Drinken van melk of water

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Hier drinken ze ook allebei veel te weinig volgens mij. Ze drinken alleen water als ik de kraan aanzet... Water uit een bakje, of zelfs uit de waterfontein wordt niet aangeraakt! Ik heb ook al andere drinkbakjes geprobeerd, wel eens een glas water neergezet (omdat ze altijd uit mijn glas proberen te drinken :roll: ), maar dat werkte 2 dagen en daarna niet meer.
Gewoon de kraan niet meer aanzetten, is nog niet zo gemakkelijk.. Ze gaan dat allebei klagelijk zitten mauwen bij de wasbak en zodra ik daar ook maar iets wil doen (tandenpoetsen ofzo) zitten ze er met hun neus bovenop!
Tot nu toe zijn er niet veel tips gekomen volgens mij, is er nog iemand die iets anders kan bedenken om ze te laten drinken?
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Voor ik de waterfontein had dronken ze hier ook veel te weinig, of vooral uit plasjes regenwater op mijn balkon :roll: Ik heb toen een heel klein scheutje koffiemelk in het drinkbakje gedaan en dat hielp wel. Sinds ik de fontein heb zijn er geen problemen meer. Als je ook blikvoer geeft krijgen ze ook meer vocht binnen.
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Femke
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 nov 2005 14:17

Bericht door Femke »

hallo

ik heb niet alle antwoorden gelezen op je vraag, maar ik weet wel dat kattenmelk heel erg slecht is voor een kat. het is vervelend dat je kat het gewend is maar ik zou het toch blijven proberen met bivoorbeeld bronwater en dat langzaam mengen met kraanwater.
Elise
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2006 12:47

Weigeren om te drinken

Bericht door Elise »

Beste kattenliefhebbers,

Dit is de eerste keer dat ik dit forum bezoek. Ik hoop dat er iemand bij zit die mij met mijn vraag kan helpen.

Mijn vriend en ik wonen samen, en we hebben nu sinds een maand een kat. Ze is verwaarloosd door haar eerste eigenaar, en toen geadopteerd door haar vorige eigenaar. Omdat het niet klikte tussen haar katten, werd Poes afgestaan aan ons. Ze is nu 7 mnd oud, en een binnenkat.

Poes is een leuk en eigenwijs ding, maar soms ook erg moeilijk in de omgang. Mevrouw doet precies waar ze zelf zin in heeft. Zo weigert ze te drinken uit de bakjes die ik haar aanbied. Ze drinkt uit de viskom en likt condens van de ramen.

Sinds kort zorgen wij ervoor dat ze daar niet meer bij kan, en nu vertikt ze het helemaal om te drinken. Haar bakje staat naast de voerbak, en die weet ze wel te vinden. Het is belangrijk dat ze veel drinkt, aangezien ze alleen brokjes lust. We hebben al verschillende drinkbakken geprobeerd, maar ze blijft steeds terugkomen om de condens van de ramen te likken.

Wie o wie kan mij advies geven?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hallo Elise, welkom op het forum!

Koop een cat-it fontein. Dat werkt beter, want dan likt ze stromend water op.
Ze zal ongetwijfeld wel drinken terwijl jullie het niet zien hoor, want als ze uitgedraagd was, had je dat allang gemerkt. Dan is ze sloom en lusteloos en heeft ze diepliggende ogen.

Ik denk dus dat het wel meevalt, maar met een cat-it kun je er meer van op aan dat ze goed drinkt. Meer hierover in het topic dat daarover gaat; je vindt het via de zoekfunctie rechts bovenaan de pagina.

Succes!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Elise,

Zoals Emma al zegt, ze zal stiekem wel drinken hoor, anders wal ze al lang goed ziek en uitgedroogd geweest.

