Niet reageren op licht en braken
Niet reageren op licht en braken
<titel aangepast door moddy>
Ik heb sinds gisteren ontdekt dat mijn kat met grote waarschijnlijkheid zo goed als blind is. Los van het feit dat ik natuurlijk zo snel mogelijk een afspraak met de dierenarts zal maken, ben ik op 't internet gaan zoeken naar info en ben ik hier terecht gekomen. Er zijn, naast die vermoedelijke blindheid, nog een aantal dingen die mij zijn opgevallen, maar waar ik tot gisteren niet zo veel waarde aan heb gegeven. Die ben ik echter met deze ondekking in een ander licht gaan zien. Mini is een binnenkat, type theemuts....Wat ze regelmatig doet, is overgeven...ik dacht dat dit kwam doordat zij een vrij dikke vacht heeft en daardoor meer haarballen kwijt moest raken...nu twijfel ik echter of het wel altijd met haarballen te maken had. Daarnaast, ligt ze hele dagen te slapen, ik dacht dat dit met het type theemuts te maken heeft wat ze is, maar ook hier kijk ik nu anders tegenaan...We hebben net een zaklamp bij haar ogen gehouden, de pupillen reageren niet, daarnaast loopt ze heel voorzichtig en ongecoordineerd.
Ik zit nu vol vragen: hoe kan je testen of een kat blind of bijna blind is?? Heeft iemand, die deze "symtomen" leest een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik heb Mini van de straat (met zekerheid door baasje op de straat getrapt), dus een precieze leeftijd is niet bekend. De dierenarts schatte haar toendertijd 2 jaar, zij zou nu dan ongeveer 9 jaar zijn.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen/willen helpen...
Het lezen over blinde katten op dit forum stelt me in ieder geval al weer wat meer gerust! Dank hiervoor!
Groet, Babs
Ik heb sinds gisteren ontdekt dat mijn kat met grote waarschijnlijkheid zo goed als blind is. Los van het feit dat ik natuurlijk zo snel mogelijk een afspraak met de dierenarts zal maken, ben ik op 't internet gaan zoeken naar info en ben ik hier terecht gekomen. Er zijn, naast die vermoedelijke blindheid, nog een aantal dingen die mij zijn opgevallen, maar waar ik tot gisteren niet zo veel waarde aan heb gegeven. Die ben ik echter met deze ondekking in een ander licht gaan zien. Mini is een binnenkat, type theemuts....Wat ze regelmatig doet, is overgeven...ik dacht dat dit kwam doordat zij een vrij dikke vacht heeft en daardoor meer haarballen kwijt moest raken...nu twijfel ik echter of het wel altijd met haarballen te maken had. Daarnaast, ligt ze hele dagen te slapen, ik dacht dat dit met het type theemuts te maken heeft wat ze is, maar ook hier kijk ik nu anders tegenaan...We hebben net een zaklamp bij haar ogen gehouden, de pupillen reageren niet, daarnaast loopt ze heel voorzichtig en ongecoordineerd.
Ik zit nu vol vragen: hoe kan je testen of een kat blind of bijna blind is?? Heeft iemand, die deze "symtomen" leest een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik heb Mini van de straat (met zekerheid door baasje op de straat getrapt), dus een precieze leeftijd is niet bekend. De dierenarts schatte haar toendertijd 2 jaar, zij zou nu dan ongeveer 9 jaar zijn.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen/willen helpen...
Het lezen over blinde katten op dit forum stelt me in ieder geval al weer wat meer gerust! Dank hiervoor!
Groet, Babs
Hallo Babs, welkom op het forum!
Ik heb de titel aangepast zodat meteen de klachten duidelijk zijn.
Het niet reageren op licht wijst wel op blindheid, net als de onzekere gang. Maar hoe ziet de pupil er uit? Staat die helemaal open, of is het een spleetje, en ligt er eventueel een waas overheen of niet? En hoe oud is Mimi?
