Hoe krijg je een kitten/poes aan de brokjes?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Gast

Hoe krijg je een kitten/poes aan de brokjes?

Bericht door Gast »

Ik heb al wat gespeurd, maar echt precies kan ik op mijn vraag geen antwoord vinden.

Na alle gelezen berichten over Whiskas, Felix etc. wil ik mijn poezels toch graag aan de goede brokjes krijgen. Probleem is alleen dat Tibbe(5 maanden) helemaal geen brokjes wil eten en Minous(3) haar neus optrekt voor brokjes die niet van de Tom Poes zijn :evil: .

Ook vraag ik me af of ze dan wel genoeg eten binnen krijgen, aangezien ze nu allebei 2x per dag een zakje nat voer krijgen en er de hele dag brokjes klaar staan(ze zien er overigens beide perfect uit en zijn helemaal niet dik).
Tibbe eet wel een beetje door het natvoer heen geprakte Iams kittenbrokjes, Hills lust ze niet(van de DA meegekregen), maar om nou haar hele leven brokjes te blijven prakken :???: . Ik ben dus een beetje huiverig om allerlei zakken voer te kopen die blijven staan. Wie kan mij helpen? 'Slobberbrokjes' maken werkt trouwens ook niet :sad: .

Nog een vraag; hoe houden jullie de brokjes vers? Ik heb het idee at Minous minder lust als de zak al een tijdje open is :roll: .
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het beste kan je dan denk ik "cold turkey" gaan. Dus helemaal geen blikvoer meer geven maar voorlopig alleen maar brokken. Als ze dat eten kan je wel weer eens als extra'tje blikvoer geven. Maar 2 keer per dag een zakje is veel te veel. Er zit heel veel vet en vocht in maar maar weinig voedingsstoffen. Ik zou het dus zeker proberen om ze aan de brokken te krijgen. Ik houd zelf de brokken goed door ze in een blik te bewaren.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik sluit me bij Shaz aan :) De volhouder wint uiteindelijk. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Misschien dat je kittens dan gaan zeuren om voedsel wat ze wel lusten.

Wat je ook kunt doen is natuurlijk het natvoer van Tibbe mengen met NIET geprakte brokken. Iedere keer dat je hem te eten geeft meer brokken geven dan natvoer. Bij Minous hetzelfde verhaal. Gewoon Tom Poes brokken mengen met brokken van andere merken. Telkens meer van het andere merk.

Zelf zou ik eerst voor het radicale methode gaan. (Heb ik ook gedaan :D Is me gelukkig goed afgegaan)
Gebruikersavatar
Anzjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2004 23:02

Bericht door Anzjie »

Ik ben het ook helemaal met shaz eens op het cold Turkey na :cool: .
volgens mij kan je het beste natvoer gaan afbouwen naar 2 keer een minimaaltje en steeds zorgen dat er brokjes klaarstaan.
Daarna nog 1 keer per dag een minimaaltje aan natvoer en met een minimaaltje bedoel ik dan een klein schepje van een of twee theelepeltjes.
Succes
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Om een kitten aan brokjes te laten wennen kan je ook een beetje lauwwater aan de brokjes toevoegen. Dan zijn ze niet zo heel hard. Langzamerhand steeds minder water en voila. Bij ons heeft het ook geholpen. Zowel onze kitten als onze poes eten nu gewoon brokjes. Prima toch!
Gast

Bericht door Gast »

't Is toch nog wat meer 'halen en brengen' dan ik mijn vorige bericht dacht. Ze eten allebei nogal wisselend, en ze lijken het nu al niet meer te lusten. Met een beetje gekookt(afgekoeld) water er doorheen lukt het wel wat beter, dus we houden gewoon vol!

Gelukkig miauwen ze niet....
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Ik stel hier de vraag nog maar een keer.

Sjors is nu 7,5 week en krijgt bij ons één keer per dag brokjes van Iam. 's Morgens krijgt hij 40 gr. brokjes en daar kan hij de hele dag mee doen (dat doet hij ook)
De volgende ochtend kijk ik wat er over is en vult het aan tot 40 gr.

Is dit een goede manier? Hoe lang moet ik hiermee doorgaan? Wanneer kan ik beginnen met blikvoer als extraatje te geven?
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Volgens mij doe je het prima zo.
Als je merkt dat het bakje al halverwege de dag leeg is zou je kunnen overwegen om hem wat meer te geven. Zolang je maar goed op zijn gewicht blijft letten. Het is belangrijk dat je kat niet te dik wordt.

Voor je blikvoer gaat geven, moet je misschien jezelf afvragen waarom je blikvoer wilt geven. Je kan als extra ook een snoepje of wat (gekookt) vlees geven.
Ik ben geen blikvoer fan zoals je wel merkt:)
Ik zou hem voorlopig even op alleen de droogbrokken houden en goed gedrag belonen met een (kitten)snoepje.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik vind 40 gram persoonlijk wat aan de lage kant.

Volgens mij mag een kitten wel tussen de 70-100 gram aan brokjes per dag hebben.

Ze hebben het nodig om te groeien en ze verbruiken veel energie met spelen :grin:

Welke hoeveelheid staat er aangegeven op de zak voer?

En blikvoer zou je inderdaad als een tussendoortje kunnen geven.

Ik zou dat nu alleen nog niet doen. De darmpjes zijn erg gevoelig als ze nog zo klein zijn. Laat hem maar lekker aan de brokjes zitten voorlopig ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ik heb hier twee tegenovergestelde katten... Wampie lust geen blikvoer en Tukker lust geen brokjes (of in ieder geval doet hij erg moeilijk..) Ik wil Tukker ook graag aan de brokjes hebben, maar als ik geen blikvoer neerzet loopt hij zo verschrikkelijk te teuten! Ik heb de brokjes en het blikvoer al wel gemengd, maar dan eet hij maar weinig. Laat veel staan.. Dat vind ik een beetje zonde omdat ik dan ook het droogvoer weg kan gooien wat ik gemengd heb. Denk dat ik het ook maar cold turkey ga proberen. Al heeft hij wel af en toe last van diarree.. Is zo'n accute overgang dan wel verstandig?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat hij de diarree juist van het blikvoer krijgt. Dus als hij het hebben kan: cold turkey ;-)
Gesloten