Wel of niet in huis nemen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Wel of niet in huis nemen

Bericht door Sandra W »

Ik werk als vrijwilliger in een asiel en daar heeft een zwervertje (blauwe rus) zich helaas enorm aan mij gehecht en is heel eenkennig geworden. Dit maakt plaatsing in een nieuw huis extra lastig.

Wat kan ik het beste doen?
1. De kat in het asiel laten en hopen dat hij zich opnieuw gaat hechten aan een nieuwe baas? of
2. Hem in huis nemen terwijl ik zelf een kat heb die bang is van andere katten en proberen ze aan elkaar te laten wennen?

Ik weet niet wat ik moet doen. Ik wil die zwerver echt vreselijk graag hebben, maar ik wil ook het beste voor mijn eigen kat.

O ja, ik woon op een etage met een balkonnetje. De beide katten zijn rustig en een beetje schuw van karakter en ze hoeven niet persé naar buiten.

Wie weet raad?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Pff moeilijke beslissing zeg!
Ik kan me voorstellen dat je dat katje graag een plek wil geven maar aan de andere kant moet je ook denken aan de kat die je al hebt.
Hoe weet je eigenlijk dat hij bang is van andere katten? Heb je die kat ook uit het asiel gehaald?
Normaal zou ik zeggen, probeer het een paar weken maar ik ben bang dat je dan nog meer schade aanricht als het niks wordt.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Er wonen 2 andere katten in mijn huis (onderburen) en daar is ze heel bang voor als die per ongeluk in mijn etage staan (ze blaast en verdwijnt onder het bed). Ze is natuurlijk niet aan die katten gewend, maar het voorspeld niet veel goeds.

Ik had gehoord over kalmeringsdruppels of valeriaan. Is dat wat?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Valeriaan werkt kalmerend voor mensen, maar niet voor katten! Katten zijn er juist wild van. Ik gebruikte het een tijdje om de katten aan de nieuwe krabpaal te laten wennen en ze werden helemaal dol zodra ik het erop had gedaan.
Ik heb helaas weinig ervaring met bange en/of schuwe katten, dus ik durf daar niets over zeggen. Veel succes met je beslissing in ieder geval!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb besloten de kat te nemen! Ik vind het fantastisch, maar of mijn poes dat ook vindt? Ik ben bang van niet!!!

Ik ben van plan het als volgt aan te pakken:
- Eerst even de nieuwe kat in zijn reismandje in de kamer te zetten, zodat mijn poes hem kan zien, maar er niet bij kan. Mijn poes gaat dan enorm blazen, dat doet ze ook als de kat van de buren per ongeluk binnen is;
- Dan zet ik het mandje met de kat in de slaapkamer met de deur dicht en laat hem los. Ik zet daar een kattenbak en eet- en drinkbakjes. Ik ben van plan even bij hem te blijven om hem hem op zijn gemak te stellen;
- Dan terug naar de woonkamer om mijn poes te kalmeren;
- Ik ben van plan de beide katten in verschillende kamer te laten en steeds bij elkaar te doen voor een korte tijd tot het ergste blazen voorbij is.
- Ik laat ze daarna in verschillende kamers als ik naar mijn werk ben en doe ze samen als ik erbij ben.

Ik wil hier een maand voor gaan uittrekken.

Doe ik het zo goed? Dit is de eerste keer dat ik zelf katten bij elkaar ga zetten, dus ik wil 100% zeker weten of ik het goed doe. Dit is toch heel wat anders dan adviseren in het asiel, ik ben er best een beetje zenuwachtig over!!

Alle raad is meer dan welkom!!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

sandra ik denk dat je het heel goed hebt uitgedacht,
nu hangt het eigenlijk alleen van de beestjes af,
enne gefeliciteerd met je aanwinst.
groetjes patricia
nog twee weekjes en dan in ondertrouw op 25 oktober :)
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Sandra, ik denk ook dat je het zo wel goed aanpakt. In ieder geval ze (nog) niet samen laten als je er niet bij bent.
Je kunt toch met het asiel overleggen dat, als het echt niet gaat, je de kat weer terug brengt? ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja, ik heb inderdaad geregeld dat hij terug mag als het echt niet gaat, maar ik hoop echt dat dat niet nodig is.

Ik verwacht totaal geen problemen met mijn nieuwe aanwinst, maar wel met mijn eigen kat. Ik ben bang dat ze zich achter de bank gaat terugtrekken en dat ze weer in huis gaat plassen (dat doet ze bij stress). Ik ga dus (in overleg met mijn dierenarts) met een kuurtje "anti-depressiva voor katten" beginnen. Heeft iemand daar ervaring mee?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

ik zou bach rescue halen toen wij gingen verhuizen was dat ook voor de katten stress.
en ik vond het heel goed helpen.
nog twee weekjes en dan in ondertrouw op 25 oktober :)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb dat de eerste keer ook zo gedaan, steeds een tijdje bij elkaar tot ik het blazen zat was en ik ze weer apart zette. Die eerste keer heeft het 6 weken geduurd voor ze aan elkaar gewend waren.
De keren erna heb ik de nieuwe kat eerst een paar uurtje in de kamer en slaapkamer alleen gegeven zodat ze de omgeving konden verkennen en verstopplekjes konden zoeken. En daarna heb ik ze gewoon de hele tijd bij elkaar gelaten, behalve als ik weg was. En 's nachts sliep de nieuwe kat altijd bij mij. Toen kat 3 en 4 kwamen duurde het wennen nog maar een week en bij de laatste kat duurde het zelfs maar een dag of 2.
Als je ze namelijk steeds maar even bij elkaar zet en daarna weer een aantal uren apart moet je elke keer opnieuw beginnen.
Bij ons hielp het ook altijd heel goed om ze als je ze bij elkaar zet eten te geven. Dan laten ze elkaar wel met rust en daarna willen ze zichzelf vaak wassen en lekker slapen.
Veel succes ermee in ieder geval!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is bijna zover en ik zit vol met zenuwen over een goede afloop.

