castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Bono

castratie/sterilisatie

Bericht door Bono »

Wij willen onze kater laten castreren of steriliseren. Maar we hebben eens een kater gehad die gesteriliseerd was en die problemen met de nieren kreeg, kan dit iets met elkaar te maken hebben? Is er een groter risico op ziektes als de kat gesteriliseerd wordt? We zouden namelijk graag hebben dat onze kater zijn balletjes kan behouden, maar niet ten nadele van zijn gezondheid.
Laura
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Je kan 'm zn balletjes laten behouden, maar hou er dan maar rekening mee dat hij waarschijnlijk overal gaat sproeien, als hij buiten komt ongeholpen katten bevrucht met als gevolg nog meer katten terwijl er al teveel zijn.
Laten helpen heeft geen nadelige gevolgen voor een kat, eerder voordelen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bono,

Daarbij komt dat een gecastreerde kater vaak aanzienlijk langer leeft dan een ongecastreerde kater. Dit is mede te wijten aan de stress die de paringsdrang met zich meebrengt. Ook is een ongecastreerde kater feller en agressiever in zijn gedrag dan een ongecastreerde kater.

Nierproblemen is een veelvoorkomende klacht, maar m.i. niet in verband met castratie, meer ivm verkeerde voeding.

Overigens maak je onderscheidt tussen sterilisatie en castratie, maar een kater wordt doorgaans niet gesteriliseerd door de zaadleiders af te binden, omdat dit tot gevolg heeft dat het agressieve gedrag en de paringsdrang (met daarbij het welbekende sproeien) niet aangetast wordt. Het heeft alleen tot gevolg dat er geen nakomelingen komen als hij een poes dekt.

Persoonlijk zou ik de kater laten castreren, bij voorkeur voordat het sproeigedrag begint (meestal rond 7 a 8 maanden).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Afgezien van het kitten- en kattenoverschot (wat al voldoende reden is om je kat te laten "helpen") wil je echt geen sproeiende kater in je huis hebben (ruikt nogal niet zo fris zeg maar ;-) ). Het castreren van een kater is een kleine ingreep. 's Ochtends brengen, 's middags halen. Meestal zijn ze de volgende dag alweer helemaal de oude.

Dus: naar de ballenbak met die hap!
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik heb een ongecastreerde kater gehad (gevonden op straat, ikzelf zou 'm heus wel hebben laten castreren), die gestorven is aan leukose. Dit kunnen ze, samen met kattenaids dus krijgen als je niet castreert. Dat dus bovenop het kattenoverschot.
Bono

Bericht door Bono »

We gaan hem sowieso onvruchtbaar laten maken, daar bestaat geen twijfel uit want we hebben nog een kater rondlopen. Maar we hebben eens een kater gehad die zijn balletjes nog had maar wel gesteriliseerd was denken we dan. Hij kon geen nakomelingen krijgen en sproeide niet, maar had wel z'n balletjes. Kan dit?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het kan in theorie, maar het gebeurt vrijwel nooit. De zaadstrengen worden namelijk vrijwel altijd samen met de balletjes verwijderd en dan samengeknoopt.

In jullie geval zou de kat dus een afbinding van de zaadstrengen moeten hebben gehad, maar volgens mij komt er dan door de blijvende hormoondrift veel te veel druk op te staan, dus het lijkt mij heel sterk ;-) Ze aan twee kanten afknopen en de balletjes laten zitten is een onnodige
extra wond (het afknippen en samenknopen), dus ook dat kan ik niet goed geloven.

Bij poezen laat men wel regelmatig de baarmoeder intact en worden alleen de eileiders en eierstokken verwijderd. In die gevallen spreekt men van sterilisatie, in alle andere gevallen van castratie (dan wordt er daadwerkelijk iets verwijderd).
veronique86

Bericht door veronique86 »

ik heb een katertje van een half jaar oud hij heet speedy. nu heb ik net zitten kijken op deze prachtige site, hoe ze het doen, nu voel ik mij een dierenbeul en schuldig als ik het laat doen. maar is het waard en ruikt hij dan niet meer , en laat hij de 3 hondjes met rust, is het de moeite waard. wie kan mij raad geven. gr van veronique
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Veronique,
om te beginnen, komt speedy buiten?
Als hij namelijk buiten komt is de kans heel groot dat hij niet gesterilseerde poezen zal dekken. Nu kan je dan uiteraard zeggen dat die poezen niet onder jouw verantwoordelijkheid vallen. Maar er zijn al ontzettend veel katten en de opvangs zitten vol. Dus je kunt aardig verzinnen wat mensen dan met de kittens doen.

