Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

nienke21 schreef:Het enige verschil is dat je kater, als je hem jong laat castreren, waarschijnlijk groter wordt dan dat hij zou worden als je hem rond 9 maand laat castreren..
Dat heeft iets te maken met de hormonen die ze aanmaken als ze nog wel hun balletjes hebben. Die hormonen zetten op een gegeven moment een rem op de groei. Als de groei niet geremd wordt groeien ze simpelweg iets langer door
Bedankt! Vorig jaar heb ik ook zoiets gezegd (dat ze juist groter worden bij vroege castratie) en iedereen dacht dat ik het andersom bedoelde, wat overigens ook wel logischer klinkt. Omdat ik nergens kon vinden waar ik dat nou gelezen had, nam ik aan dat ik het verkeerd begrepen had. Maar gelukkig is dat dus niet zo. :grin:
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Ik heb de DA wel gezien en gesproken en hij zei er niks over. Hij heeft er verder ook niet naar gevraagd en ik ook niet meer :oops:
Ik weet ook niet was je onder een katerkoppie verstaat, maar het kittenuiterlijk is er niet meer.
ik ben nu wel erg aan het twijfelen. Hebben we er wel goed aan gedaan??En wat zijn de gevolgen als we het te vroeg gedaan hebben??

NB ik was volgens mij tegelijkertijd met Nienke aan het typen en had haar antwoord dus niet gelezen. Het kan dus eigenlijk geen kwaad behalve dat hij wat groter wordt?? Als dat het enige is kan ik ermee leven :grin: In ieder geval nog bedankt voor je reactie

Ik zal een foto van Simba laten zien. Heeft hij nog het kittenuiterlijk of een katerkoppie???


Afbeelding
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Nienke,

D'as dan weer iets heel anders als wat mijn DA vertelt, het is juist belangrijk volgens hem dat de mannelijke ontwikkeling van start is gegaan, dus dat de hormonen in werking zijn gegaan voor je castreert (en daar bedoelt hij niet mee dat je moet wachten tot je kater al sproeit, want dan is het een beetje te laat), anders kan het zijn dat je katertje in zijn, noem het pré-pubertijd blijft zitten, en niet ten volle tot ontwikkeling kan komen, dus altijd wat klein en minder volwassen van uiterlijk blijft. Dat is wat mijn DA daarvan zegt, en wat ik er ook al over gelezen heb, maar wie nu gelijk heeft, en of vroeg castreren nu echt heel erg is voor een katertje, i dont now...

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Bianca,

Ik vind dat hij er al als een stoere jongen uitziet op de foto hoor! En ik zou me niet al te ongerust maken, als het echt niet oké was zou de DA wel iets gezegd hebben toen je met hem sprak, maar om helemaal gerust te zijn kan je bij een volgende consultatie het eens ter sprake brengen, en noemmen dat je twee verschillende dingen hebt gehoord rond vroegtijdig casstreren.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

Bericht door nienke21 »

Het is volgens mij nog redelijk recent onderzoek en het zou best kunnen dat sommige dierenartsen het nog niet weten of niet geloven? :-o

Die vriendin van me komt in elk geval met zulke onderzoeken en publicaties in aanraking in verband met haar studie en ik neem niet aan dat ze onzin gaan zitten lullen in van die gerenomeerde tijdschriften ;-) Is namelijk niet handig voor hun reputatie en geloofwaardigheid :-P

Het ergste wat kan gebeuren is inderdaad dat je katje wat groter wordt dan hij zou worden als hij zijn balletjes wat langer houdt, maar je zal toch nooit zeker weten of het ook echt zo gebeurd is ;-)

Ik heb mijn (witte) kater laten castreren met 9 maand en hij weegt nu (hij is anderhalf) 6.5 kilo en is dus gewoon een mooie slanke kat.. Maar wel een reus dus. :shock:
Als ik hem vroeg had laten castreren dan had ik nu een panter gehad waarschijnlijk hahaha :lol:
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

ik had mijn 2 katers en een poes tegelijk laten helpen met 6 maanden en de ene kater en poes (broer en zus ) zijn klein gebleven en de andere kater is wel groot geworden
maar de da heeft niet eerst gekeken, maar naar mijn oordeel geluisterd omdat ik zei dat de katers op elkaar gingen rijden het was dus wel tijd
Desire
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Bedankt voor jullie reacties. Mijn zorgen zijn nu weggenomen. Ik ga het inderdaad nog wel even aangeven bij de DA, maar tot die tijd maak ik me geen zorgen.
Ik heb al geroepen dat hij bij 1.5 meter vast wel stopt en anders laat ik hem nog even lopen op de veluwe :grin: :grin:

We wachten wel af hoe groot hij wordt. Nienke heeft gelijk. Je zal toch niet weten of hij nu echt groter wordt. Dus we zien het wel.

