Dat heeft niet alles met de Dierenbescherming of met hygiëne te maken helaas

Wij zijn geteisterd door alle virussen die er maar bestaan en daar viel weinig tegen te doen. Veel asiels hebben het afgelopen jaar euthanasierondes moeten houden vanwege de enorme ziekte-explosies.
Chlamydia maakt vaak deel uit van het niesziekte-complex. Daarin zitten o.a. ook het calici-virus (nestelt zich in de slijmvliezen), het FTR-virus (kwijlen en ontstoken bek) en het herpes-virus. Allemaal virussen die bij mij thuis onder de dieren gewoed hebben en slachtoffers hebben gemaakt.
Vermoed wordt dat er een mutant van het niesziekte-virus is, die onvoldoende reageert op de entingen of die door de entingen juist verergert. Er wordt volop onderzoek gedaan, ook naar het verband tussen niesziekte op jonge leeftijd en later optredende FIP.
Van mijn eigen groep zijn er dieren permanent calici-drager en scheiden dat bij stress dus ook uit. Zet dieren in een overbevolkt asiel of opvang en je kunt er op wachten dat er ziekte komt, hoe schoon je ook bent.
Die bruine, teerachtige prut is kenmerkend voor chlamydia, dus hou daar bij een enting rekening mee en laat NIET tegen chlamydia enten. Om de niesziekte-verschijnselen na een enting zoveel mogelijk in bedwang te houden, kun je een homeopatische anti-entreactie geven vanaf de dag van enting, en vragen om een nosode enting. Als je kat al geënt is, ga er dan maar van uit dat hij terugkerende klachten blijft houden. Die zijn wel redelijk te ondervangen, maar het blijft in het lichaam aanwezig.
En komt Zara uit Tilburg? Ik heb veel contact met hen gehad en weten dat ook zij met vele problemen te kampen hebben gehad, samen met zeker nog 25 andere asiels. Alleen zwijgen die er over, terwijl wij veel open hebben gegooid om er achter te komen wat er nou allemaal rondwaarde en zoveel schade bleek te veroorzaken.