Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Oh, wat een goed nieuws Ilse :grin:

Moet hij nu wel op speciaal voer of iets dergelijks?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Ja hij krijgt nu hills s/d voer
En daarna heel zijn leven vervolg voer na de hills.
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
Yuna
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 nov 2005 11:10
Locatie: Utrecht

Bericht door Yuna »

Mijn arme ventje heeft ook blaasgruis en heeft daar ook s/d voer voor gekregen van de week. Maar het bleek toch erger te zijn dan de da in de eerste instantie dacht en nu is hij gisteren (op 1ste paasdag nog wel) met spoed opgenomen en nu moet hij tot morgen nog daar blijven. :cry:

Ik vond het vreselijk om hem daar achter te laten, maar dat kon helaas niet anders. Zijn blaas bleek helemaal verstopt zodat hij niet meer kon plassen. Die wordt nu dus leeggemaakt, maar nu blijkt dat er nog grotere stukken gruis zitten die niet zomaar kunnen worden weggehaald. Morgen hoor ik er meer over. Ik hoop echt dat het niets ernstigers is en dat hij morgen gewoon weer naar huis kan!
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Ik heb dit topic eens goed doorgelezen maar een aantal vragen heb ik nog. Is blaasgruis hetzelfde als blaasstenen? Bij een jonge kater (nog net geen 2 jaar) gaat het meestal om struvietkristallen begreep ik van elders. Moet dan de zuurgraad van de urine juist omhoog of juist omlaag?

Ik snap het niet. Ik heb altijd premiumvoer gegeven, hij heeft altijd heel veel gedronken rechtstreeks uit de kraan. Dus ik dacht, juist ivm evt. blaasstenen, dat hij het dan waarschijnlijk niet zou krijgen. Zijn urine is toch altijd mooi verdund door het vele drinken. Nu ligt hij bij de dierenarts met een acute verstopping. :-(

Morgen spreek ik de da weer maar er razen zoveel vragen door mijn hoofd op dit moment....

Dieetvoer is me al gemeld. De 2e kat hier zal mee moeten doen. Het kan haar geen kwaad volgens de da. Maar mijn katertje mag niets anders meer. Is dit levenslang? Hoe zit het met versvoeding op termijn? Of evt. supplementen die zijn urine van een betere zuurgraad maken?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

He Ilo wat vervelend! Ook nogal heftig dan als hij nu bij de dierenarts ligt.
Wij hebben Quinto toen tijdelijk speciaal voer gegeven, na een maand of 8 zijn we toen volgens mij overgestapt op RC. Dit omdat hij nog zo jong was, we mochten het een keer proberen. Of de zuurgraad dan omlaag of omhoog moet weet ik niet meer.
Veel sterkte! En hopelijk kan je ons morgen meer vertellen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Er vallen hier wel wat puzzelstukjes op zijn plek. Wat met name opvallend was dat hij ons zo veel wilde likken. Nu is Ishoe altijd al een likkerd geweest, dus ik zocht er niet zo veel achter. Toen hij ook deurposten ging likken, krabte ik me wel even achter de oren. Maar het was de deur naar de tuin waar de ren staat. Ik dacht dus aan heel andere dingen...

Is het iemand van jullie misschien ook opgevallen dat een blaasgruispatiënt meer likt behalve dan de pijnlijke plek zelf?

Op http://home.wanadoo.nl/dennis-en-nicole ... sgruis.htm vond ik toevallig precies hetzelfde fenomeen. Maar dat was dan ook de enige na mijn zoektocht op blaasgruis en likken.
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Update:

Gisteravond mocht ik Ishoe weer ophalen. Hij had goed geplast en was erg nerveus dus op naar huis! Dieetvoer en medicatie stond al voor me klaar.

Vanmorgen, Ishoe zit binnen 10 minuten 3 keer op de bak en er komt niets! De laatste keer 1 drupje. Het was dus weer mis. Om 09.00 uur heb ik hem weer gebracht en achtergelaten.

Ishoe was inderdaad weer verstopt, nu wordt er gekeken met een foto of een echo of er soms een steentje zit wat je met het catheter makkelijk wegduwt maar dan natuurlijk weer snel in de plasbuis zit. Het catheter moet er een dag of 2 inblijven, dus ik ben hem nog wel een paar daagjes kwijt.

Ik hoop dat het hierna gewoon klaar is. Evt. verder nieuws komt op mijn weblog (zie www knopje) omdat het niet goed past in een algemeen Hot Topic over blaasgruis.

Overigens, het likken aan rare oppervlakken heb ik nog nagevraagd. De da beschouwt dergelijk likken als een gevoel van onbehagen. Dus wat dat betreft zou het best kunnen kloppen maar hoeft het niet op blaasgruis specifiek te slaan.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Dag Ilo,

Ik heb twee 'geholpen' poezen, die beide op een (levenslang) anti blaasgruis dieet staan (via de da, LEO specific heet dat spul, duur, maar wel zuinig). De één krijgt geheid een blaasontsteking als ze iets anders krijgt, de anders is vorig jaar geopereerd omdat ze echt blaassténen had en niet alleen blaasgruis dat met speciaal voer 'oplost' en als het goed is, ook wegblijft. Ik weet wel dat het bij een kater linker is dan bij een poes: de plasbuis van een kater is nauwer dus die is sneller geblokkeerd door een steentje of gruis.

Ik heb wel van een echtpaar in de wachtkamer bij de da een tip gekregen: geef bronwater (bar-le-duc) ipv kraanwater. Dat is 'zachter' dan kraanwater. Sinds die tijd (zo'n beetje een half jaar) krijgen mijn poezen bronwater en ze hebben nog geen klachten weer gehad.

