Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ik denk eigenlijk niet dat het 'normaal' is. Wij hebben ook een pikzwarte kitten (iets ouder dan Sjorske) en die verliest nog geen haartje en heeft ook geen spoortje roos.
Als het goed is moet je binnenkort toch naar de da voor de enting? Kun je dat mooi direkt vragen. ;-)
Gebruikersavatar
Laura1975
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:09
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Laura1975 »

Onze Pooky heeft ook last van schilfers. Ze heeft het nog niet zo lang maar het word wel steeds erger.
Op onze andere poes kan ik het niet goed zien omdat ze gevlekt is. Heb haar gisteren wel gekamt maar zag geen schilfertjes.
Denk dat ik toch maar naar de dierenarts ga. :roll:
Gebruikersavatar
Suzanne1970
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:26
Locatie: Renkum
Contacteer:

Bericht door Suzanne1970 »

Mop heeft alleen last van die schilfers als ik d'r gekamt heb :???:
Ze verzorgt zichzelf niet dus ik moet dr soms kammen.Ben elke keer weer verbaasd wat een haar er van zo'n poesje afkomt :shock:
Nu heb ik ze een paar weken gelee weer gekamt en heb Sandy d'r advies opgevolgt door edelgist te gaan geven elke dag door het voer...en ik zie nu echt dat Mop een mooiere glimmende vacht gaat krijgen.

Maar die schilfers..is dat droogte omdat ze altijd boven de kachel hangt astie aanstaat of ist echt roos?Mijt is het niet want ze is de enigste die er last van heeft soms.
How we behave toward cats here below determines our status in heaven
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Onze Nessie heeft ook met perioden schilfers, maar de DA zegt dat het helemaal niks speciaals is :geenidee:.
Kan bv gewoon komen omdat ze wat meer stress heeft dan anders of een virusje of zo.
margriet

haaruitval en roos

Bericht door margriet »

onze poes , een europese korthaar, heeft erg veel last van roos en haaruitval. Wat kan ik hier tegen doen en waardoor zou dit komen?
groetjes, margriet
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Ik weet niet precies wat je eraan kan doen, maar ik weet wel dat goede voeding heel veel doet met de vacht van een kat. Wij hadden eerst supermarktvoer en toen had onze kat ook veel haaruitval. Sinds wij wat duurder en beter voer gekocht hebben, is de vacht van onze kat weer heel erg mooi...

gr.
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Margriet,

Wat telefoonklep al zei, voeding is erg belangrijk. Maar eerst moet je toch uitsluiten dat er niks medisch aan de hand is. Ben je al met je probleem langs de da geweest ?
Je poes kan namelijk last hebben van allerlei dingen die deze symtomen geven, dit kan gaan van allergie voor bepaalde zaken tot vlooien, zelfs schurft kan ze ergens opgedaan hebben.
Is ze ook volledig ontwormt en ingeent ?

Het kan ook gewoon niks zijn, dat ze in de rui is bv, en daardoor last heeft van jeuk, en gaat krabben, en dat kan dan weer roos veroorzaken...
Dus je ziet, er zijn heel wat mogelijke oorzaken, misschien toch eens langs de da als het niet beterd ?

succes, liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Als je het niet vertrouwd, kun je het beste even langs de dierenarts gaat. Zoals al eerder is geschreven kan het est zijn dat jouw kat ergens niet goed tegen kan.

Succes ermee!!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ben vd week ook naar de DA geweest omdat de vacht van een poes zo openstond, echt geen gezicht. Verder merkte je niks aan haar; eten, drinken, spelen, spinnen, kopjes geven..Ze had ook flink roos. Nou die openstaande vacht was dus niks bijzonders. Bij ons hebben ze het allemaal maar die anderen in veel mindere mate. Vlg DA kwam de wintervacht niet goed los. Het zijn 100% binnenkatten dus hele jaar constante temperatuur dus gaat de rui veeeeel langzamer. De DA assistente kamde haar, man wat een haar dat eruit kwam!? Roos kon hij niks mee zei hij. Kater hier heeft ook roos. Die katten van m'n ma ook en het wordt inderdaad erger na kammen, dat heb ik zelf ook na het haren wassen!
Misschien is droogte ook van invloed op roos; zelf heb je ook een drogere huid bij een lage luchtvochtigheid.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

vlooien en klitten?

Bericht door freija »

Hai,

ik heb gezogd en niet gevonden. Is het mogelijk dat vlooiennesten klitten veroorzaken in e vacht van een langharige kat?

Bille is ontvlooid, en komt niet buiten. Toe ii haar gisteren even kamde ontdekte ik weer 2 klitten (dat terwijl ze al geschoren is omdat ze helemaal verklit bij ons toekwam.) Ik heb die klit uit elkaar gehaald met m'n handen, en met de kam en merk hele fijne witte korreltjes daarin, het lijken mij vlooieneitjes, maar ik zou niet weten hoe ze daar aan is geraakt. Als het inderdaad vlooieneitjes zijn, kan het dan erg veel kwaad als ik d'r nog een frontline ding geef. de laatste keer is een 4-tal dagen geleden.

Pitou heeft trouwens nergens last van, daarom zou het me ook verbazen als het vlooitjes zouden zijn.

Iemand een idee?
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Vlooieneitjes zijn zwart, dus dat zal het niet zijn.
Ik denk dat het bij Billie gewoon roos is hoor.

En het kan ook gewoon aan haar vacht liggen dat ze zo'n last van klitten heeft.
Vaak en goed vanaf de haarschacht doorkammen, dan kun je het beste klitten voorkomen, al kun je toch niet voorkomen dat ze last van klitten krijgen met die lange vacht, hoe goed je ook je best ervoor doet :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Inderdaad, vlooieneitjes zijn zwart.... Frontline mag je nu nog niet opnieuw geven, als ze het pas vier dagen geleden gehad heeft.
Waarschijnlijk heft het ook geen zin, ik denk niet dat het vlooieneitjes zijn hoor...
Wat voor een kam gebruik je Freija ? Misschien eens rondkijken in de winkels, er zijn héél wat verschillende soorten kammen, voor elke pels wat wils :grin:
Je kan ook nog aan de da vragen naar vitamine voor de vacht, ze heten PET-PHOS FELINE "GEZONDE VACHT", t'is een produkt van de firma ecu-phar, speciaal voor katten met een vacht in slechte conditie, of voor katten bij moeilijke rui.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Spencer heeft sinds twee weken ook wat schilfers. Ik denk zelf dat het van de droogte komt, hij ligt nl vaak in zijn mand aan de warme verwarming. En de wisseling van het seizoen kan ook meespelen.

Wat ik me nog af vroeg is, hoe komen katten aan vachtmijt. Kunnen binnenkatten het ook krijgen?
Liefs Piekje
Gast

huidaandoening

Bericht door Gast »

een van mijn katten heeft allemaal schilfers op haar rug. Dat ontdekte ik net. Zij heeft veel losse haartjes op de rug, maar dat hebben de andere 5 ook. Wat kan dat zijn? Ik ontdek geen kale plek of zo. Groet, Jennie.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je poes heeft waarschijnlijk roos, dat is verder niet schadelijk, maar het staat niet zo fraai.

Heel vaak ontstaat roos door stress, dus misschien heeft je poes problemen met één van de andere katten of is er iets veranderd in huis
(verhuizing, verplaatsing meubels, baby enz) ?

Je kunt je kat wassen als het echt veel erger wordt met katten- of babyshampoo, maar anders gewoon steeds goed borstelen en als het stress is de bron van de stress proberen weg te nemen.

groetjes,
Sandra
Gesloten