# Nagels uit laten trekken?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Nee, maar mensen kunnen bewust een kindje 'nemen', dieren kunnen hierover niet nadenken: 'o, er zijn al teveel katten, laat ik het maar niet doen'. Mensen kunnen een regel als 1 of 2 kinderen per gezin naleven, een kat niet (die krijgt vaak ook nog gelijk 6, naja, meestal dan).
marja123

Bericht door marja123 »

wat je wel kunt proberen als je in je nieuwe huis bent, of zelfs nu al! is de krabpalen met een paar druppeltjes valeriaan inspuiten. katten zijn daar echt dol op! en zullen dan ook vrijwel meteen aan de krabpaal gaan zitten.
wij hebben ooit een kat van iemand gekregen waarvan de nageltjes verwijderd waren helaas, maar deze poes had er gelukkig geen last van. maar ze was ook altijd binnen. zelf zou ik zoiets nooit maar dan ook nooit overwegen. een kat hoort zijn nagels te hebben en te houden!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Mijn kat Claire blijkt te zijn ontklauwd. Ze heeft maanden als zwerfster haar kostje bij elkaar moeten zoeken zonder haar essentiële wapens: haar nagels.
Als ik voorzichtig op de plek druk waar haar nagelschachten ooit zaten, vindt ze dat niet prettig. Ze 'krabt' regelmatig aan de krabpaal en het doet me telkens pijn om het te zien.

Claire was een moeilijke, bijterige en meppende kat toen ze hier kwam.
Inmiddels woont ze zo'n 7 maanden bij me, en eindelijk heeft ze vertrouwen in mensen, bijt mij nooit meer, ze is rustig en nieuwsgierig. Contact met andere katten blijft een probleem voor haar: ze mept graag even, ik denk uit zelfbehoud omdat ze op geen andere manier duidelijk kan maken dat ze niet aangevallen wil worden.
Als ze het onderwerp van aanval is, geef ik degene die haar mept, een straal met de plantenspuit.

Ik denk dat haar soms defensieve gedrag (wat overigens afneemt) grotendeels voortkomt uit het feit dat zij haar natuurlijk wapens mist en zich een andere manier om zich te verweren heeft aangeleerd.

En mijn bank, tja, die is toch al naar zijn grootje :grin: Dus ik hoef me daar niet druk over te maken, want ondanks alle krabpalen, hangen ze er allemaal graag even in als ik op de bank zit of lig.
Gesloten