Wanneer naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Over dit topic wil ik even mijn mening kwijt.

Waarom willen sommige mensen toch dat hun katten naar onbeschermd naar buiten gaan. Dat wil zeggen buiten zonder ren of iets dergelijks.

Er zijn zoveel gevaren zoals auto's en vergiftigingen. Daarnaast vind ik het niet normaal dat mijn kat in de tuin van de buren zijn behoefte zou doen.

Een kat die nooit buiten is geweest weet ook niet beter en is daarom ook beter af. Ik heb 3 katten die allemaal niet buiten komen. Misty hebben wij met 6 maanden gekregen van het asiel en ze is gevonden als zwerver. Na een paar maanden taalde ze er niet eens meer naar om naar buiten te kunnen.

Wel kan ik me voorstellen, dat je je kat een frisse neus wil laten halen, maar er zijn voldoende oplossingen om je kat in een ren op balkon of in de tuin naar buiten te laten gaan.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Hallo,
Ik denk iedere eigenaar van katten vrij is in zijn of haar keuze om de katten wel, soms, niet, wel of niet in een ren of aan een riempje naar buiten te laten.
IK heb twee katten die op dit moment (gezien het weer) niet of nauwelijks buiten komen. En áls ze wel buiten komen, zijn ze altijd in de buurt en doen hun behoefte op de kattenbak. Daarnaast komen ze alléén buiten als wij thuis zijn, wij hebben geen kattenluik.
Maar als het straks weer beter weer wordt, wordt de behoefte om naar buiten te gaan ook groter. En daar heb ik geen problemen mee. Net zoals ik geen problemen heb met katten die nooit buiten komen, mijn twee vorige katten kwamen ook nooit buiten maar toen woonden we nog drie hoog in een flat, nu wonen we in een benedenwoning met tuin.
Dus, laat iedereen in zijn waarde aub.
Groeten,
Jolanda.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Tsssss mag iedereen dat niet zelf weten?
Mijn katten komen wel buiten, en ik zie ze genieten!!! Lekker vliegjes vangen, rennen, in de sneeuw spelen, klimmen en ruzie maken of spelen met de buurtkatten. Mijn Poes was een binnenkat bij haar vorige eigenaar, en dat was prima. Maar ze vindt het heerlijk om buiten te zijn!
Tuurlijk houd ik soms mijn hart vast. Hoewel ze geen verkeer tegenkomen in onze binnentuin, zijn er gevaren. Maar die afweging maak ik dus zelf.
En ja, dat poepen in andermans tuin.... Ik zeg tegen de buren dat ze ze maar weg moeten jagen, desnoods met een plens water. Doe ik ook met de buurtkatten die in onze tuin poepen (alleen dan zonder water).
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Mijn katten komen niet onbeschermd buiten, omdat ik aan een drukke straat woon, en bovendien vroeger al eens een kat aan een auto-ongeluk heb verloren.
Ik heb er drie die heel graag de vrijheid willen: Lorelei (gedumpt als kitten en buiten geleefd totdat ze gevonden werd), en de twee kleine Canario's. Ik sta het niet toe, want ze kennen de gevaren niet, dus ze moeten het met de ren doen.

Ik heb wel poezen in opvang gehad die altijd buiten waren geweest en die binnen ook niet te houden waren; ze vlogen zodra ze konden naar buiten, maar kenden het verkeer.

Overigens vind ik jouw antwoord niet helemaal terecht, Naomie. Ook in een ren kunnen ze vliegjes vangen, klimmen, rennen en spelen. Het is maar hoe je de ren maakt ;-)

