Ons kitten ziek?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
jakolien
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2006 16:09

Ons kitten ziek?

Bericht door jakolien »

We krijgen over ca. 4 weken een kitten uit een nestje van 4. Bij de geboorte was ons kitten het zwaarst, maar nu (na 3 weken) is hij de lichtste van het stel.
Verder valt ons op dat hij een vies bekkie en neusje heeft en dat hij vaak z'n linker oogje half dichtknijpt. Zie onderstaande foto van ons kitten (links) met z'n zusje. Moeten we ons zorgen maken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wat een schatje!
Het vieze neusje en het knijpen met zijn oogje doet me denken aan niesziekte. Dat heb ik ook met een aantal van mijn katten meegemaakt toen ik ze kreeg. In dat geval is het wel belangrijk om er zo snel mogelijk mee naar een dierenarts te gaan voor een kuur omdat het anders een chronische aandoening kan worden.
Uit ervaring weet ik dat het een hoop tijd en energie kost als je een ziek kittentje in huis haalt dus het is wel iets om goed over na te denken.
Daarbij begrijp ik dat jullie hem dus met 7 weken op gaan halen? Dat is eigenlijk nog te vroeg, 8 weken is toch wel het minimum.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wel een prachtig poesje zeg!

Ik denk eigenlijk dat de mensen waar hij nu woont wel even met hem naar de dierenarts moeten. Hij ziet er echt niet doodziek uit ofzo, maar dat oogje en dat vieze neusje zijn toch ook echt niet goed. Ik dacht eerst dat het vieze neusje misschien van het eten van nat voer kwam, maar hij heeft het ook in zijn ooghoeken, dus het is toch wat anders.
jakolien
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2006 16:09

Bericht door jakolien »

Marije schreef:Wel een prachtig poesje zeg!

Ik denk eigenlijk dat de mensen waar hij nu woont wel even met hem naar de dierenarts moeten. Hij ziet er echt niet doodziek uit ofzo, maar dat oogje en dat vieze neusje zijn toch ook echt niet goed. Ik dacht eerst dat het vieze neusje misschien van het eten van nat voer kwam, maar hij heeft het ook in zijn ooghoeken, dus het is toch wat anders.
Nee, dat vieze bekkie en neusje kunnen niet veroorzaakt zijn door het eten van nat voer, want dat heeft hij nog niet gehad. En hij heeft die viezige rand trouwens al vanaf een week na z'n geboorte. Bij z'n broertje en zusjes is dat nu wat minder geworden.
We maken ons vooral zorgen om het gewicht van de kittens. Nu, na drie weken, is ons kitten 276 gram. Dus is hij sinds z'n geboorte, drie weken geleden, 176 gram aangekomen. In de afgelopen week zelfs maar 25 gram. De andere kittens uit het nest groeien ook niet erg hard, en de moederpoes is ook erg mager geworden inmiddels.
Ja, we gaan de eigenaar van de moederpoes maar vragen of ze gauw met ze naar de dierenarts wil gaan.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Dit is inderdaad niet normaal bij jonge gezonde kittens.
Het kan zijn dat een kitten wat hard groeit soms even lijkt te stoppen, en dat de rest een inhaalslag maakt, maar dan moet het over t algemeen wel zo zijn dat ze deels gelijk aan opgroeien qua gewicht.


Bij ons hebben de kittens er nog nooit zo uitgezien.

Ik hoop dat de mensen het van je aan willen nemen, en weet je ook wat de moederpoes eet?
Raad ze aan om meer brok en wat meer blikvoer te geven. De poes heeft het hard nodig.
Hoe groot is het nest?

En 7 week is inderdaad wat te jong, maar als je geen andere keuze hebt, omdat ze ze kwijt willen en jij wilt echt dit kitten, dan zou het op zich wel kunnen al is het beter om het kitten pas met een week of 9 op te halen.

Voor de rest zijn het 2 prachtige kittens :verliefd:

hou ons op de hoogte!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

houd het maar goed in de gaten.
mijn eerste indruk was ook dit: is van het eten.
maar ja als ze nog geen vast voedsel hebben gekregen.
Ik hoop van harte dat de huidige eigenaars met deze kitten(s) naar de da gaan.
Heb je het gevoel dat het allemaal een beetje vaag is, annuleer dan dit poesje.
Heel moeilijk (alleen dat koppie al) maar je kunt jezelf heel veel ellende op de hals halen stelt dat dit katje ziek is/wordt. kost veel geld aan de da maar nog meer de zorgen en het verdriet als dit katje niet oud wordt.

Ik hoop van harte dat het allemaal mee valt maar ik spreek helaas uit ervaring

Succes
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

25 gram in 1 week is echt te weinig. :???: Dat moet toch wel rond de 100 gram per week zijn.
Maar toch zou ik je kitten niet direct annuleren hoor. Ik vind de kittens er echt niet doodziek uitzien. Het is alleen niet helemaal goed, daarom moeten ze er wel mee naar de dierenarts.
jakolien
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2006 16:09

Bericht door jakolien »

Ik zou jullie even op de hoogte houden...
Nou, ik denk dat we ons toch een beetje onnodog zorgen hebben gemaakt over Julius (zo zal ons katje gaan heten!). We hebben hem gisteren weer gezien, maar het zag er nu allemaal wat positiever uit. De huidige eigenaar heeft zijn bekkie gewoon wat schoongepoetst (misschien kwam het gewoon door vieze tepels van de moeder??), en aan zijn linker oogje is niets meer te zien. Ze hebben de moederpoes flink méér te eten gegeven, want die was sterk vermagerd. En nu groeien de kittens een stuk beter. Ze zien er ook gezond en vrolijk uit. Julius is de afgelopen week 55 gram gegroeid. Da's niet echt veel, maar ja.
En nog bedankt voor al jullie reakties! Ik zal wel weer eens van ons laten horen.
Gesloten