vermoedelijk kanker

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Days eyes
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2006 08:17
Locatie: Gistel

vermoedelijk kanker

Bericht door Days eyes »

Hallo,

Onze kater Belzie is 11 jaar, als kitten werd hij gedumpt door zijn eigenaar en hebben wij hem gevonden.
De laatste tijd is hij fel vermagerd, daarom is mijn man deze week naar de dierenarts gegaan. Zij ontdekte id nabijheid van zijn maag een bol/gezwel. Eerst dacht ze dat het een haarbal was, maar het was te hard daarvoor. Ze heeft dan bloed getrokken (wat normaal moeilijk is bij een kat,bij belzie gutste dat eruit). Gisterenavond kregen we telefoon dat er niets ih bloed te vinden was.
Ze denkt aan kanker, maar kan dit enkel bevestigen met een operatie. Die operatie is af te raden, wegens zijn leeftijd (gevaar om id narcose te blijven). Momenteel moeten we de hoeveelheid voeding opsplitsen in kleine beetjes; omdat hij weinig plaats heeft om alles in 1 keer te eten.
We zouden nu ook 2 weken moeten wachten en daarna naar haar terug keren om te kijken of het gezwel? veranderd is.
Verdere uitleg hebben we momenteel niet gekregen, ik ben erg ongerust omdat ik niets van kanker bij katten afweet. 2 weken wachten duurt ook lang, en zal dit wachten de situatie niet verergeren? Is het eigenlijk wel kanker, en wat kan het anders zijn?

Hij is ook een buitenkat, momenteel moet ie binnenblijven zodat we kunnen controleren of ie braakt ed. Voor hem is dit frustrerend, want hij is zijn vrijheid gewoon.
Ik weet niet wat ik moet doen, kan iemand me raad of tips geven aub?
In naam van mezelf en Belzie zou ik heel dankbaar zijn!
Groetjes Days eyes
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Ik zou gewoon de dierenarts nog even bellen. De meesten snappen heel goed dat jij je zorgen maakt, en zullen het zeker nog een keer toe willen lichten..

Wat erg dat Belzie zo ziek is!
En met die operatie, zou dan een eventueel gezwel ook worden weggehaald? Ik vind het moeilijk om te zeggen wat je moet doen..

Ik zou het nog eens met de da overleggen, en misschien kan je hem af en toe ter controle thuis houden en af en toe naar buiten laten?

Sterkte in ieder geval!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Days eyes
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2006 08:17
Locatie: Gistel

vermoedelijk kanker

Bericht door Days eyes »

Marion schreef:Ik zou gewoon de dierenarts nog even bellen. De meesten snappen heel goed dat jij je zorgen maakt, en zullen het zeker nog een keer toe willen lichten..

Wat erg dat Belzie zo ziek is!
En met die operatie, zou dan een eventueel gezwel ook worden weggehaald? Ik vind het moeilijk om te zeggen wat je moet doen..

Ik zou het nog eens met de da overleggen, en misschien kan je hem af en toe ter controle thuis houden en af en toe naar buiten laten?

Sterkte in ieder geval!
Eerst en vooral dank voor je reactie en medeleven.
Was inderdaad al van plan om de DA morgenvroeg nog es te bellen.
Omtrent het opereren weet ik nie of ze het gezwel zal kunnen weghalen.
Daarover hebben we (nog) niet meer uitleg gekregen. En het nieuws overspoelde ons gewoon.
Ik was teveel van me melk om nog te kunnen vragen, maar tis ne goeie dierenarts en ze zal er inderdaad geen probleem mee hebben als ik morgen bel.
Hou je zeker op de hoogte, en nogmaals merci
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ik denk ook dat je het beste nog eens kunt bellen met de dierenarts. Zij kunnen elke vraag vast wel beantwoorden.

Echt zielig voor Belzie! :-( Kan het niet zijn dat hij uit protest omdat hij niet naar buiten mag, nu minder eet? Nee hè?
Laat je maar goed informeren door de dierenarts, dan kun je altijd nog een beslissing nemen.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Ik zou eens aan de da vragen om een rongten- foto te maken, daar kunnen ze duidelijk op zien of het om een gezwel gaat of niet, en dat kan dadelijk gebeuren, dan hoef je geen twee weken meer te wachten.
Als het een gezwel is, hangt het ook af van de plaats waar het zit, of het operabel is of niet...
Ik zoudus zeker terug contact opnemen met je da.

Succes, en hou je ons op de hoogte ?

Liefs Veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Days eyes
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2006 08:17
Locatie: Gistel

vermoedelijk kanker

Bericht door Days eyes »

Hallo allemaal,

Heb gisteren een paar keer gebeld naar de DA, maar er nam niemand op.
K zal maandag moeten bellen.
aan de telefoon hebben we ook gevraagd om rontgenfoto s te trekken, maar de da zei dat je het nie zou kunnen zien omdat dit niet op het skelet is, maar weefsel. Ik zal het morgen allemaal nog es goed vragen, en dan zal ik het misschien beter begrijpen.
Zoals beloofd hou ik jullie op de hoogte, alvast bedankt voor de steun!
Groetjes Days eyes
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Spannende tijden dus!
Bij onze Spooky is verleden jaar december ook kanker geconstateerd, aan de lever. Ook bij haar wilden ze bloed prikken en vervolgens een operatie, maar voordat ze dat deden, maakten ze een rontgenfoto en aan de hand daarvan hebben ze geen bloedonderzoek of operatie meer uitgevoerd, want het was al in een te ver stadium. Ze hebben haar toen ook niet meer laten bijkomen.