Ik kies voor veiligheid, zodat ik zeker weet dat mijn katten niets kan overkomen wat ikzelf had kunnen voorkomen door ze vrij buiten te laten.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

naomie120 schreef:Tsssss mag iedereen dat niet zelf weten?
Mijn katten komen wel buiten, en ik zie ze genieten!!! Lekker vliegjes vangen, rennen, in de sneeuw spelen, klimmen en ruzie maken of spelen met de buurtkatten. Mijn Poes was een binnenkat bij haar vorige eigenaar, en dat was prima. Maar ze vindt het heerlijk om buiten te zijn!
Tuurlijk houd ik soms mijn hart vast. Hoewel ze geen verkeer tegenkomen in onze binnentuin, zijn er gevaren. Maar die afweging maak ik dus zelf.
En ja, dat poepen in andermans tuin.... Ik zeg tegen de buren dat ze ze maar weg moeten jagen, desnoods met een plens water. Doe ik ook met de buurtkatten die in onze tuin poepen (alleen dan zonder water).
Dat is wel erg makkelijk gezegd naomi, maar jouw katten zijn jouw verantwoordelijkheid! En als je buren geen vreemde katten in hun tuin willen hebben heb jij daar wel degelijk rekening mee te houden en te zorgen dat ze niet in hun tuin komen!
Het zal toch niet zo zijn dat zij hun tuin katproof moeten maken omdat jij je katten zo nodig wil laten zwerven.
Ik heb 4 katten maar ik wil ook geen vreemde katten in onze tuin die de hele boel onderzeikt en schijt.
Lekker fris als je plantjes in je tuin wil zetten.
En daarbij moet iedereen dan maar dag en nacht naar hun tuin gaan zitten gluren zodat ze elke kat eruit kunnen jagen? Dacht het niet he.
Ik heb katten voor mezelf, niet voor mn buren en al zeker niet om overlast te veroorzaken want dat is precies wat jij daarmee doet als jij geen rekening houd met je buren.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

BlackPanther999 schreef:Een kat die nooit buiten is geweest weet ook niet beter en is daarom ook beter af.
Sorry, maar dit is echt een non-argument. Een kat die nooit geaaid is, weet ook niet beter en hetzelfde geldt voor een kat die altijd in een hokje zitten en daarvan weten we allemaal dat ze er niet gelukkig onder zijn.

Ik zal mijn katten altijd vrij naar buiten laten zolang de omstandigheden daar naar zijn. Als dit niet kan vanwege de buurt of bijvoorbeeld vogelgriep zal ik een andere oplossing moet zoeken, maar dat zou ik dan wel ontzettend vervelend vinden voor de poezen.
Voor mijn poezen geldt in elk geval dat ze binnen ook best tevreden zijn, maar buiten zijn ze gelukkig(er). Dit verschilt ook nog per kat. Nerf zou een hele gelukkige binnenkat zijn, Luna zou het huis afbreken en heel veel (negatieve) aandacht vragen en Flanna zou een mopperend mormeltje worden. ;-)

En natuurlijk willen we onze katten allemaal zoveel mogelijk beschermen. Alleen iedereen maakt daar zijn eigen afwegingen in. Zo kies ik er bijvoorbeeld wel voor om onze poezen 's nachts binnen te houden, terwijl ze het hoogstwaarschijnlijk heel leuk zouden vinden om in het donker buiten te sluipen.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Katten die nooit buiten geweest zijn, willen dit wel degelijk. Onze Barrel is nagenoeg nooit naar buiten geweest, maar zeurt wel degelijk bij de keukendeur :???: . Het is het instinct, denk ik.

Ik vind het eigenlijk heel tegen-natuurlijk om de katten binnen te houden, maar soms kan het inderdaad niet anders :???: . Wij houden ze binnen omdat ik ook de buren niet wil belasten met hun drollen (het poept altijd beter in andermans tuin :-P ) en zeker ook omdat ik van een buurman verderop weet dat hij een "hater" is. Ik hou daar wel rekening mee maar als ik mijn hart zou kunnen volgen, zouden onze meiden heerlijk naar buiten mogen. De buurt op zich leent zich ervoor (geen drukke wegen) en ik zou het ze gunnen.

In elk geval maken wij onze tuin deze zomer kat-proof zodat zij lekker naar buiten kunnen, veilig zijn en anderen er geen last van ze hebben ;-) .

Maar goed, dat is een persoonlijke keuze, ik vind dat iedereen daar ook vrij in moet zijn ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Emma Boom schreef: Overigens vind ik jouw antwoord niet helemaal terecht, Naomie. Ook in een ren kunnen ze vliegjes vangen, klimmen, rennen en spelen. Het is maar hoe je de ren maakt ;-)
.
Klopt! Maar een ren hoeft bij mij gelukkig niet!

Ennuh, Sandy, ik doe wel handschoenen aan hoor als ik plantjes poot! ;-) En heb gelukkig ook geen buren die er problemen mee hebben dat onze katten in hun tuin komen (ik weet niet of ze er ook poepen eigenlijk), althans, behalve dan dat ze dus wel eens met water gooien. Ik heb overigens wel echt last van een kater die geursporen achterlaat in mijn tuin, dat stinkt gigantsich. Maar ja ik heb ook wel eens last van buren die herrie maken en van nog duizend dingen. En zo hebben mensen ook wel eens last van mij. Tja.... leven en laten leven zal ik maar zeggen....
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik doe nooit handschoenen aan en zelfs met vind ik het smerig als ik in de stront grijp. En die kan je dan wel gelijk wegdonderen, nou leuk hoor.
Het is niet nodig als er is respect word getoond voor het feit dat een ander geen vreemde katten in de tuin wil.
Zo voorkom je ook dat er haat word gekweekt want dat gebeurt vaak genoeg.
Ja leven en laten leven maar tot een zeker punt, je hoeft niet alles te accepteren van een ander.
Last en overlast zijn wel 2 hele verschillende dingen, en als je buren al met water gooien naar je katten houd dat in dat zij je katten niet in hun tuin willen en dat heet overlast.
Als iemand dag in dag uit harde muziek draait en dat irriteert je is dat overlast en ga ik ook klagen.
Zulke irritaties kunnen heel hoog oplopen en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Sandy, k begrijp je punt maar reageer toch nog één keer: mijn buren gooien met water maar als ik het ze vraag vinden ze het geen probleem dat er katten in hun tuin komen. Misschien komt dat omdat ze het gewoon gewend zijn, want er lopen behalve mijn katten zeker 10 anderen rond in de binnentuin. Dus dat haatzaaien, dat valt allemaal nogal mee hoor, niet iedereen is zo snel haatdragend. Gelukkig maar! 8-)
En kattenpoep wordt meestal hard, althans, hier vind ik alleen harde poepjes in mijn tuin. Nauwelijks te onderscheiden van aarde.
;-)

En nou houd ik er over op!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Er zijn mensen die echt een hekel krijgen aan katten op die manier, ik heb dat vaker gehoord. Gelukkig niet zoveel maar toch.
Maar als je buren er geen probleem van maken is dat prima toch ;-)
Hier ook niet hoor, maar ik wil het zelf niet hebben dat ze rondzwerven.
Op zich maakt het mij ook niet zoveel uit als er katten in de tuin komen, maar wij hebben een vijver, en onze vissen zijn mateloos interessant, en onze tuin word altijd als kattenbak gebruikt en dat irriteert me. Het stinkt en het is vies.
Wij kunnen ook maar tot op zeker hoogte onze tuin catproof maken zodat de onze erin blijven en anderen eruit.
En daar behoort gewoon rekening mee gehouden te worden vind ik.
En ik vind het ook wel welletjes nu :lol:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

BlackPanther (ben je naam even kwijt :oops:) Ik ben het niet met je eens :wink: En omdat ik uit eigen ervaring weet, dat je argument van een binnenkat weet niet beter, niet altijd opgaat :wink:

Ik heb hier een schat van een rode kater zitten die me als kitten alles er onderpieste bij de voordeur. Niet eenmaal daags, nee wel 10 maal daags.
Was de ene plas weg, dan lag de volgende er al.

