zusjesruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
baassiehakkie

zusjesruzie

Bericht door baassiehakkie »

Ik heb 2 jonge zusjes van bijna 2 jaar. Eentje is vaker krols (n.b. komen niet buiten) dan de ander. Zijn altijd samen, slapen, eten en spelen samen. Als de ene krols was dan was de ander het niet. Soms overlapten ze elkaar, nooit een probleem. De afgelopen x waren ze het tegelijktijd maar Njamuk was het 2 dagen eerder. Het was alsof het concurrentie betrof en ze hebben alleen maar gebekvecht (Njamuk dan). Er was nooit strijd en er was nooit een baas. louter de ene durfde het ene en de ander weer het andere. Nu is de krolsheid allang verdwenen maar de onderlinge strijd niet en dat houdt in dat ze niet bij elkaar slapen in 1 mand. Ze eten nog wel uit 1 bak maar van harte gaat dat niet. Altijd geirriteer als ze naast elkaar zitten en spelen, zoals tevoren, dat gebeurt 1 minuut voordat er gemeen gespeeld wordt. Wij vinden dit jammer. Komt het ooit goed?
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Mijn advies is op beide poezen te laten steriliseren, ook al komen ze nooit buiten.

Als ze krols zijn dan gieren de hormonen door hun lichaam en daar kunnen ze flink geïrriteerd en vervelend van worden, zowel naar elkaar als naar mensen. Als ze geholpen zijn, zijn ze die hormonen kwijt en worden ze een stuk rustiger.

Wat ook meespeelt is dat ze nu beide volwassen zijn en daarom hebben ze hun eigen leefruimte nodig. Toen ze nog kittens waren hadden ze elkaar hard nodig, maar nu gaan ze elkaar vaker irriteren en krijgen ze dus ruzie. Het gebeurt heel vaak dat katten als ze volwassen zijn elkaar niet meer de hele dag in de buurt willen hebben.

Het is dus handig om hun eetbakjes ver van elkaar af te zetten zodat ze rustig kunnen eten en ook helpt het om ze ieder een eigen plek te geven. Laat de ene bijvoorbeeld boven en de ander beneden lopen. Zo vinden ze weer hun rust en als ze er dan weer klaar voor zijn kunnen ze elkaar weer opzoeken. Dan zijn ze weer blij om elkaar te zien ipv dat ze denken "daar heb je haar weer"! Vergeet niet dat ze 24 uur per dag op elkaars lip zitten, dus zo vreemd is het niet! ;-)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik ben het volkomen met Sandra eens! Ik denk dat het heel verstandig is om je poezen te laten sterriliseren. Ook al komen ze niet buiten, het is ontzettend zwaar en vermoeiend voor je poezen. Vaak eten ze dan ook slecht en verzorgen ze zich niet al te best.
Vaak worden poezen rustiger na een sterrilisatie, dus ik denk dat de gemoederen dan uiteindelijk wel zullen bedaren.

Ook zou ik ze ieder een eigen voerbak geven, dan kunnen ze rustig op hun gemakje eten.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Inderdaan, steriliseren, en je zal zien, de rust in huis gaat weerkeren....Ook voor hen zal het een hele opluchting zijn, want die diertjes weten met zichzelf, en hun hormonen geen blijf.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gesloten