Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

GiNi schreef:een vraagje ivm de litterpearls. ik koop ze nu bij makro (4.5 euro voor een zak van 2.5kg voor een maand dus), maar ik geraak daar niet altijd en op andere plaatsen vragen ze der 5 tot 9 (!!) euro voor. wat is de goedkoopste manier om aan litterpearls te komen (voor belgië wel ;)) volgens jullie? ik wil namelijk niets anders meer hebben!
Ik bestel het altijd hier. Geen idee of dat ook voor België kan.

Bomac: volgens mij gaan litter pearls inderdaad langer mee. Je ruikt de ontlasting veel minder en de bak wordt nooit nat doordat die korrel het vocht uit de urine laten verdampen, dus eerder verschonen is minder snel nodig.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

dankje voor de tip Marije, maar het lijkt me zo duurder dan hoe ik het nu doe. ik blijf dus uitkijken :)

en Bomac: ik geloofde ook eerst niet dat je met zo weinig grit zo lang kan doen, de eerste keer heb ik het dan ook veel te snel weggedaan. maar effectief, je doet er enorm lang mee. andere voordelen zijn dat je amper geurtjes hebt (tegen het einde toe wel, of als ze net zijn gegaan) en dat het geen kattenpootafdrukken achterlaat. en het scheelt hem ook in afval als je maar 2.5 kg per kat per maand weg te doen hebt ;)
Gebruikersavatar
Bomac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 mei 2005 15:33

Bericht door Bomac »

Nou heel erg bedankt voor de tip!

Rest mij nog wel een vraagje...hoe dikke laag moet je aanbrengen?? Ik heb namelijk een kanjer die het vertikt om de grote boodschap in een bak te doen waar te weinig grit in zit - dan kan ie denk niet goed graven, want die graaft namelijk hele tunnels in zijn bak ( denkt ie tenminste)...

alvast thanxs!!
MIAAUUWWW!!! Bo & Mac
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

5 cm volgens de zak, maar je kan er meer indoen hoor. het enige dat je dan hebt is dat tegen het einde je wat meer geurtjes gaat hebben (de korrels absorberen de bacterien e.d. en als die verzadigd zijn geven die wat geur af). als je een gesloten bak hebt met een klepje valt dat ook nog best mee. de zakken die ik heb, als ik daar de helft van in de bak doe is dat ook te weinig, sumi heeft er ook problemen mee om te graven. dus ik doe meestal 3/4 van een zak.
Gebruikersavatar
Bomac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 mei 2005 15:33

Bericht door Bomac »

Ik moet toch vandaag weer grit halen, dus ik zal eens een zak meenemen en proberen.

Geurtjes heb ik toch altijd wat, want die graver van mij vind het ook nog eens heerlijk om staand te " pimpelen" en dus de achter rand van de gesloten bak onder te kletteren....ach, maar het zijn zo'n schatten dus wij als personeel nemen dat maar voor lief he.. ;-)

Nogmaals THANXS!!!
MIAAUUWWW!!! Bo & Mac
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Sophie_nikita »

Is het met de litterpearls niet heel vervelend als ze het uit de kattenbak gooien? Ik heb zo'n leukerd die het met poten vol naar buiten gooit. En er zit een kap op met deurtje.... :S Ik kan me voorstellen dat die balletjes overal heen rollen... Heb ik nu ook al met korrels....
Ik heb wel laminaat.
Ik heb er al eens een stuk vloerbedekking voor gelegd, maar dat helpt amper (eigenlijk niet)

Maar misschien neem ik het eens mee bij de Makro, of ergens anders waar het goedkoop is.:D
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

het zijn geen ronde korreltjes hoor, het zijn eerder "brokjes" in vanalle vormen. het blijft ervoor liggen als elk ander soort grit.
het enige "nadeel" dat ik eraan zie is bij kittens, die durven het al eens te willen opeten en doordat het met vocht oplost, blijft het aan hun tandvlees hangen en dat vinden ze onaangenaam. maar verder niets dan voordelen!
en bij makro is het volgens mij het goedkoopste nog altijd :)
Gebruikersavatar
Bomac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 mei 2005 15:33

Bericht door Bomac »

Nou, ik heb ze gisteren gehaald....voor de eerste keer om te wennen vermengt met beetje grit..en de eerste reactie die ik kreeg was:
RAAAR :shock:

