Mijn kat stinkt uit zijn bek!

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Mijn kat stinkt uit zijn bek!

Bericht door telefoonklep »

De titel zegt het al: Enzo stinkt gigantisch uit zijn bek. Het is me laatst opgevallen toen hij probeerde yoghurt te pikken van mijn lepel. Wat een lucht zeg. Ik weet eigenlijk niet of hij het altijd al had of dat het iets van de laatste tijd is.
Ik heb zelf zijn tandjes en tandvlees al nagekeken en daar zie ik niks bijzonders. Geen ontstekingen enz.
Het is een kat van 3 dus tanden wisselen kan het ook niet zijn en hij heeft de laatste tijd niks van medicijnen gehad.

Mochten jullie de lucht hier kunnen opfrissen..............graag.
Ik ben benieuwd naar reacties, tips, ervaringen.


Nu is het niet zo dat ik het heel erg vind maar misschien dat jullie iets weten waardoor het kan ontstaan of waardoor de stank minder wordt??? Is dat niet zo: jammer dan, dan stinkt onze kat uit zijn bek. Het blijft een beest en hoeft niet te voldoen aan het schoonheidsideaal.
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Sja, ze kunnen natuurlijk hun tanden niet poetsen, dus misschien wat veel tandsteen of zoiets?
Flits stinkt trouwens vreselijk uit haar bek. Naar uien :???:
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Dat is ook wel zo, maar ik dacht, misschien is er een reden voor. Ben gewoon nogal onwetend dat merk je nu wel. :imstupid:

Maar ik rook net dat Simba hetzelfde heeft. Kan het aan het voer liggen?
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Volgens mij kan het inderdaad aan het voer liggen. Welk voer geef je? En geef je veel blikvoer? De katten van mijn ouders stonken altijd heel erg uit hun bek van het blikvoer. Nu krijgen ze alleen nog RC senior brokjes en af en toe een klein beetje blik en nu is het veel beter.

Verder zou hij ook nog keelontsteking kunnen hebben. Van een ontsteking gaan ze ook erg uit hun bek stinken. Maar waarschijnlijk had je dat al wel gemerkt, dan zou hij minder (graag) eten.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hoi,

Mijn katten krijgen Life Time Petfood. Ze krijgen daarnaast elke avond een half kuipje pate van de C1000. Zou het daaraan kunnen liggen. Dat ze teveel blikvoer krijgen? Ik weet dat brokken wel beter zijn tegen tandsteen, maar dat ze gaan stinken van blikvoer wist ik niet.

Ze eten en drinken en mauwen allebei naar hartelust dus ik denk inderdaad niet dat het een keelontsteking is. Maar bedankt voor de tips So far
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik denk dat het per persoon verschilt wanneer en hoevaak ze blikvoer geven.

En ze kunnen van zowel blik als brokvoer uit de mond stinken hoor :wink:

Ik ken mensen die dagelijks blik/vlees voeren en als erbij de brokjes, of andersom (ik deed dit ook in t begin dat ik de jongens had).
Je hebt mensen die geven het 2 x per week, en sommigen een paar x per maand of minder.

Blikvoer is om elke dag te geven lang niet zo goed als iedereen denkt.
Vraag me niet hoe of wat, ivm met te dik worden, voedingstoffen en het zou niet je van het voor de niertjes zijn.
Maar dit kan verschillen, want er zijn ook genoeg katten oud geworden van alleen blikvoer :wink:

Ikzelf voer een paar x per maand blikvoer, of wat vaker als ik mijn rooie kater s'avonds niet naar binnen kan krijgen, maar in principe een paar x per maand. Zo blijft het ook een traktatie voor ze.

Wel vond ik dat mijn katten meer uit de mond roken toen ze bijna dagelijks blikvoer aten, nu is dat een stuk minder, al zal een kat net als een mens altijd uit zn mond ruiken :wink:

Ik vind niet dat je teveel blikvoer geeft.
Ik verdeel hier een blik over de drie katten en daar hebben ze genoeg aan.