Bedankt nogmaals.
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Over de leeftijd van castreren: Iffix is nog maar een kleuter om te zien, maar ik zie bij hem opeens balletjes :uunk: Hij is 6 maanden oud en omdat Giva niet geholpen is, gaat hij toch echt op zeer korte termijn naar de ballenbak. Ik wacht geen katergedrag af 8-)
Gebruikersavatar
Stephanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:56

Bericht door Stephanie »

Onze Bommel van 4 maanden is sinds een paar dagen driftig aan het 'oefenen' met z'n zus en dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling :???:
Hij pakt Catootje met z'n bek in het nekvel vast en gaat er dan op zitten, maakt wat vreemde geluiden en dan werkt Catootje zich uit de houtgreep en geeft hem nog een paar tikken, maar Bommel weet maar niet van ophouden :???:

Is het dan nu al tijd om Bommel te laten castreren? Je kunt al sinds een paar weken z'n balletjes zien, maar hij is natuurlijk wel nog erg jong :???:
Kunnen we ze misschien beter ze voorlopig apart houden als wij er niet bij zijn?
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Oei! Oppassen hoor Stephanie, ze zijn waarschijnlijk allebei al vruchtbaar en een nestje is zo verwekt.
Het is afhankelijk van je dierenarts op welke leeftijd hij katten wil steriliseren. Als hij Bommel nog te jong vindt, kun je overwegen om Catootje tijdelijk de poezenpil te geven.
Hou ze maar apart totdat Bommel is geholpen of Catootje aan de pil is, anders zit je straks opgescheept met een nestje. ;-)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Zeker oppassen, Stephanie! Blijkbaar is hij vroegrijp. ;-)
Ze voor langere tijd uit elkaar halen, lijkt me zielig voor de katten, dus ik zou zo snel mogelijk een castratie regelen. Niet alle dierenartsen doen dat al op deze leeftijd, maar vaak wel als de kat al zulk gedrag vertoont en als de balletjes goed zichtbaar zijn. Anders kun je altijd de poes nog een maand of 2 de poezenpil geven, zoals Claudia ook zegt. ;-)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Als ze zo duidelijk vroegrijp zijn, zal bijna geen da moeilijk doen, denk ik. Ik ben er altijd meteen bij als de balletjes echt naar achteren gaan steken, en bij oefengedrag ben je al aan de late kant. Het klimaat is in de war, dus de krolse periodes zijn ook wat anders dan anders.
Gebruikersavatar
Stephanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:56

Bericht door Stephanie »

We hebben de dierenarts gebeld en we kunnen hem morgen al laten castreren.
Wordt vervolgd .... ;-)
Gebruikersavatar
Stephanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:56

Bericht door Stephanie »

Bommel is alweer terug en het is goed gegaan. Zijn navelbreukje is ook direct verholpen.
Hij is nog wat slaperig en kan nog niet echt recht lopen, maar verder is ie alweer als vanouds :wink:
Gebruikersavatar
Stephanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:56

Bericht door Stephanie »

sandra schreef:Nou hopen dat zijn liefde voor Catootje niet leidt tot mini Bommeltjes...
Ja inderdaad :???:
Zou een zwangerschapstest echt nodig zijn? Voor zover wij hebben gezien ging het nogal klungelig allemaal en kreeg Bommel weinig tijd om ook maar iets te doen omdat Cato er niet echt van gediend was.

Bommel sprong gisterenavond trouwens alweer op Cato, ik neem aan dat het gewoon nog een paar dagen/weken duurt voor al die hormonen uit zijn lijfje zijn?
Plaats reactie