Ogen met een vliesje

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Ogen met een vliesje

Bericht door Karin1964 »

Hallo allemaal,

Ik heb jullie expertise weer even nodig...

Onze ex-kater Sammy van 2 jaar heeft iets bij zijn oogjes. Althans, ik denk dat er wat is maar helemaal zeker ben ik er niet van.

Bij zijn ogen zie ik de laatste tijd regelmatig een zwart vliesje (normaal zie je dat als een kat net wakker wordt).
Het zwarte trekt dan weg totaan de ooghoeken (de hoeken dichts naast de neus), dan blijf je het heel even een klein beetje zien en dan trekt het ook wel weg.

Ik vind dus dat ik dit zwarte vliesje eigenlijk wel erg vaak bij hem waarneem. Is dit normaal? Af en toe is het ook of hij een beetje scheel kijkt.

Hij is verder gewoon. Hij eet en drinkt, is vrolijk, gaat naar buiten maar ergens vaag heb ik dus het gevoel dat er iets niet goed is.
Ik kan er niet de vinger op leggen.

Kan er iemand iets met dit vage verhaal?.. :roll:

Groetjes Karin.
"Eerste gewin is kattengespin"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Karin, kun je een foto maken van dat vliesje? Is het zijn 'derde ooglid'? Als dat vaak zichtbaar is, kan het wel zijn dat hij zich niet lekker voelt. Maar sommige katten hebben het veel vaker dan anderen.

Ik ben benieuwd of het vliesje het derde ooglid is, of toch iets anders ;-)
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

Ik ga mijn best doen om er een foto van te maken. Meneer is nogal bewegenlijk dus dat kan even duren.. ;-)

Of het zijn "derde ooglid" is weet ik niet. Het valt me altijd op dat het zwart is.

Groetjes Karin
(met een foto-missie voor dit weekend)
"Eerste gewin is kattengespin"
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Onze Blissy heeft dit ook als ze net geslapen heeft, maar het blijft dan ook vrij lang zo, zeker een half uur tot een uur. Het trekt heel langzaam weg, he? Bij Blissy is het overigens gewoon roze, maar ik weet niet in hoeverre een derde ooglid met pigment te maken heeft.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

Een foto ervan maken is onmogelijk. Het lukt gewoon niet.. :roll:

Ik heb op Internet even zitten zoeken m.b.t. het derde ooglid en ik denk inderdaad dat dat is wat ik zie bij hem.
Zoals jij al zei Daantje, het trekt langzaam weg. Ik zie het voornamelijk als hij geslapen heeft of heeft zitten doezelen.

Op Internet las ik ook (zoals Emma al zei) dat het een teken is dat hij ziek is. Maar ik heb echt nog niets kunnen ontdekken verder waaruit blijkt dat hij echt ziek is.

Ik weet nu in ieder geval door er hier iets over te vragen, dat ik het derde ooglid zie en verder ga ik er maar vanuit dat het iets is wat gewoon bij hem hoort.
"Eerste gewin is kattengespin"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het kan ook gewoon bij hem horen, Karin. Ik ken katten die het altijd lichtelijk hebben maar die echt niet ziek zijn.
Laten we dus hopen op en uitgaan van het beste ;-)
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Bericht door Brig »

Misschien wel een hele domme vraag, maar kan zo'n derde ooglid ook wit zijn. Bij onze jongste kat zie je als hij slaapt een een heel wit oog. Hij slaapt n.l met dat oog half open. Ik vind het er niet uitzien als een vliesje maar gewoon iets dikker. Het lijkt wel een schelpje. Ik vind dat best een eng gezicht. Je ziet ook een gedeelte van dat wit als je hem aait en hij lekker zit te snorren.
Ik heb niet de indruk dat hij ziek is.

Brigitte
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Ik wil je niet bang maken maar Odin had dat ook voordat hij ziek werd. Het is vast niks bij jouw kat maar ik raad je aan om hem toch goed in de gaten te houden. Zodra hij suffig wordt of anders doet dan normaal, zou ik naar de dierenarts gaan.
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Hè getver, Tukker heeft dat eigenlijk altijd! Ik had er nooit bij stilgestaan dat het op ziekte kon duiden.. Maar dacht dat het bij de ene kat gewoon meer zichtbaar zou zijn dan bij de andere. Wampie heeft het inderdaad alleen als ze zit te soezen ofzo, maar Tukker dus altijd. Ik zal even kijken of ik er een foto van heb.. Moet haast wel hè.

Ja, ik heb er één gevonden waar je het heel duidelijk kunt zien. Hij ligt hier niet half te slapen, maar heeft net druk gespeeld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey,

Naar mijn weten is het zo dat de knipvliezen van een kat te zien zijn als de kat ontspannen is (dus na het slapen of als ze lekker liggen te luieren). En dat is dus bij de ene kat meer dan de ander. Bij mijn twee katten is het ook zo dat ik het bij de ene wel zie (af en toe na het slapen) maar bij die ander heb ik het nog nooit gezien.
Maarrrr het knipvlies kan inderdaad ook te zien zijn als een kat niet lekker is. Ik zou dus niet direct alarmbellen laten rinkelen als je ze ziet, maar wel even opletten of ze nog gewoon actief is en normaal eet en drinkt.

Succes
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

José, ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar volgens mij moet je je pas zorgen gaan maken als het vlies zijn halve of zelfs zijn hele oog bedekt. Als Tukker verder lekker actief is en goed eet en drinkt, is het niet erg denk ik. Bij sommige katten zie je het gewoon iets meer dan bij andere.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Hmm, ja dat leek mij ook. Ik merk ook niks aan hem hoor. Hij is erg actief! Ik had het alleen nog nooit gehoord, dus ik schrok even ;-)
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Pitou heeft het ook dikwijls hoor José! Ik maak me d'r nu ook geen zorgen meer om, 't hoort er gewoon bij denk ik. zij is voor de rest ook lekker speels en eet en drinkt goed, dus. ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Kan ook een teken van wormen zijn.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

huh? wormen? Daar heb ik nog nooit van gehoord... is dat echt zo?
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gesloten