Ze vonden het echt helemaal niks..en ik moet zeggen dat ik het vanacht ook niet alles vond. Mac begon met zijn befaamde tunnel voor de grote boodschap en ik werd gewoon wakker van al zijn geschraap ( litterpearls maken meer herrie)

Maar...wil niet zeggen dat we niet gewoon blijven proberen....we shall see 8-)
MIAAUUWWW!!! Bo & Mac
Gebruikersavatar
Skunk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jul 2006 10:23
Locatie: In het mooie Noorden :-)

Bericht door Skunk »

Nooit geschoten is altijd mis he. ;-)
Dit was Skunk met het laatste nieuws, terug naar jou. ;-)
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Skunk schreef:Nooit geschoten is altijd mis he. ;-)
Sorry hoor, maar dit is weer zo'n one-liner, die niks toevoegd aan het topic...
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
timmy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2006 16:31

Bericht door timmy »

Ik ben er ook nog niet uit welke steentjes ik zal nemen. Eerst had ik de doos van de c1000 maar die maakte te weinig klonters [of ons kitten was zo slim ze gelijk kapot te prakken :shock: ] daarna een zak van de Lidll op zich hardere klompjes en bleven wel redelijk compact. Maar bij beide merken ruik ik de bak toch hoor terwijl ik 2 keer per dag of soms meer op mijn knieen voor de bak netjes de boterhamzakjes vul :-| OOk de speciale poederdeo van Bogena voegt niet echt iets toe.
Zelfs de ambi pur in het stopcontact in de buurt van de bak wat naar fris gewassen wasgoed zou moeten ruiken helpt niks :roll:


Iemand nog tips??? Is de biocat extra fresch een optie voor ons :?:
Ik hoor ook goede dingen over de klompvormende grit van de AH. Litlle pearl lijkt me niet fijn qua geluid omdat de bak vlak bij onze slaapkamer staat
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik gebruik zelf liever geen gewone kattenbakgrind, want dat loopt mij poes dus door de hele keuken heen, aangezien ze aan haar pootjes blijven plakken en ze gooit ze bij het schrapen uit de bak.

Daarom gebruik ik naar alle tevredenheid "houtsnippers" die ik bij de Dekamarkt koop. Het lijken een beetje op de langwerpige brokjes die je aan konijnen te eten geeft qua kleur en vorm, maar dan langer. Ik weet niet echt hoe je die dingen moet noemen.

Ze klonteren mooi samen, geven geen geur af en mijn poes loopt ze niet door de keuken (daar zijn ze te zwaar en te groot voor). Ik heb wel veel geluk met de ontlasting van mijn kat, want die is bijna geurloos, dus ik weet niet of ze ook goed helpen bij echte "stinkers".

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
timmy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2006 16:31

Bericht door timmy »

ja dat had Sjonnie in het asiel ook, maar dat leek me niet zo fijn eerlijk gezegd, het zag er zo vreemd uit. Het is ook niet zo dat ik poep of plas ruik maar zo,n weeige muffe lucht die blijft hangen in de gang :oops: Misschien zal ik toch die "houtkorrels' eens gaan proberen. Ik kan me die lucht ook nog wel herinneren van de bak van onze eerdere katten, vooral met warmte. Ik had met deze zak 2 weken kunnen doen, maar na een week heel de bak leeggekieperd ;-) ondanks dat er niks inzat want dat haal ik we altijd uit. 5 cm had ik erin gedaan.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

timmy schreef:ja dat had Sjonnie in het asiel ook, maar dat leek me niet zo fijn eerlijk gezegd, het zag er zo vreemd uit.
Mijn poes lijkt er geen last van te hebben en ik gebruik het al jaren. Jammer hè dat we het haar niet even kunnen vragen wat ze er van vindt ;-).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Timmy, ik gebruik zelf de biocat classic. En ben er erg tevreden over.
Klonterd heel goed en ruikt absoluut niet snel. In verhouding ook niet duur, zeker niet als je het zoals jij netjes iedere dag uitschept.
Een 20 liter zak kost ongeveer 10 euro, maar daar kan je dan wel bijna 2 maanden mee doen.

De fresh variant heb ik geen ervaring mee, maar de classic kan ik je weldegelijk aanraden!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie