Hoe lang kat binnenhouden?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Sofieke

Hoe lang kat binnenhouden?

Bericht door Sofieke »

Ik ben sinds een aantal dagen de trotse eigenaar van een europese korthaar. Dit lief katje hebben we van vrienden gekregen...hij zat daar al een paar weken op hun terras.
Nu heb ik al van een aantal mensen gehoord dat ik hem zes weken binnen moet houden, omdat hij anders zijn weg niet meer zou terugvinden. Klopt dit?
Alvast bedankt voor de reacties.
Sofie
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hallo Sofie, gefeliciteerd met je aanwinst! ;-) Het is inderdaad verstandig om de kat minimaal de eerste zes weken binnen te houden (liefst nog langer) zodat hij eerst aan jouw huisje kan wennen. En als je hem te vroeg naar buiten laat gaan, heb je ook nog kans dat hij terugloopt naar het huis van je vrienden. Dus beter eerst een tijdje laten wennen! :grin:
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Sofie!

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe kat! Het is inderdaad verstandig om je kat minimaal de eerste 6 weken binnen te houden En hoe oud is je kat eigenlijk? Want een kitten zou ik persoonlijk nog wat langer binnen houden.

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Als het nog een jonge kat is zou ik 'm tot na ruim een jaar binnen houden.
En dan voorzichtig weer buiten laten, in begin onder toezicht.
Zodat ze gevaren kunnen leren herkennen wat jonge katjes echt niet kunnen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Snof
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2006 16:40

Bericht door Snof »

Muis schreef:Hoi Sofie!

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe kat! Het is inderdaad verstandig om je kat minimaal de eerste 6 weken binnen te houden En hoe oud is je kat eigenlijk? Want een kitten zou ik persoonlijk nog wat langer binnen houden.

Groetjes, Muis
Volgens de dierenarts is hij in juli geboren. Acht maanden oud dus.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Dan zou ik hem zeker wel tot zijn eerste verjaardag binnen houden.
Maar hoe gaat het met de nieuwkomer? Is hij al een beetje gewend?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Persoonlijk zou ik je katje nog een tijdje binnenhouden, tot hij goed gewend is. Dan wordt het ook weer mooier weer en kun je de eerste paar keer met hem naar buiten. Onze poezen vinden het heerlijk als wij ook in de tuin zijn als zij buiten zijn. Helemaal toen ze voor eerst naar buiten gingen kwamen ze steeds even checken of we er nog wel waren. :smile:
Wij hebben onze poezen trouwens ongeveer een maand na hun sterilisatie vrij naar buiten gelaten. Ze waren toen ongeveer 8 maanden.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

ik zou eerst ff wachten tot het wat warmer wordt buiten een kitten van 8 maanden heeft nog helemaal geen wintervacht.
Als ie dan goed aan zijn huis en aan jou gewend is kan je hem eerst aan een tuigje buiten laten(wel bij blijven want ze zitten zo in de knoop) en dan langzaam wennen.
veel plezier van je katje
Desire
Gast

Bericht door Gast »

Muis schreef:Dan zou ik hem zeker wel tot zijn eerste verjaardag binnen houden.
Maar hoe gaat het met de nieuwkomer? Is hij al een beetje gewend?
Het gaat best goed de Jos (zo noemt hij dus). 's Nachts houdt hij zich al koest, in tegenstelling tot de eerste nachten. Hij is zijn plekjes aan het vinden om zich te leggen. Het enige jammere is dat hij zijn kattenbak niet vindt als de kap er op staat... dus die laat ik er dan maar af.
Hij speelt niet echt zoals ik van een jonge kat had verwacht. Maar ik hoop dat dat nog zal veranderen. Een heel rustig en lief beestje dat me gezelschap houdt als mijn vriend weg is, en dat is hij vaak, en ook lang.
Polleke

hoelang hou je een kitten binnen

Bericht door Polleke »

Als je een kitten in huis krijgt hoelang hou je deze dan best binnen zodat deze niet gaan lopen als ze de eerste x buiten komen
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: hoelang hou je een kitten binnen

Bericht door Marije »

Polleke schreef:Als je een kitten in huis krijgt hoelang hou je deze dan best binnen zodat deze niet gaan lopen als ze de eerste x buiten komen
Zie hierboven. ;-)
Polleke

Bericht door Polleke »

Polleke schreef:
Als je een kitten in huis krijgt hoelang hou je deze dan best binnen zodat deze niet gaan lopen als ze de eerste x buiten komen

Zie hierboven.
Dit hierboven is bedoeld voor ééntje van 8 maanden? ....ik had het graag geweten voor ééntje van 3 maanden
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Polleke schreef: Dit hierboven is bedoeld voor ééntje van 8 maanden? ....ik had het graag geweten voor ééntje van 3 maanden
Ok. ;-)
Persoonlijk zou ik wachten tot na de castratie/sterilisatie. Jonge katten kunnen erg onbezonnen zijn en daardoor makkelijk onder een auto lopen. Bovendien wil je ook voorkomen dat je kat zwanger thuiskomt of andere katten zwanger maakt. ;-)
Als je in een hele rustige, veilige omgeving woont, kun je je kat wel eerder naar buiten laten. Ik zou dan minimaal 6 weken wachten, zodat je kat goed aan je huis gewend is. De eerste keren kun je het beste samen naar buiten gaan en je kat goed belonen als hij weer binnen komt.
Polleke

Bericht door Polleke »

Bedankt Marije :pdtura1: :iluvu:
suzanne

Bericht door suzanne »

Hoi ik heb mijn kat voor het eerst naar buiten gelaten toen ik merkte dat hij zich helemaal op zijn gemak voelde in het nieuwe huis. Mijn kat was ongeveer 1 jaar oud.

Eerst was hij nog aan het verkennen, maar na 6 weken heb ik hem naar buiten gelaten omdat hij helemaal relaxed was binnen in huis. Nou binnen een paar uur was hij gelukkig weer terug!

Je kan het meestal aan de kat wel zien. Als hij helemaal gewend is aan zijn nieuwe huis en je veel aandacht geeft aan je kat, kan hij na 6 weken naar buiten.

groetjes Suzanne
Gesloten