Er zijn vele oorzaken voor blindheid, en ook voor braken. Ik vraag me af of ze met elkaar te maken hebben, en ik kan je ook alleen maar aanraden om snel een dierenarts te bezoeken. De sloomheid vind ik wat zorgelijk, al zijn er wel katten die erg veel slapen. Maar samen met de andere symptomen zou ik toch maandag meteen naar een dierenarts gaan om haar goed na te laten kijken.
Ik heb de titel aangepast zodat meteen de klachten duidelijk zijn.
Het niet reageren op licht wijst wel op blindheid, net als de onzekere gang. Maar hoe ziet de pupil er uit? Staat die helemaal open, of is het een spleetje, en ligt er eventueel een waas overheen of niet? En hoe oud is Mimi?
Er zijn vele oorzaken voor blindheid, en ook voor braken. Ik vraag me af of ze met elkaar te maken hebben, en ik kan je ook alleen maar aanraden om snel een dierenarts te bezoeken. De sloomheid vind ik wat zorgelijk, al zijn er wel katten die erg veel slapen. Maar samen met de andere symptomen zou ik toch maandag meteen naar een dierenarts gaan om haar goed na te laten kijken.
Hoi Emma! Bedankt voor je reactie! Tja...ik weet dus niet precies hoe oud Mini is...ik heb haar niet van jongs af aan en moest het met de schatting van de dierenarts doen....De traagheid...ja....nu, achteraf gezien, vraag ik me ook af of dat 1 van de symptomen is....of dat het misschien toch gewoon ouderdom is omdat de dierenarts een paar jaar te jong heeft geschat, dat kan natuurlijk ook...vanavond heeft ze in ieder geval wel redelijk wat gegeten, hoewel dit ook wel minder wordt....Haar pupillen zijn helemaal verwijd, groot dus...Als ik terug denk, moet het wel iets zijn wat redelijk snel is opgekomen. Ik herinner me dat ik nog niet zo heel lang terug met haar heb gespeeld en toen was er nog niets merkbaar...ik liet haar toen door de kamer sluipen en rennen, achter een touw aan, dat kon ze toen nog prima! Sinds ik ben verhuisd (maart) is het er niet meer van gekomen om dit spelen weer op te pakken, vandaar dat het me niet eerder zo is opgevallen...
En ik ga zeker zo snel mogelijk met haar naar een dierenarts!
En ik ga zeker zo snel mogelijk met haar naar een dierenarts!
Wat je beschrijft, klinkt dus niet als glaucoom (staar); dat zie je doordat er een waas over de pupillen ligt en dat komt vaker voor bij oude katten.
Als ze en haar pupillen voortdurend wijd open heeft en sloom is en regelmatig braakt en onzeker loopt, moet je een neurologische aandoening niet uitsluiten. Ik vrees er eerlijk gezegd wel een beetje voor
Als ze en haar pupillen voortdurend wijd open heeft en sloom is en regelmatig braakt en onzeker loopt, moet je een neurologische aandoening niet uitsluiten. Ik vrees er eerlijk gezegd wel een beetje voor

Nou...ik moet eerlijk zeggen...ik dacht in eerste instantie zelf ook aan glaucoom hoor! Ik vond wel dat zij een wat blauwige waas in de ogen had....en volgens mij kan glaucoom ook redelijk snel verergeren, dus ik zal het bij de dierenarts zeker ter sprake brengen. Als het glaucoom is, dan kan ze ook lusteloos zijn omdat ze niets durft te ondernemen. Maar goed....allemaal maar speculatie natuurlijk...ik zal zeker laten weten wat er uit het onderzoek komt! Groet, Babs
- Kattenbella
- Tijger
Het doet mij denken aan mijn Mimi's klachten. Ze was ook onzeker en zag (tijdelijk ) niets. Ze bleek een beroerte gehad te hebben en is hier goed van hersteld. Kan je niet bij een weekenddienst terecht?
Groeten Bella.
Groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Hoi Bella! bedankt voor je reactie! Hhhhmmm...een beroerte, daar heb ik ook nog niet aan gedacht....maar dat is iets wat zich ineens openbaart, ik heb het gevoel dat het al langere tijd speelt....maar goed...je weet t maar nooit, misschien is het al een tijdje geleden gebeurd, dat kan natuurlijk....
Weekenddienst heb ik over nagedacht, maar ik ben het hele weekend nu ergens anders en ga liever in m'n woonplaats, anders dan krijg ik te maken met verschillende artsen...
er zijn nog wat "onderhoudswerkzaamheden"
die de dierenarts moet verrichten bij Mini, zoals tandsteenverwijderen, dat doe ik dan liever in 1 keer bij 1 en dezelfde arts...Groet, Babs
Weekenddienst heb ik over nagedacht, maar ik ben het hele weekend nu ergens anders en ga liever in m'n woonplaats, anders dan krijg ik te maken met verschillende artsen...
er zijn nog wat "onderhoudswerkzaamheden"

Het is nu duidelijk....
Nou....ik ben gisteravond bij de dierenarts geweest met Mini.....en mijn vermoeden is bevestigd...Mini is blind (volgens de dierenarts ook niet slechtziend, maar echt blind...hoewel ik dit zelf eerlijk gezegd nog wel betwijfel, gezien haar reactie op sommige momenten....)...De dierenarts vertelde dat haar hoornvlies had losgelaten, er is niets meer aan te doen...zij liet mij met een lampje in de ogen kijken en je kon de adertjes en de bloedinkjes zien....Hoewel ik het vermoeden al wel had, kwam de klap toch nog wel redelijk hard aan....ook, omdat als ik het eerder had gemerkt, het misschien nog te behandelen was geweest....ik voel me dan ook heel schuldig....
Ik vroeg door wat het veroorzaakt zou kunnen zijn en bij verder onderzoek stelde de dierenarts een hartruis vast....Dit kan een verhoogde bloed- en oogdruk veroorzaken, dus dit kon de boosdoener zijn, helemaal zeker wist zij het echter niet...de dierenarts bekeek Mini en constateerde dat zij waarschijnlijk geen pijn had, maar dat had ik zelf ook al wel bedacht, ze is nl heel onverstoorbaar en je merkt eigenlijk verder niets aan haar.
Ik vraag me nog wel af of er zoiets mogelijk is als een hoornvliestransplantatie of iets dergelijks...zal dat over 3 weken, als ik terug moet komen, nog eens vragen...
Ik vroeg door wat het veroorzaakt zou kunnen zijn en bij verder onderzoek stelde de dierenarts een hartruis vast....Dit kan een verhoogde bloed- en oogdruk veroorzaken, dus dit kon de boosdoener zijn, helemaal zeker wist zij het echter niet...de dierenarts bekeek Mini en constateerde dat zij waarschijnlijk geen pijn had, maar dat had ik zelf ook al wel bedacht, ze is nl heel onverstoorbaar en je merkt eigenlijk verder niets aan haar.
Ik vraag me nog wel af of er zoiets mogelijk is als een hoornvliestransplantatie of iets dergelijks...zal dat over 3 weken, als ik terug moet komen, nog eens vragen...
Dus het hoornvlies heeft losgelaten. Gelukkig maar dat ze geen pijn heeft.
En wat vond de dierenarts van het braken, had het daarmee te maken?
En waarom over drie weken terugkomen? Om te kijken of het verder is gegaan?
Voel je niet schuldig om wat je niet eerder gezien hebt; dat overkomt iedereen hoor. Een kat laat nooit zijn pijn zien totdat hij er zelf aan toe is; tot die tijd verbergen ze het meesterlijk voor ons, mensen.
En wat vond de dierenarts van het braken, had het daarmee te maken?
En waarom over drie weken terugkomen? Om te kijken of het verder is gegaan?
Voel je niet schuldig om wat je niet eerder gezien hebt; dat overkomt iedereen hoor. Een kat laat nooit zijn pijn zien totdat hij er zelf aan toe is; tot die tijd verbergen ze het meesterlijk voor ons, mensen.