Eén van mijn poezen is overigens een beetje een zenuwpees die slecht tegen veranderingen kan, en dat wil ook nog wel eens van invloed zijn op het al dan niet uitbreken van een blaasonsteking.
Die van mij zullen dus de rest van hun leven (één poes van 5, één van 10) op het dieetvoer moeten. Gelukkig vinden ze het lekker. Je hebt het in brokken én in natvoer.
Groeten en sterkte met Ishoe,
Jolanda
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Spencer is sinds dit voorjaar ook aan het dieetvoer. In het begin ging hij nog wel eens een paar dagen veel naar de wc. En dat ik het dan extra in de gaten hield maar het gaat nu al weer maanden goed. Voorlopig blijf ik hem maar gewoon het dieetvoer geven. Met een grote zak van plusminus 38 euro van Hills doet hij twee maanden. Ben even vergeten hoeveel kilo dat was. Zak was net leeg en is dus al mee met vuilniswagen...moet volgende week nieuwe halen, wie weet kom ik hier nog even vertellen als ik er aan denk. Succes met Izzoe!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Na een hele nacht met een kreperende kater door te hebben gebracht ben ik me er nog een extra van bewust geraakt hoe onschuldig "blaasgruis" lijkt en hoe naar en pijnlijk het eigenlijk is.

Mijn kater Tiwaz had vannacht acute verstopping van zijn urinebuis als gevolg van blaasgruis, waarbij een kristalletje de uitgang van de urinebuis blokkeerde en dat gaf hem veel pijn en ongemak. Hij kon uiteindelijk niet meer plassen en als de spoedeisende dierenarts mij niet had geadviseerd om de volgende dag onmiddellijk naar de dierenarts te gaan (waar ze direct zijn blaas hebben geleegd en andere maatregelen hebben genomen), was mijn kat er, volgens de dierenarts, misschien nu niet meer geweest!

Dus als je vermoedt dat je kat blaasgruis heeft (door pijn bij het plassen, moeite om te plassen of plassen in huis) ga dan DIRECT naar je dierenarts en laat het checken!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Zeker weten Sandra, nooit mee wachten!
Je moet eerst een tijdje SD voer geven. Mijn dierenarts raadde een maand aan. Daarna kan je CD voer van Hills geven bijvoorbeeld. Dit accepteren de katten prima en het kan geen kwaad voor eventuele andere katten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

IloJeM schreef:De da beschouwt dergelijk likken als een gevoel van onbehagen. Dus wat dat betreft zou het best kunnen kloppen maar hoeft het niet op blaasgruis specifiek te slaan.
Yep, Ness doet het ook als ze zich niet goed voelt, een onstoken teentje heeft of zo.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

En likken aan meubels, deuren, muren, stenen enzo kan ook nog eens duiden op bloedarmoede, waarbij ze trachten hun mineralentekort aan te vullen (ten minste dat wordt wel eens gezegd).

O ja, als een kater zijn geslacht opeens veel likt dan kan het op blaasgruis duiden, want dan probeert hij de urinestroom te stimuleren.

groetjes,
Sandra
wendy23
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2006 18:16
Locatie: arnhem

blaasgruis

Bericht door wendy23 »

hallo,

ik heb een brits korthaar kater van ruim eenn jaar oud diesel.
sinds ongeveer 2 maanden geleden zijn we achter gekomen dat hij blaasgruis heeft. hij plast ook telkens op de bank en weigert om in de bak te plassen.
we zijn toen naar de dierenarts geweest en hij vertelde ons dat hij dus een vertrouwd plekje op gaat zoeken waar hij dan gaat plassen op de hoop daar minder pijn te hebben dat op de bank.
we zijn nu 2 maanden verder.en diesel heeft verschillende antibiotica kuren gehad, we hebben zijn bloed laten onderzoeken en verschillende monstertjes van zijn urine laten maken.
ok zijn we vanaf het eerste bezoek aan de dierenarts overgegaan op een dieetvoer van hills CD.
vorige week ben ik voor het laatst geweest de gruis is een heel stuk minder geworden maar de infectie niet.
het probleem dat hij in huis plast is nog steeds niet over of minder geworden dus we zijn nog geen stap verder.
de dierenarts weet ook geen raad meer en raad ons aan om een gedragskundige erna te laten kijken.
maar hij zegt wel dat het iets lichaamlijks is en dat het geen gewoonte geworden is.
is er mischien iemand die dit ook mee gemaakt heeft en mischen voor ons tips heeft.
ook wij weten niet meer wat we doen moeten en voor diesel is het alleen maar zielig want hij heeft echt ontzettend veel pijn.

groeten wendy en diesel

Naar boven
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb sinds kort ook een kater met serieuze blaasgruisproblemen en ik herken jouw verhaal helemaal. Bij mijn kat was de blaasgruis weg, maar toch had hij pijn bij het plassen en dat deed hij dus niet graag. Bij ons had hij een grote plantenbak uitgekozen als alternatief voor zijn kattenbak en dat stinkt gelukkig voor ons een stuk minder erg dan de bank.

Mijn kater bleek dus een blaasontsteking te hebben gekregen bovenop de blaasgruisverstopping. Wij hebben antibiotica gekregen tegen de blaasgruisverstopping, maar daarnaast ook een sterke pijnstiller Metacam én een blaasontspanner Spasmoglucinol (beiden te geven over het eten) om het pijn bij het plassen tegen te gaan. Nu hij deze medicijnen heeft heeft hij geen pijn meer tijdens het plassen en gaat hij weer keurig op de kattenbak. Hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes,
Sandra
Plaats reactie