Zieke kittens, waarvan 1 al overleden

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Femke27

Zieke kittens, waarvan 1 al overleden

Bericht door Femke27 »

Wij hebben onlangs een prachtig poesje uitgezocht uit een nestje van drie.
Het is een kruising Noorse Boskat/ gewone kat.
Nu belde de eigenaar gisteren, dat de beestjes erg ziek zijn, het katertje is zelfs al overleden. De beestjes hebben ernstige diarree en ze krijgen nu antibiotica.
Ik ben er niet echt gerust op, temeer ook omdat we ook nog een kitten krijgen uit een ander nestje. Ik ben bang dat het zieke kitten het gezonde kitten besmet. Het zieke kitten kost 100 euro, omdat het een kruising is.
Wat vinden jullie, moet ik het nog even aanzien en kijken of het beestje weer gezond wordt, of vinden jullie dat ik er helemaal van af moet zien. Ook met het oog op de gezondheid van het gezonde kitten.

Hellup

Groetjes Femke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Goh, wat een moeilijke situatie voor jullie. Het is inderdaad heel gevaarlijk een zieke kitten bij een gezonde kitten te zetten, want ze zijn beiden zeer kwetsbaar. Dus je hebt groot gelijk dat je nu heel voorzichtig bent!

Ik zou zelf de beslissing om dit poesje te nemen af laten hangen van de tijd die ze nog heeft bij de moederpoes. Als ze bijvoorbeeld pas over drie weken bij jullie arriveert heeft ze nog een lange tijd om weer beter te worden. Als ze dan weer gezond is kun je haar, denk ik, wel bij de andere kitten zetten.

Als ze bijvoorbeeld al over een paar daagjes naar jullie zou gaan zou ik tegen de eigenaar zeggen dat ik haar pas wil hebben als ze weer helemaal gezond is. Dan kan ze altijd nog later bij jullie komen of naar een ander baasje gaan.

Is deze eigenaar eigenlijk een ervaren fokker of een gewone persoon die toevallig een mooi nestje heeft? Ervaren fokkers weten namelijk meestal hoe ze met zieke kittens moeten omgaan en zullen je, als ze professioneel genoeg zijn, geen zieke kitten meegeven. Bij een gewone eigenaar is deze kennis niet altijd aanwezig, dus moet je zelf extra goed opletten.

Als je het poesje echt heel graag wilt en je twijfelt over haar gezondheid op het moment dat je haar krijgt zou ik ook nog even naar je DA gaan.

Hopelijk wordt dit poesje snel beter en heb je gauw twee prachtige kittens!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Goed gezegd, Sandra. Daar sluit ik me bij aan. Succes en houd je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Als eerste is 100 euro voor een kruising een hoop geld, van wat ik altijd begrepen staat een kruising gelijk aan een 'gewone' kat.
Logisch eigenlijk want bij een kruising sharpei/ herder (ik noem maar wat)
spreek je van een bastaardhond.

Uit ervaring zou ik zeggen niet doen. Onze Fristi leek gezond, maar is na 4 maanden overleden aan fip. Buiten het verdriet dat je hebt ben je ook veel geld kwijt aan de da.
Ik weet niet hoe oud de katjes zijn als je ze krijgt maar ze zijn zo kwetsbaar.

Moeilijk voor je om te besluiten, veel sterkte dus
Laat je het nog even weten?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zou het ook zeker goed met je dierenarts bespreken en heel goed uitkijken.
Heb je die mensen gevraagd of ze naar de dierenarts met de katjes zijn geweest? Misschien kan je samen met hen daarheen gaan of eventueel investeren door zelf aan te bieden om met het katje alvast naar een dierenarts te gaan en het weer terug te brengen.
Veel sterkte en wijsheid!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik las je bericht nog even na en dat de katten antibiotica krijgen. Ik neem aan dat ze dus wel naar een dierenarts zijn geweest. Is er gezegd wat ze mankeren en mag jij dat met die dierenarts bespreken? Je kan uitleggen waarom je dit wilt doen en dat het je ook om je andere kitten gaat. Als ze hier niet mee accoord gaan zou ik echt ernstige twijfels hebben.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten