Kitten met misvormde pootjes
Kitten met misvormde pootjes
De poes van onze buren is vrijdagavond via een keizersnede moeder geworden van 1 kitten ( 2 andere kwamen dood ter wereld). Helaas heeft ook dit kitten een handicap namelijk misvormde voorpootjes en een tekorte staart. is er iemand die hier ervaring mee heeft en kan iemand mij vertellen of hier iets aan te doen is.
alvast bedankt voor jullie reacties
alvast bedankt voor jullie reacties
Hallo Diana, heb je eventueel een foto van het kitten?
Ik heb vorig jaar in de opvang ook een kitten gehad met klompvoetjes en een enorme buik; dat kitten moesten we laten inslapen.
Eerlijk gezegd klinkt dit ook niet goed, zeker ook omdat de rest van het nest dood is
Vaak is er dan iets misgegaan in de aanleg van alle diertjes. Dat kan komen door een ziekte van de moeder, door de ouderdom van de moeder, door inteelt op door te veel nestjes.
Als ik een foto zie, kan ik het beter zien. Wat zei de dierenarts die de keizersnee gedaan heeft?
Ik heb vorig jaar in de opvang ook een kitten gehad met klompvoetjes en een enorme buik; dat kitten moesten we laten inslapen.
Eerlijk gezegd klinkt dit ook niet goed, zeker ook omdat de rest van het nest dood is

Als ik een foto zie, kan ik het beter zien. Wat zei de dierenarts die de keizersnee gedaan heeft?
Diana stuurde een foto van het kitten:

Het heeft dus duidelijk klompvoetjes voor. Ik zou het met de dierenarts bespreken, want hoewel het een schoonheid is, weet ik niet of ze niet nog meer afwijkingen binnenin heeft. Klompvoetjes én een korte staart (of knikstaart) samen, wijzen meestal op een genetische afwijking.
Drinkt en groeit het diertje wel goed?
Het heeft dus duidelijk klompvoetjes voor. Ik zou het met de dierenarts bespreken, want hoewel het een schoonheid is, weet ik niet of ze niet nog meer afwijkingen binnenin heeft. Klompvoetjes én een korte staart (of knikstaart) samen, wijzen meestal op een genetische afwijking.
Drinkt en groeit het diertje wel goed?
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 04 mei 2005 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de korte staart kan een kat wel leven, maar klompvoetjes kunnen afwijkingen aan zenuwen en spieren hebben. Als het kitten er geen leven in voelt, is er het gevaar dat het er aan gaat knagen en zo wonden veroorzaakt, die uiteindelijk tot amputatie kunnen leiden. Een kat die beide voorpoten mist, heeft geen katwaardig bestaan 

Ja daar heb je zeker gelijk in wat een scheetje zeg op de foto.
Echt ontzettend zielig,
Zouden ze haar niet beter gelijk kunnen steriliseren die moederpoes
Het is zonde is ze straks al haar kleintjes kwijt
Echt ontzettend zielig,
Zouden ze haar niet beter gelijk kunnen steriliseren die moederpoes
Het is zonde is ze straks al haar kleintjes kwijt

Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba
http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Dat is sowieso beter want zo'n nest met afwijkingen wijst er op dat de poes niet meer goed functioneert als moederpoes. En het was een keizersnee; ik vind het jammer dat de dierenarts dit niet meteen gezien heeft. Zo te zien is er zeker tot aan de ellebogen geen leven in de voetjes, maar ik heb verder ook nog niets gehoord.
't Is een prachtig poesje
't Is een prachtig poesje

- Kattenbella
- Tijger
Ja, ik ben ook erg benieuwd naar details. Groeit het goed, poept het goed, zijn er andere afwijkingen zichtbaar of doet het alles volgens het boekje? Hoe zijn de voorpootjes, knikken ze nog, of zit er wat beweging in?
Je buurvrouw zou de voorpootjes wat kunnen stimuleren door ze elke paar uur even uit te strekken en wat heen en weer te bewegen (zoals een fietsbeweging), mits de pootjes niet verkrampt zijn.
Dit kan helpen om de schade wat te verminderen.
Laat je wat meer weten?
Je buurvrouw zou de voorpootjes wat kunnen stimuleren door ze elke paar uur even uit te strekken en wat heen en weer te bewegen (zoals een fietsbeweging), mits de pootjes niet verkrampt zijn.
Dit kan helpen om de schade wat te verminderen.
Laat je wat meer weten?