Ik heb in ieder geval besloten geen anti-depressiva te geven aan mijn eigen kat, omdat de DA mij vertelde dat er veel bijwerkingen kunnen zijn en dat het niet goed is het natuurlijke gedrag van een kat te onderdrukken tenzij dit absoluut noodzakelijk is. Dus daar zal ik dan maar op vertrouwen.

Ik denk er verder over een bench mee te nemen uit het asiel, om het hele proces te vergemakkelijken.

Waar ik het meest bang voor ben is dat ik mijn 12-jarige zenuwenpees (die nog nooit met een andere kat heeft samengewoond) doodongelukkig maak met de komst van een 7-jarige kater!

Ik lees heel veel over de combinatie met een kitten of jonge poes, maar heeft iemand ervaring met bange volwassen katten?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Moeilijk moeilijk moeilijk :ethink:.

Je weet natuurlijk nooit hoe het uitpakt, maar ik denk dat jouw manier op zich goed uitgedacht is.

Wel zou ik ze langere tijd bij elkaar laten.
Mochten ze met elkaar op de vuist gaan, mag het even uitgeknokt worden, en dan bedoel ik meer, ze mogen elkaar best een knal op de kop geven.

Zet wel een waterspuit klaar voor het geval ze echt overgaan tot vechten en elkaar tot bloedens toe zullen willen verwonden.
Als dat gebeurd een lading water er op, en dan zullen ze (hopelijk) allebei wegschieten :wink:

Voor het zelfde geld gaat het wel gelijk goed, en totaal anders dan je verwacht.
Belangrijkste is dat je jezelf zo min mogelijk opwind.
Rustig blijven en niet achter ze aanlopen..

Wel verstandig is om inderdaad de katten bv s avonds of s'nachts apart te houden, dan ben je er niet bij en kun je niet ingrijpen.

Wat je kunt doen is een feliway stekker halen, en een bachtherapeute raadplegen.
Met Bach onderdruk je niet echt iets, maar geef je een dier juist een veilig of sterker gevoel.
Er zijn meerdere mensen die dit op het forum gebruiken, en je kunt het ook voor jezelf gebruiken.

Ik ben heel benieuwd hoe t gaat :wink:
Heb je al een fototopic aangevraagd? We willen natuurlijk wel foto's :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Mrij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 apr 2006 23:42
Locatie: Someren

katten erbij krijgen

Bericht door Mrij »

Ik heb heb eigenlijk een vraag

Mijn beste vriend heeft thuis 4 schitterende schatten van poezen en ik ben hardstikke gek op die beestjes. Nu lijkt het zo te gaan lopen dat mijn vriend het leger in gaat en daardoor is hij regelmatig van huis, om maar te zwijgen wanneer hij op uitzending moet. dan is hij wel een half jaar van huis.

Nu zat hij er heel erg overin wat hij met zijn poezekinders moest doen.
ik heb toen aangeboden dat ze dan bij mij mogen komen.
Omdat ik het gewoon een vreselijk idee vind dat ze anders naar een asiel moeten en het zijn gewoon heerlijke poezen.

tot zover dus geen probleem.

wel is het zo dat ik thuis straks 2 katers heb rondhuppelen.
stiekem ben ik wel een beetje bang dat hij er onder gaat lijden (het is een enorme goedzak) en de andere is nog een kitten dus daar verwacht ik al minder problemen mee...

en zijn er gevolgen voor de 4 poezekinders van mijn vriend ?
voor hun moet het toch ook een regelrechte ramp zijn om bij andere katten te worden gedropt...met andere baasjes (oke ze kennen mij wel maar toch)

wat vinden jullie...moet ik het erop wagen of moet ik voor een andere optie gaan zoeken...?
ik vind het zo moeilijk ik wil dat geen van allen er last van krijgt...
het zijn alle 6 mijn oogappeltjes...!!!
HELP HELP !!! :icon_shifty: :icon_shifty:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt het er, volgens mij, op wagen als de katten niet te schuw of te bang of juist te fel of te dominant zijn, maar vergeet niet dat je dan in één keer van 2 naar 6(!) katten gaat.

Dat is natuurlijk heel erg gezellig, maar je moet je wel dingen afvragen als: hebben ze allemaal genoeg leefruimte in huis, kunnen ze naar buiten (als ze dat graag willen), kan ik 6 katten genoeg aandacht geven, heb ik er genoeg geld voor, wordt mijn huis niet te vies enz. enz.

Meestal zal het wel lukken met 6 katten, want het zijn er tenslotte geen 30, maar als het niet lukt is een asiel echt geen ramp voor ze.

Ik werk er als vrijwilliger en ik kan je uit ervaring vertellen dat ze er heel gelukkig zijn (na een korte wenperiode) en dat ze meestal (90%) heel snel geplaatst worden. Mochten ze niet geplaatst worden dan kunnen ze gewoon blijven en worden ze door de medewerkers extra verwend.

Laat je ons weten hoe het verder afloopt?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Volgens mij heb je niet zo veel te verliezen. Als ik het goed begrijp is het of bij jou of naar het asiel. Als het bij jou om wat voor reden niet lukt, gaan ze alsnog naar het asiel. Je kunt het dus altijd proberen. En stel nou dat het niet gaat, misschien heb je dan nog wel de mogelijkheid om via asiel of stichting de katten te laten herplaatsen, terwijl ze in tussen wel bij jou kunnen blijven wonen. Zo hoeven ze niet naar het asiel.

Gr Mara
Gesloten