is het niets om je zorgen over te maken dus.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Gini,

Wat jij beschrijft wat Sumi doet is algemeen bekend bij katten als "flemen", d.w.z. dat ze als ze iets intressant of lekker ruiken, ze ook met het bekkie een beetje open gaan zitten snuiven, zo krijgen ze de geur binnen langs mond en neus.
Sommige katten gaan dan echt zitten snuiven en smekken om het geurtje helemaal goed binnen te krijgen, sommige gaan daarbij ook nog staan kwijlen. :lol:
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

LOL ok ik heb weer wat bijgeleerd :lol:
Ik vind het altijd grappig als ze dat doet, ze kan er altijd zo'n gek bekkie bij trekken! Bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Goh, weer wat geleerd! Ik had geen idee dat dat gedrag een naam had en ik had al helemaal geen idee dat andere katten dat ook deden...!

Luna doet het hier vaak, inderdaad ook alleen bij vieze geurtjes. Maar weet ook iemand waarom ze dat doen, hun bek open daarna??
Ik ga het opzoeken!

Rian
Mauw
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Het grappigste is nog wel dat echt uit hun "trance" moeten komen! Ze schudden met hun hoofd en kijken verbaasd om zich heen. Ze zijn echt even van de wereld van die geurtjes!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Rian, zie mijn uitleg hierboven. De bek is geopend om beter te kunnen ruiken via het orgaan van Jacobson dat achteraan het gehemelte zit.

Hopelijk heb je nog niet alles afgespeurd. :???: Heb dit berichtje nu pas gezien. Mijn vriend logt af en toe ook in op mijn usernaam en dan vallen nieuwe dingen niet meer zo op. Hij wil blijkbaar niet toegeven dat deze site ongelofelijk interessant is :-P
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Lies77 schreef:Rian, zie mijn uitleg hierboven. De bek is geopend om beter te kunnen ruiken via het orgaan van Jacobson dat achteraan het gehemelte zit.

Hopelijk heb je nog niet alles afgespeurd. :???: Heb dit berichtje nu pas gezien. Mijn vriend logt af en toe ook in op mijn usernaam en dan vallen nieuwe dingen niet meer zo op. Hij wil blijkbaar niet toegeven dat deze site ongelofelijk interessant is :-P
Oh shit, niet gezien! Wat raar, ik dacht dat ik alle berichten had gelezen. Nou ja, bedankt in ieder geval!
Mauw
Gesloten