# Poes of een kater

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
susanne

# Poes of een kater

Bericht door susanne »

Onze poes Amy is bevallen ( ook te lezen op het forum)

Nu willen wij graag 1 kitten houden voor een speelkameraad voor Amy.

Is dit verstandig, of is het beter van niet omdat Amy al 2 jaar alleen is bij ons.

En wij wilden zelf een poes houden, omdat we vaak horen dat katers overal kunnen gaan plassen. Is dat ook zo ?? Of is dit maar een vooroordeel.

Graag hoor ik van jullie

Groetjes Susanne
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Als je poes Amy een sociale en makkelijke poes is kun je er inderdaad heel goed een speelkameraadje bij nemen.

Een jong poesje erbij houden lijkt mij inderdaad beter dan een katertje, want zoals je ook dit forum leest kan het tussen broertjes en zusjes en dus ook tussen moeders en zoontjes soms vechten worden.

Een kater is vaak veel sterker en sneeuwt dan de poes onder en dat zou jammer zijn. Er zijn natuurlijk ook heel veel gevallen waar het wel goed gaat, maar als je toch keuze hebt lijkt mij twee poezen samen beter.

Wel oppassen met je kleine poesje, want die kan heel snel zwanger zijn (al bij 8 à 9 maanden!), vaak voor je het in de gaten hebt en dan zit je weer een nestje!

groetjes,
Sandra
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor de tip, dit bevestigd mijn gevoel :grin:
Zodra het kan laat ik Amy en haar dochter allebei helpen, vindt ook dat sommige mensen te vaak een poes een nestje laten krijgen. Amy komt van een collega van mijn vriend die ook om de haverklap een nestje heeft, het gebeurt regelmatig dat hij zijn kittens van kant maakt. Echt verschrikkelijk gewoon. Wij hebben Amy kunnen redden, vaak genoeg gezegd tegen hem dat hij ze moet laten steriliseren, zo duur is dat niet. of eigenlijk nog beter gewoon geen poes nemen. Maar goed wij hebben er bewust voor gekozen, om een nestje te nemen. We zullen er 1 houden, en de andere 3 krijgen een goed tehuis. Ben ook wel selectief, plaats ze niet zomaar bij iemand haha, ze moeten wel echt achter hun keuze staan en weten waar ze aan beginnen.

Groetjes Susanne
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het is niet altijd zo dat een kater domineert. Mn zus heeft 4 poezen en 1 kater en die heeft het grootste ontzag voor een van de poezen.
Wij hebben 3 poezen en 1 kater en die is wel de baas maar het is echt niet zo dat ze geen leven hebben bij hem hoor.
Hij is juist heel relaxed, gaat zn eigen gang en het komt heel zelden voor dat hij zich wil laten gelden.
Poezen onder elkaar kunnen net zo fel zijn.
Ook zij hebben een rangorde onder elkaar en de jongsten willen de oudste nog wel eens uit testen om te zien of ze een stapje hoger kunnen komen. Hier gaat dat voorzichtig en niet met gevechten gepaard, maar dat kan wel degelijk voorkomen.
Die leeftijd krijgen ze allemaal ongeacht poes of kater dat ze hun plaats in de groep gaan zoeken.
Het is ook nog niet te zeggen of mams de kittens blijft accepteren.
Het gebeurt ook wel dat moederpoes de kittens verstoot en dat ze nooit meer bij elkaar kunnen.
Dat zal je ook in overweging moeten nemen als je een kitten wil houden.
Het is ook niet zo dat een kater per definitie gaat sproeien als ze volwassen worden.
Als je 'm bijtijds laat helpen, zeg tegen de 6 maanden heb je dat probleem zowiezo al niet en zal de kater als hij nog niet geslachtsrijp is ook nooit rare neigingen krijgen naar de poes.

Verder wil ik zeggen, zou iemand niet eens melding maken bij de juiste instanties om die collega aan te pakken?
Dat arme dier heeft geen leven omdat ze nest na nest heeft en voorts is hij strafbaar omdat hij de kittens vermoord :evil:
Mijn persoonlijke mening over nu nog nestjes nemen is dat het egoistisch is omdat er al een gigantisch overschot is.
Maar teveel mensen vinden het helaas nog leuk en is het zeer rendabel om een poes zodanig uit te buiten.
Voor elk nestje wat er komt blijven er weer katten in het asiel zitten, dus sorry jouw keuze om bewust een nestje te nemen ben ik het niet mee eens.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
susanne

Bericht door susanne »

Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, maar ik ben van mening dat mensen zoals ik, worden aangevallen omdat andere mensen keer op keer een nestje krijgen. net alsof ik iets verschrikkelijks heb gedaan ofzo
Ik heb er goed over nagedacht, en de 3 andere kittens krijgen een goed tehuis. Je hebt gelijk dat als de mensen inplaats van mijn 3 kittens, 3 andere kittens uit een asiel hadden genomen ook had gekunt, en zo het overschot afneemt. Misschien is het beter om mensen die keer op een keer een nestje krijgen, omdat ze te lax zijn hun poes te laten steriliseren die op dit probleem aan te spreken. En je hoeft echt niet te vrezen dat onze poes en ons kitten poesje opnieuw zwanger raakt, wij zijn geen slechte baasjes omdat onze poes 1x een nestje heeft gehad. We hebben ook veel verstand van poezen en weten ook wel waneer ze weer zwanger kunnen worden enz. Ik wil maar even zeggen dat je niet iedereen in het zelfde hoekje moet duwen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Het is absoluut niet zo dat katers dominant zijn.

Wij hebben altijd meerdere poezen met een kater erbij (allemaal gesterliseerd en gecastreerd) gehad. En altijd was de kater het doetje die zich voegde naar de grillen van de dames.

Als je de kater snel laat castreren (als hij ongeveer 6 maanden is) is de kans dat hij gaat sproeien heel klein.

Ik wil je nog wel even waarschuwen voor het volgende. Dat je 2 katten familie van elkaar zijn betekend niet dat ze elkaar ook accepteren.
Onze 2 zusjes mepten elkaar vanaf dat ze 6 maanden waren de tent uit. Ook moet ma niks van haar zoon hebben.
Dus ook voor katten uit de zelfde familie geldt het gewone acceptatie proces, die je ook zou hebben als je ergens anders een kitten had gehaald.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

:lol: Al die verhalen over dat poes bij poes en kater bij kater moeten maken me soms zo aan het lachen, ook dat poezen niet sproeien en katers wel, he is zooo'n onzin :grin:


Wij hadden een moeder en dochter bij elkaar toen ik thuis woonde, en mijn ouders ze ook niet wilden laten helpen, en deze 2 dames konden de eerste tijd wel redelijk goed samen.

En toen de kleine meid groot werd, was het water en vuur. Ze vlogen soms bij de muren omhoog achter elkaar aan, naar boven, naar beneden, weer naar boven over de kamers, en dan naar buiten om eens een potje flink te knokken :lol:

Ikzelf heb nu 3 katten, 2 katers en 1 poes, en degene die hier de baas en bitch is, is onze kleine meid hoor :wink:

Of het goed gaat tussen 2 katten, ongeacht of ze familie zijn of dat de ander uit een asiel, of bij andere mensen weg komt, hangt puur van het karakter van je katten af.

Je hebt katten die anderen goed accepteren en je hebt katten die dit niet doen.

Als je een kitten uit het nest wilt kiezen, kies dan gewoon het kitten waar je wat mee hebt en niet op geslacht.
Het maakt echt niet uit of het een poesje is of een katertje, want als de moederpoes ze later toch niet duld ziet zij echt niet of er ballen onder hangen of niet :wink:

Je moederpoes zal over een tijdje zoiezo een periode hebben waarin ze het kitten waarschijnlijk flink op de donder gaat geven, omdat de natuur aangeeft dat ze "verder" moet en dat het tijd is dat de kittens op eigen benen leren staan.

Bij de een is dit vroeg, bij de ander blijven de kittens zogen terwijl ze al een paar maand oud zijn.

Over het sproeien, voor het geval je het nog niet weet, poezen kunnen net zo hard sproeien als dat katers doen, en ze stinken dan net zoveel.

Mijn ervaring is dat katers en poezen beiden knuffelig en lief zijn, en niet dat het ene geslacht dat juist wel of niet zou zijn.

Kies gewoon een kitten uit waar je wat mee hebt, en of je moederpoes het er later nog steeds mee kan worden zal de tijd je leren :wink:

Misschien is het handig als je lid word van het forum? Omdat je als gast ingelogd staat :wink:

Enne we zijn ook we benieuwd naar een fotoootje :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
marjolijn

mannetje of vrouwtje?

Bericht door marjolijn »

Hallo,

Ik mag als eerste kiezen uit een nestje, maar mijn vraag is kan ik dan beter een mannetje of vrouwtje nemen?
Het word mijn eerste kat, ik woon in een rustige veilige omgeving en ben dus van plan om hem wel naar buiten te laten.
In de buurt wonen wel veel andere katten die ook vaak buiten zijn.
Wie kan mij een advies geven?
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ik denk niet dat het echt uitmaakt of je een jongetjes of meisjespoes kiest.
Voor ze naar buiten mogen zou ik in elk geval zorgen dat ze geholpen zijn.
Onze
Fristi is een 'dame' van 8 maanden en ze slaat iedereen :oops: (lees:elke kat)
de tuin uit.
Het is toch het karakter die bepaald hoe een kat is en niet het geslacht.

Veel plezier in elk geval
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Het maakt inderdaad geen verschil, een poes of kater....
Het enige verschil is de kostprijs van een castratie/sterilisatie, de éne is een pak duurder dan de ander.
En het is wel belangrijk dat je ze laat helpen, om verschillende redenen :
* overpopulatie van wilde katten tegen gaan
* het gedrag van je poes/kater
* eventuele ziektes die ze kunnen krijgen als ze niet geholpen worden
* omdat je je poes/kater graag ziet, en het beste wil voor je dier
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Helemaal met het bovenstaande eens :wink:

Over de keuze van een poesje of katertje..

Vaak als ze rond een week of 4 zijn begin je beetjes van hun karaktertjes te zien, ze beginnen dan voorzichtig te kruipen/lopen en de oogjes gaan open.

Ik zou niet op geslacht afgaan, maar puur op de klik..

het kan ook zijn dat er een katje bijzit dat je prachtig vind, van uk af aan, dan neem je die gewoon :wink:

Enne, 2 is nog gezelliger :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
2de katje

Bericht door 2de katje »

ik heb al een katertje van bijna een jaar oud we willen heel graag nog een beestje erbij maar we weten niet of we een mannetje of vroutje erbij moeten nemen
weet iemand wat het verstandigste is het katertje is geholpen maar we willen weten wat we het beste kunnen kiezen zodat ze goed met elkaar om gaan.
alvast bedankt :smile:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je moet kijken naar het karakter van je eigen kat (fel of niet fel, schootkat of niet, speels of niet enz) en dan kun je daar een poes of kater (maakt niet uit wat het is) bij doen die daar goed bij past.

Het is ook vaak handig dat deze nieuwe kat al andere katten gewend is (vooral bij de wat oudere katten of oudere kittens), want dan lukt het wennen sneller, maar dit hoeft niet persé, want ook daar speelt karakter weer een rol.

Gewoon naar het asiel gaan en je goed laten voorlichten, dan heb je zo een lieve en passende poes of kater erbij!

groetjes,
Sandra
kitten

Bericht door kitten »

ik heb een gecastreerd katertje van bijna een jaar oud we willen een kitten erbij
mijn katertje is niet fel maar wel een beetje schuw ook is hij soms geïriteerd of gestresst dan reageert hij dat af op ons maar verder is het een schatje van een kat en hij is heel erg speels,
nu is mijn vraag hoe kan je ze het beste aan elkaar laten wennen en wat moeten we doen als we merken dat ons katertje de kitten niet accepteerd.
ik hoop snel een antwoord te krijgen want we twijvelen nog of we er 1 bij moeten nemen alvast bedankt
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wel of misschien niet een kitten erbij:

- wel: Op zich is je eigen katertje nog jong en dus flexibeler dan de meeste oudere katten die nog niet eerder met een andere kat in een huis heeft gewoond, dus dat is mooi.

- wel: Daarnaast is hij gecastreerd en dat is ook goed, want gecatreeerde kater zijn meestal (niet altijd) minder fel.

- misschien wat lastig: Hij is wel wat schuw en kan gestressed reageren, dat betekent dat je wel blazen, grommen en aanvallen op de kitten kan verwachten als de kitten erbij komt (bij een aanval de kitten weghalen, bij blazen en grommen niet).

- wel: Verder is het mooi dat hij speels is, daar kun je goed gebruik van maken bij het laten wennen. Niet alleen kun je ze samen laten spelen, maar je kunt hem er ook mee afleiden als hij boos op de kitten reageert.

- wel: als de beide katten eenmaal gewend zijn kunnen ze samen opgroeien en samen spelen.

Dus mijn advies: doen, maar wel goed geïnformeerd en goed voorbereid.

Dat wil zeggen: laat ze rustig aan elkaar wennen, leidt ze af met spelen en met eten, laat ze NOOIT samen alleen (te gevaarlijk voor de kitten), geef de oudere kat extra veel aandacht en geef ze hun rust door ze ook apart van elkaar te doen.

Ik zou zeggen: ga naar het asiel en laat je voorlichten en zoek een kitten die je leuk vind en die het juiste karakter voor jouw kater heeft!

Veel plezier toegewenst!

groetjes,
Sandra
Gesloten