keelontsteking

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Kan er misschien een grasspiet in zijn neus- of keelholte zitten, Claudia???

Ik herinner me een topic over een kat die de hele tijd probeerde te kosten, dagen lang, en uiteindelijk werd er een grasprietje verwijderd en alles was over!

Jaaaa, topic gevonden! klik hier
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Bij Evita zijn de problemen ook begonnen met kokhalzen. Ik heb al een paar mail vermeld op de site dat Evita een half jaar lang op dieet en medicijnen is gezet. Het eerste wat we zagen bij haar was dat ze altijd wanneer ze wilde beginnen eten eerst moest kokhalzen, schijnbaar wanneer de geur van haar eten in haar neus sloeg. Daarnet begon ze echter smakelijk te eten, zeer vreemd. Dat is daarna erger geworden: zeer frequent, bijna elke dag, moest ze (nuchter) overgegeven, wat eruit kwam was geen haarbal, maar zuiver gal. Op dat moment, na een beetje zoeken, bleken de leverwaarden in haar bloed gestegen, dus dieet (Trovet en RC) en medicijnen (Zantac en Primperan). Tijdens haar maandenlange kuur leek alles prima, maar bij stopzetten van medicijnen (wel nog dieet) begon alles opnieuw en was ze bovendien ook nog zichtbaar ziekjes, wat ervoor nooit het geval was, dus terug aan primperan en Panacur erbij. Daarna leek het terug beter, en heb ik eerst de primperan langzaam afgebouwd en daarna ook de dieetvoeding langzaamaan vervangen door Hill's. Nu lijkt alles al een ganse tijd goed te gaan, alhoewel ze nog altijd wel af en toe kokhalst en gevoelig is voor overgeven, maar niet meer zo vaak en hevig als ervoor.
Ik heb nu een theorie dat het ook een beetje door zenuwen komt: Evita is een heel actief katje, en ik kan momenteel op voorhand zien als ze naar haar eten lopen dat ze zal kokhalzen: als het te snel moet gaan, heeft ze ervan. Overgeven gebeurt ook vaak als ze heel bang is, of als ze heel wild is geweest. Er is ook een foto gemaakt van haar maag en darmen voor de zekerheid, haar leverwaarden zijn weer normaal, er is niets te vinden, dus zolang het niet te vaak gebeurt, maak ik me niet teveel zorgen. Ze krijgt wel vaker en meer verschillende wormvaccins dan andere kattenvoor de zekerheid, maar dat is alles.

Er kunnen natuurlijk heel wat oorzaken zijn, zoals een kriebelend grassprietje, of een geur die hen niet aanstaat. Maar als het blijft duren zou ik ook eens de DA raadplegen, en eens haar bloed laten onderzoeken. Het kan misschien zijn dat ze ook gewoon een wormenkuur moet krijgen, Panacur is tenslotte ook bij Evita het keerpunt geweest.

Veel succes ermee
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

We zijn vanavond naar de da geweest en hebben voor de zekerheid ook maar Bo meegenomen.
Belle had een geïrriteerde keel (rood) en een beetje verhoging, daarom heeft hij een antibioticaprikje gehad en een kuurtje mee naar huis. Bo had niets, maar zou nog wel hetzelfde kunnen krijgen.
De dierenarts begon er zelf over dat ze niet dacht dat het een grasspriet was, omdat Belle dan veel meer lawaai zou hebben gemaakt (en veel vaker).
Hopelijk gaat het gauw over, zo niet, dan hou ik jullie weer op de hoogte! ;-)
Gesloten