Wat ik hiermee zeggen wil is dat een rontgenfoto misschien tóch iets kan laten zien en dan is die operatie misschien niet nodig. Ik heb de rontgenfoto gezien en daarop was heel goed te zien wat de gezwellen waren.

Hoop dat je dit maandag alsnog aan kan kaarten en heel veel sterkte, want het is allemaal zo onzeker hè?

Ben blij dat je ons op de hoogte houdt.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Oh en als je kat graag buiten is, is er dan geen mogelijkheid om samen met hem naar buiten te gaan? Spooky is bij ons tot de laatste dag naar buiten geweest (uit haarzelf) en achteraf ben ik daar blij om.
Ik hoop dat je een mogelijk ziet, is voor alle partijen misschien wel zo fijn, of begint ie al wat aan binnen te wennen?
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik snap niet dat je da zegt dat ze op een foto niks kunnen zien...tumoren end. kunnen ze nouw net wel héél duidelijk zien op een foto...
Als jouw da zo weinig uitleg geeft, of je voelt je er niet goed bij, bij wat ie zegt, zou je kunnen overwegen om een andere te zoeken. Het gaat per slot van rekening over jouw lieveling, waar je het beste voor wil.

Succes, veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Days eyes
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2006 08:17
Locatie: Gistel

Bericht door Days eyes »

hallo,

Heb belzie ondertussen al buiten gelaten, kon hem hier nie opgesloten laten. Hij heeft ook nie gebraakt zoals de dierenarts dacht. (ondertussen 3dagen binnen geweest).
Behalve dat hij zo mager is, ziet hij er gezond uit en is hij ook wel levendig.
Van de rontgenfoto s heeft de dierenarts ons dat zo gezegd. Morgen bel ik en dan zal ik het horen. Normaal is het een zeer goede dierenarts, ze werken met 2 en nu was het de andere. Onze hond is hartpatiënt en wordt nu al 8 maanden door haar begeleid. Door haar kunnen we onze hond een goed leven geven. Mochten de antwoorden niet bevredigend zijn morgen, overweeg ik om een 2de opinie te vragen.
Groetjes Days eyes
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Oké, succes, ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

een goede dierenarts zal vast niet tegen een 2nd opinion zijn. Zij snappen vast ook wel dat jij alles zeker wil weten..

Hou ons op de hoogte!
Fijn dat belzie weer naar buiten kan, en nogmaals sterkte!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Days eyes
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2006 08:17
Locatie: Gistel

vermoedelijk kanker

Bericht door Days eyes »

Hey allemaal,

sorry dat ik nog niets heb laten horen, ben vd trap gevallen en zit momenteel met mij knie in tgips. Ga ondertussen ook nog steeds werken, dus je kan je wel inbeelden dat het druk en pijnlijk is.
Ik heb maandag naar onze dierenarts gebeld, ze is er praktisch zeker van dat belzie kanker heeft. :???:
De bloedtesten waren om te zien of er organen aangetast zijn, maar deze was dus positief zoals is gezegd. Volgende donderdag moeten we terug om te zien of het gezwel gegroeid is en kunnen er inderdaad foto's getrokken worden (was blijkbaar een misverstand)
Afhankelijk vh gezwel en of belzie veel pijn heeft kan ze dan beslissen voor een operatie. Wat ze liever uitstelt gezien het risico door zijn leeftijd.
Momenteel moeten we afwachten tot donderdag, en zullen we dan verder zien.
Ik voel me momenteel heel verdrietig, we hebben een aantal huisdieren waarvan ik geen enkele wil missen. Belzie hebben we ook al het langste samen met de hond, en hij blijft mijn lieveling.
Hij lijkt wel geen pijn te hebben en is ook nog steeds actief. Ik hoop dat we hem nog een tijdje bij ons mogen houden.

Lieve groetjes en nogmaals bedankt voor de steun,
Days eyes
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Jeetje,

wat een ellende zeg voor jou. Zelf met je knie in het gips en je kat zo ziek. Je hebt ook alle reden om verdrietig te zijn. Alles komt ineens.
Ik hoop van harte dat jullie Belzie nog een tijd bij jullie kunnen houden en hopelijk gaat het allemaal meevallen.
Ik duim voor je!

Rian
Mauw
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Wat vervelend en spannend allemaal!

Ik hoop dat het toch meevalt, en sja, 11 is oud, maar ik hoop dat er toch operatief wat gedaan kan worden!

Sterkte meid.. :-(
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gesloten