Wat je ook nog kan proberen, is om het drinken ergens anders dan het eten te zetten, katten vinden het namelijk absoluut niet leuk om hun eten en drinken naast elkaar te hebben staan. Vraag me niet waarom, het zijn soms rare beesten.... :silly: Bij mij weigerden ze in't begin ook om te drinken, en hun drinkbak werd steeds omver getrokken, tot iemand me zei, dat eten en drinken ver van mekaar moesten staan; ik heb dan hun drinkbakje op het aanrecht gezet, en sinsdien geen problemen meer.
Sinds een tijdje het ik ook zo'n cat-it fontein, en t'is een succes, ze vinden het leuk om naar dat stromend water te kijken, en er aan te gaan "lebberen", zo krijgen ze al spelend water binnen.
Succes, en als je nog vragen hebt, dan horen we het wel

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het klopt dat katten hun eten en water niet naast elkaar willen hebben. In de natuur eten ze hun prooi en drinken elders water, dus dat zit in hun genen. Goeie tip dus van Veronikske om water en voer uit elkaar te zetten; dat heb ik hier ook en dat werkt goed.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Emma Boom schreef:Het klopt dat katten hun eten en water niet naast elkaar willen hebben. In de natuur eten ze hun prooi en drinken elders water, dus dat zit in hun genen.
Hier is dat ook zo, we hebben het zelfs in verschillende ruimtes staan.
Hier drinken ze alledrie keurig uit de waterfontein maar daarnaast ook op tal van andere plekken. Wij noemen dat 'creatief water zoeken'. :imstupid:
Luna likt ook altijd het condens van de ramen. Wij vinden dit eigenlijk geen probleem. Waarom vinden jullie het wel vervelend? Het kan niet zoveel kwaad hoor. ;-)

Lief trouwens dat jullie haar nu een fijn huisje bieden na haar eerste rotervaring!
Elise
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2006 12:47

Bericht door Elise »

Ach, dat condens van de ramen likken maakt mij niet zo veel uit. Worden je ramen lekker schoon van ;) De viskom hebben we haar nu afgeleerd, er ligt een plankje op. Wij werden iedere nacht wakker van het gebonk van de viskomdecoratie. En de vissen helemaal in de stress... verbazend dat ze die gewoon negeert.

Ik heb trouwens het bakje in de keuken verstopt, en het lijkt erop alsof ze nu wel drinkt. Best vreemd, want er zijn zo veel katten die gewoon uit zo'n setje bakjes eten en drinken. Katten zijn zo heerlijk eigenwijs :smile:
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Inderdaad erg eigenwijs....hier hebben onze poezels ook wel eens zo'n manie...ander bakje...ander plekje....en het trucje is weer geflikt.

Houden gewoon van wat afwisseling !! :lol:

Hier is smerig water ook erg in....wanneer je ook maar iets met water in de week zet op het aanrecht :shock:

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

bij mij staat er helemaal geen bakje dat verdampt alleen maar bij ons is de visskom ook populair vooral als ik met de gieter aan kom om bij te vullen djessy die doet ook heel vaak als ik onder de douche sta wat van dat water op vangen (ik weet het spoort niet helemaal)
er is dus niets ergs aan als ze het ergens anders zoeken tenzij je het zelf vervelend vind ik vind het er vaak wel schattig uit zien
groetjes patricia
Elise
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2006 12:47

Bericht door Elise »

Inmiddels drinkt Poes wel uit een bakje :)

De grote truc is een combinatie van een aantal tips van jullie, dankjewel hiervoor.
Ik heb een ander bakje gekozen, en dit op een andere plaats gezet. Ook gaat er nu standaard 1 ijsklontje in het water, waar Poes dan mee gaat spelen. Ze probeert aan het ijsklontje te likken, en werkt daarbij grote hoeveelheden water naar binnen.

Fijn dat ze nu door heeft dat er ook gewoon water voor haar staat. Dan hoeven wij haar 's nachts niet meer uit de viskom te plukken.
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Hoeveel water

Bericht door Sophie_nikita »

Hoi allemaal,
Ik heb even een vraag, hoeveel water moet een kat op een dag drinken?
Ik wil graag weten nl. of mn kat genoeg drinkt.
Alvast bedankt,
Groetjes
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

He grappig, een soort gelijke vraag heb ik gisteren gesteld onder Gezondheid in het onderwerp "Bloed in urine/ blaasonsteking?" Misschien dat je daar wat aan hebt. Maar ik ben ook benieuwd naar hoeveelheden op wat voor manier dan ook omschreven aangezien het erg lastig meten is.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Sophie_nikita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 dec 2003 17:48
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Sophie_nikita »

Ik ben er inmiddels achter. In mijn studieboek staat dat katten 200 ml water per dag moeten hebben. Dat zal natuurlijk wel een gemiddelde zijn. (net als bij mensen, daar is het toch 1,5 liter of zo?)
Heel veel groetjes, van Sophie.
I love Nikita!
Gesloten