Totdat ze naar buiten mochten.. Toen was het over. Het is gewoon een buitenkat en nauwelijks binnen te houden.
Ja ze kunnen wel binnen blijven, als wij thuis zijn, zijn de katten nauwelijks buiten, maar doe ik dan het luik dicht dan beginnen ze te zeuren dat ze naar buiten willen...

Er zijn veel gevaren buiten, daar ben ik me van bewust.
Voor mij scheelt het dat we achteraf wonen, en dat het verkeer hier waar wij wonen stapvoets moet rijden en zich er over t algemeen ook aan houdt.. En dat hier dus alleen bestemmingverkeerd komt. Mijn katten hebben een groot weiland tot hun beschikking en kunnen hier tussen de huisjes door lekker spelen en doen. Misschien niet afgeschermd in een ren, maar wel veilig.
Ze zouden naar de weg kunnen, maar ze blijven altijd rond het huis of bij de buren of in t weiland, de weg ligt een paar honderd meter van ons huisje af.

Over poepen in andermans tuin, ik heb mijn katten weleens bij de buren in de tuin zien plassen en ze er zelf uitgeplukt met een: Nee dat moet op de bak. Maar over t algemeen komen ze thuis om te poepen.

Mn stiefschoonmoeder zei vorige week nog: Wat hoor ik nou?
Das de kat die op de bak gaat, hoezo?

Naah zegt ze, komen ze het hier op de bak doen?
Ja, ze doen het vrijwel altijd op de bak en heel soms in t weiland of een plas in de tuin, maar meestal op de bak.
Ze was helemaal verbluft want haar eigen kat doet het dus gewoon meestal buiten..

Nou zegt ze, vind je dat dan niet erg?
Nee tuurlijk niet, ik vind t ook niet fijn als de hond van de buren of de kat van de buren in mijn tuin poept en plast, dus vind het fijn dat ze het lekker thuis doen.

Als ik nu naar een buurt zou verhuizen, dan ga ik ze wel beperkt ruimte geven omdat de gevaren dan groter zijn. Buren die geen katten in de tuin willen, auto's die daar constant af en aan rijden, etc etc..
Dan komt er gewoon een schuine wand door de tuin of een ren zodat ze de tuin niet uit kunnen, maar zoals we nu wonen, mogen ze van mij lekker van hun vrijheid genieten, want het is hier zo veilig als mogelijk voor ze :grin:

Ps als de vogelgriep hier door zet, en we moeten de katten binnenhouden, dan moet ik ze wel binnenhouden.

Ik heb het van de week een paar dagen gedaan, en dat ging redelijk goed, maar ik weet nu al dat als de vogelgriep hier doorzet, dat het wel moeilijk zal zijn voor ze, en ook voor onszelf om ze binnen te houden...

Voor mijn vogels net zo.
Ik heb ze een tijd binnengehad, maar sinds van de week weer een paar x buiten maar ze knappen gelijk op en zijn een stuk vrolijker als ze een frisse neus kunnen halen.
We zijn bezig met een nieuwe voliere bouwen, waar wel een dak op zit en die word nu zo snel mogelijk afgebouwd zodat ze straks in een voliere met dak kunnen waardoor er minder tot geen gevaar voor ze is..

Dan moeten we onze dieren binnenhouden, maar voor nu laat ik ze hun gang gaan, ze zijn zo gelukkig buiten..
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

mijn buren hebben gelukkig allemaal katten en ook mijn katten komen vaak binnnen om op de bak te gaan. Ik heb ook buren die het gezellig vinden als mijn kat bij hun in de tuin komt. Van de weg hebben jullie wel gelijk maar dat is per kat verschillend. Ik had een kat die altijd als wij de straat in kwamen voor de auto ging lopen en dat is ook zijn dood geweest
hij is namelijk aangereden toen we niet thuis waren en dacht waarschijnlijk dat wij het waren, maar mijn andere kat en poes zijn bang van auto's en zullen dus mindersnel aangereden worden. Strak gaat mijn kitten ook naar buiten en dan zal ik ook wel ongerust zijn. maar hij loopt nu al te zeuren dat ie buiten wil dus kan ik hem straks denk ik ook niet binnen houden hij is zo nieuwsgierig
Desire
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ddees70 schreef:Ik heb ook buren die het gezellig vinden als mijn kat bij hun in de tuin komt.
Dat hebben wij ook. Mijn buurvrouw roept ze zelfs als ze voor het hekje zitten. :smile:

Komen jouw katten ook in de zomer nog thuis voor de kattenbak, Malou? Bij ons wordt de bak in de winter wel veel gebruikt, dan vinden ze het zeker te nat en te koud aan de kontjes. :lol: Maar in de zomer kan de bak zo weken lang schoon zijn.

