opgezette lymfeklieren

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Anonymous

opgezette lymfeklieren

Bericht door Anonymous »

:cry: mijn kat van vijf jaar heeft al een paar maanden last van opgezette lymfeklieren en is sterk vermagerd. de dierenarts heeft een biopt genomen, dat negatief uitvie. dus geen kanker. kregen antiobiotica mee voor drie weken. we zitten nu in frankrijk, was geen verbetering te ontdekken (integendeel) en dus naar de franse dierenarts. die denkt dat het een virus is en gaf cortison.
mijn vraag: is dit een immuunziekte en wat kan ik doen om het leven van mijn kat zo leefbaar mogelijk te maken? Ik heb nog twee andere katten. Die kunnen dan wellicht ook besmet zijn. Zijn er medicijnen waardoor het bij hen niet uitbreekt?[/color
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hallo Andra,
Welkom op het forum! Heeft je kat alleen maar opgezette lymfklieren of is haar temperatuur ook verhoogd? Zijn de slijmvliezen (in de bek en in oogleden) bleek en is haar lever vergroot?

Ik begrijp niet zo goed waarom ze cortison gekregen heeft; dan zou er toch meer duidelijk moeten zijn over wat voor infectie het gaat. Een virus is niet goed te bestrijden, en ik ben dan heel benieuwd aan welk virus hij denkt.

Als ze ook bleke slijmvliezen heeft, zou ik haar laten testen op leucose en Fiv. Een snaptest is zo gedaan en dan weet je zeker of je je al dan niet zorgen moet maken. Fiv en FelV zijn besmettelijk voor je andere katten en tasten de afweer van je kat aan. Ik zeg niet dat ze dit heeft, maar ik zou wel doorvragen en eventueel de dierenarts bellen om te vragen aan welk virus hij denkt.

Succes, en laat je het horen?
Anonymous

opgezette lymfeklieren

Bericht door Anonymous »

dank voor je reactie. nee, ze heeft geen koorts, geen opgezette lever. bek en ogen zien er goed uit. wel had ze een fikse verstopping. ik hoop dat die na het geven van veel olie hopelijk is verholpen. morgen ga ik weer met haar naar de dierenarts en dan laat ik zeker zo'n test doen. Hoop dat dat niet pijnlijk is, want ze heeft een redelijk trauma overgehouden van het biopt.
Zodra ik wat meer weet, meld ik het.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Andra,

In principe is zo'n test niet pijnlijk. Ze nemen gewoon wat bloed af en doen dan meteen de test bij de DA of sturen het op naar een lab. Gezien haar klachten moeten FIV en FeLV inderdaad uitgesloten worden.

Voor meer info over FIV kun je op mijn site kijken, ik heb zelf namelijk ook een kater met FIV (al minimaal 7 jaar besmet en nog steeds in goede gezondheid gelukkig!!).

Veel sterkte en succes morgen!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gesloten