Als je het toch niet vertrouwd en t gaat erger ruiken even naar de DA, heb je t idee dat het goed is, lekker laten stinken :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Poezebal schreef:Als je het toch niet vertrouwd en t gaat erger ruiken even naar de DA, heb je t idee dat het goed is, lekker laten stinken :wink:
Ik denk dat ik me daar maar bij neer moet leggen inderdaad. Ze stinken gewoon uit hun bekkie.
Natuurlijk kan ik ook minder blikvoer geven maar het is voor hun een teken dat we naar bed gaan. Simba weet dan dat hij naar zijn kamertje moet en dat ze uit de woonkamer weg moeten. Het werkt heel goed en volgens mij zien ze het nog steeds als traktatie. Dus ik zal dan gewoon moeten leven met stinkende katten :lol:
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Bij mij ruikt het toch echt naar ui!
Soms ook naar voer als ze echt net gegeten hebben, maar meestal vieze stinkende ui.
Gotta love them!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik dacht dat een stinkbekkie ook door de maag kon komen. Dat daar iets niet goed zit?
Hier krijgen ze elke dag een beetje blikvoer maar ik heb ze nog nooit geroken eigenlijk :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

telefoonklep schreef:
Ik denk dat ik me daar maar bij neer moet leggen inderdaad. Ze stinken gewoon uit hun bekkie.
Natuurlijk kan ik ook minder blikvoer geven maar het is voor hun een teken dat we naar bed gaan. Simba weet dan dat hij naar zijn kamertje moet en dat ze uit de woonkamer weg moeten. Het werkt heel goed en volgens mij zien ze het nog steeds als traktatie. Dus ik zal dan gewoon moeten leven met stinkende katten :lol:
En als je nou eens ander blikvoer probeerd? Met een hoog vlees gehalte en weinig vocht?
Wat je misschien ook kan doen ipv blikvoer is blikvis. Xiara krijgt soms tonijn uit een blikje, kost 70 cent. Daarnaast krijgt ze een mengsel van Opticat en Iams, ze stinkt niet uit haar bekje. Dus misschien werkt het?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Veel katten hebben snel last van tandvleesproblemen. Volgens de DA wordt dit voornamelijk veroorzaakt door blikvoer, dat aan de tanden bljft kleven. Hierdoor ontstaat tandsteen en vaak zie je ook een rood randje (tandvlees) om de tanden. Dat duidt op tandvleesproblemen en veroorzaakt samen met het tandsteen ook een vieze lucht.

Als het tandsteen te erg wordt, is tandsteenverwijdering aan te raden (gebeurt onder een roesje) en tandvleesproblemen kunnen verbeteren door ander voer te geven.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ik denk dat het niet alleen afhankelijk is van het voer dat ze krijgen. Wampie en Tukker vind ik allebei een beetje stinken, vooral als ze net wakker zijn en je gezicht aflebberen, blegh!
Maar Wampie eet echt alleen brokjes van Nutro Choice, lust geen blikvoer! Tukker eet af en toe wat van de Nutro, maar hij eet te weinig als ik hem geen blikvoer geef.. Heb nu nog een paar zakjes whiskas kitten. Maar wil eigenlijk overschakelen op meer droogvoer voor hem. Als dat niet lukt in ieder geval hoogwaardiger blikvoer. Maar voor de geur maakt het nu dus niet uit :???:

Ze hebben trouwens allebei gezond tandvlees.. :geenidee:
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Lady en Rosie stinken ook uit hun bekkie. Ze krijgen alleen brokjes en hun tandvlees ziet er goed uit.

Ik maak me er niet druk om ;-) Ze spelen dat het een lieve lust is en ze zijn heel vrolijk.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Iedere kat ruikt wel eens uit z'n bekje. Bij mijn katten is het vooral als ze net wakker worden, maar dat kennen wij mensen ook wel....
Ik zou me echter wel zorgen maken als het INEENS sterk ruikt terwijl ze dat eerst nooit had. Zijn er soms veranderingen in dieet/stiekem iets gegeten dat niet mag/ontworming oid? Anders zou ik toch even bij de dierenarts langswippen, als ze ergens een ontsteking heeft is het op die manier snel te verhelpen.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Lotte schreef: En als je nou eens ander blikvoer probeerd? Met een hoog vlees gehalte en weinig vocht?
Wat je misschien ook kan doen ipv blikvoer is blikvis. Xiara krijgt soms tonijn uit een blikje, kost 70 cent. Daarnaast krijgt ze een mengsel van Opticat en Iams, ze stinkt niet uit haar bekje. Dus misschien werkt het?
Bedankt voor jullie reacties.
@ Lotte: gaan ze van vis niet nog meer stinken?? bij mij is de associatie met vis: stank. Maar ik zal het in ieder geval proberen. En stinken ze dan nog. Jammer dan.
@ Ronald: ik moet binnenkort toch naar de DA en dan zal ik wel even laten kijken naar het tandsteen. Misschien dat ze toch teveel hebben. Maar ze eten wel veel brokken. Dat moet het tandsteen toch tegengaan?
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Plaats reactie