Bij ons in de buurt lopen trouwens erg veel katten los. Ik denk dat dat wel scheelt. Veel buren hebben dus zelf een kat en de mensen die dat niet hebben, zijn er al aan gewend, dus die zullen niet plotseling iets op onze poezen tegen hebben.
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Bericht door mickey2602 »

Hallo,

een hoop van de berichten die hier staan over katten naar buiten laten heb ik wel met aandacht zitten lezen.Ik zit nu nl zelf ook met het punt.Ik heb 2 katten die beiden altijd binnen zijn geweest.Poetie is 2 jaar en Pluisje is 1 jaar.Ik ben nu 6 weken geleden verhuisd van flat 4 hoog naar een benedenwoning en heb ze vanmiddag voor het eerst naar buiten gelaten.Ook ik zit met de angst dat ze wat zal overkomen maar vind wel dat katten als het enigszins kan naar buiten moeten,het zijn tenslotte buitendieren.Ik heb achter het huis vrij veel ruimte,voor het huis is een straat waar ook vrij veel vrachtwagens rijden(weg naar het industrieterrein).Ik heb achter zoveel mogelijk afgeschermd en zal zoveel mogelijk proberen om ze ook achter het huis te houden.Echter wat dat betreft zag ik een vraag hoe je dat het beste kan doen en daar zag ik geen antwoord op alleen dat als ze verder gaan als je wil dat je ze dan oppakt en terugzet naar de plaats waar je ze wel wil hebben.Maar inderdaad,probeer dat maar eens met 2 van die watervlugge beestjes :grin:
Ik heb ook een ander probleem en dat heb ik hier niet bij zien staan.Ik heb dat probleem eerder ook al gehad en toen heb ik ook iets erover op deze site gezet alleen is het nu net iets anders.
Het zit nl zo:Toen Pluisje erbij kwam had je de eerste tijd een hoop gebrom en geblaas(dat is volkomen normaal).
Na verloop van tijd speelden ze met elkaar en waren ze volledig aan elkaar gewend.Toen moest ik met Pluisje naar de dierenarts,was maar een half uur weg en Poetie wilde bij terugkomst niks van haar weten door tegen haar te gaan blazen en grommen.Dat heeft ongeveer een dag geduurd,toen ging het weer goed.Ik veronderstelde dat het zou gaan omdat Pluisje de geur van de dierenarts bij zich droeg dus de keer daarna dat ik met Pluisje naar de dierenarts moest(sterilisatie)heb ik Poetie ook meegenomen en die heeft toen die tijd in een hokje bij de dierenarts gezeten.Wederom bij thuiskomst was het van Poeties kant grommen en blazen,nu al iets minder lang nl een halve dag ongeveer.
Nu heb ik ze dus vanmiddag naar buiten gelaten,beide tegelijk en ook beide tegelijk weer naar binnen gehaald maar nu begon Pluisje tegen Poetie te brommen en te blazen!!! Dus precies andersom als het totnutoe is gegaan...Dat was al na een paar uurtjes bijgetrokken,ik betrapte ze er net op dat ze samen in 1 stoel lagen te dutten ;-)
Maar weet iemand hoe dit kan??Ik vind het zo vreemd,normaal kunnen ze uitstekend met elkaar opschieten en op zulke momenten ineens niet,al is dat maar tijdelijk.
Het is een aardig lang verhaal geworden maar ik hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen...
Gesloten