Verder, een kater castreren ben je echt geen dierenbeul mee hoor. Hij krijgt veel minder last van zijn hormonen, waar hij verder toch niks mee kan.
Zeker voor katers heeft de ingreep zo weinig om het lijf dat je schuldig voelen echt niet nodig is.

Of hij de honden met rust laat is niet met zekerheid te zeggen. Katers worden vaak wel iets rustiger, maar een complete karakterverandering krijgen ze er niet van.

Ik wil je toch heel erg aanraden om hem te laten castreren, voor zijn en jouw lol.

succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Absoluut.
Je krijgt alleen maar problemen als je je kat niet laat helpen.
En het is een hele kleine ingreep voor katers en zeker geen dierenbeulerij.
Ik mocht zelf op Redney wachten tot ze klaar waren.
Hij is een paar dagen voorzichtig geweest met zitten maar voor de rest nergens last van gehad.
Hij geen last van zn hormoontjes en ik geen last van een sproeiende vervelende kater die alleen maar achter de poezen aanwil, en dus zwerven en het kattenoverschot vergroten.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
francis777

ja het is tijd

Bericht door francis777 »

:-P Ja ja eindelijk is ze maandag aan de buurt>Mij poes poutia word geholpen,dan mag ze eindelijk haat brooer agterna. ;-)
Lekker buiten spelen,sinds mij kater poesti na buiten mag lijk het wel een katteren agter in mij tuin> :lol:
echt een leuk gezigt al die poezen en katten.
En ze word dan gelukkig niet meer krols :grin: en geen kleintjes erbij ;-)
Dat zal dan wel een blijde poes worden en ik ook.
Het is best een dure hobby die da,maar ik mag gelukkig in delen betalen :smile: groetjes de kattegek.francis
francis777

steriliceren

Bericht door francis777 »

:grin: jjajajaja ze is vandaag aan de beurt,mij poes heb haar net weg gebracht :cry:
Deed me wel effe wat,maar zal blij zijn dat het vanmiddag is :lol:
nu kan ze gelukkig over 2 weekjes ook na buiten.
ze heeft 13 maandjes binnen moeten bivakeren,terwijl haar broer al een maand buiten speelt. :-|
die heeft het erg na zijn zin. :-P


WIE HEEFT RAAD,ALS ZE VANMIDDAG THUIS KOMT :?:
ZIJN ZE DAN NOG ERG SUF VAN DE NARCOSE :?:
groetjes francis
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je zal gelijk merken bij thuiskomst dat je poes veel meer suf is dan je kater, want dit was een echte operatie. Het verschilt per poes hoe ze verder reageert, de ene poes is zo wakker en de andere is nog een paar daagjes suf.

Je kunt haar bij thuiskomst heel voorzichtig van haar reismand in een mandje schuiven (pas op met optillen, alles is nog erg kwetsbaar en geen rieten mandje ivm scherpe puntjes). Het is het beste haar een paar daagjes in een rustige ruimte te zetten, bijvoorbeeld in een logeerkamer.

Je kunt ook beter je kater een paar daagjes uit haar buurt houden tot de wond genezen is ivm bacteriën.

Je poes is nog jong, dus ik verwacht verder geen problemen. Vaak geeft je DA wat pijnstillers mee voor de eerste dagen. Die kun je even in wat blikvoer geven.

Wat betreft de hechtingen: die gaan vanzelf weg en die hoeft de DA er niet uit te halen, maar hou de poes goed in de gaten dat ze er niet aan gaat trekken en ze stuk maakt. De wond moet mooi genezen, als je openstaande randjes of bloed ziet dan gelijk terug naar je DA.

Maar maak je niet te veel zorgen, meestal gaat alles vanzelf goed, gewoon een beetje op haar leggen en dan hup, naar buiten (na 2 weken)!

groetjes,
Sandra
francis777

steriliceren

Bericht door francis777 »

:roll: Geef dat niet dan dat ze alleen in een kamertje moet blijven :?:
Ik zal een lekker bedje voor haar maken ;-)
En zal haar goed in de gaten houden :!:
dankje voor de info sandra. ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je mag er wel bij hoor, ook al kom je 100 keer per dag!!! Dat zal ze alleen maar fijn vinden. Het is gewoon goed voor haar om haar rust te krijgen en veel te slapen.

Probeer het twee à drie daagjes en als ze dan helemaal weer zichzelf is kan ze naar de huiskamer (wel je kater weg van haar houden gedurende die dagen hè!).

groetjes,
Sandra
Gesloten