Oude zeur of ziek?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Anonymous

Oude zeur of ziek?

Bericht door Anonymous »

Hoi,

Mijn kat Panter is sinds een maand of twee anders gaan doen.

Eerst zal ik even de situatie in huis schetsen.
Wij hebben twee katten, (ex)vrouwtje Beer en (ex)mannetje Panter (ongeveer 7).
Ze kunnen het niet goed met elkaar vinden omdat Beer bang is voor Panter. Panter wil spelen maar loopt naar haar toe terwijl ze het niet wil en dan blaast Beer, slaat soms ook en rent dan weg.
Sinds een paar maanden woont mijn vriend in bij ons en daardoor krijgen de katten meer aandacht en worden ze vaker gepakt.

Panter vertoont echter raar gedrag.
Als je hem pakt uit zijn mandje en in je armen houd, maar ook als je ook maar een beetje wil spelen en hem een beetje uitdaagt of als je hem gewoon aait begint hij te mauwen zoals ik hem vrouger nooit hoorden doen. Op een gegeven moment op een echt valse toon.

Vroeger was Panter echt de liefste kat die er bestaat, hij kon alles hebben en als klein kind heb ik heeeel veel met hem lopen slepen en spelen.

Gisteren wou ik eens testen of hij pijn had ergens dus duwde ik hem overal om te kijken of er gevoelige plakken waren, maar ik kon eigenlijk niks ontdekken. Toen ik te lang door ging in zijn ogen (misschien 1,5 minuut) begon hij zelfs een beetje uit te halen met zijn poot en een beetje ligt bijten, maar niet op een speel manier, maar op een waarschuwende.

Dit gedrag heb ik echt nog nooit eerder gezien van hem, omdat als reeds gezegt hij de liefste kat was die nooit een vlieg kwaad deed.

Weet u misschien waardoor het kan komen.
Moet ik mijn kat gewoon meer met rust laten omdat hij ouder word of heeft hij iets onder de leden?

Alvast bedankt.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hallo Miranda, het kunnen twee dingen zijn. Of Panter kan niet tegen het feit dat je vriend bij je is komen wonen en laat dat op deze manier zien. Dat kun je uitvinden door te bekijken of hij je vriend uit de weg gaat of juist naar hem toetrekt en jou meer uit de weg gaat.

Optie twee is dat hij ergens pijn heeft. Wij hebben twee katten gehad met een blaasprobleem en die gaven flinke meppen bij te lang aaien of bij oppakken. Nu konden we de ene nooit goed oppakken, dus dat hadden we lang niet door. Bij de andere veranderde het gedrag opeens, net zoals bij jullie.

Ik zou voor de zekerheid Panter door een dierenarts laten onderzoeken om te kijken of hij ergens pijn heeft, want dan kan oppakken erg pijnlijk zijn. Ook kan langer aaien dan pijn doen.

Succes!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor je reactie, het eerste is gelukkig niet het geval want Panter trekt ook gewoon naar mijn vriend toe net als voor dat hij bij ons kwam wonen.

Het tweede weet ik niet zo veel van en zal ik wel eens wat over opzoeken. Mocht ik geen andere suggesties krijgen ga ik even langs de dierenarts.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Als een kat plotseling zo naar tegen je doet als je hem aanhaalt, lijkt het me logisch dat ie ergens pijn heeft. Dat kan dan psychische of fysieke pijn zijn.

Dus ik sluit me aan bij Emma en zou door een bezoek aan de dierenarts allereerst proberen te bekijken of ie geen fysieke pijn heeft! Als het dan psychisch blijkt, tja, dan kunnen er vele oorzaken zijn....

Succes!
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Ik zou zeker even naar de DA gaan, om medische oorzaken uit te sluiten.

Katten zijn erg goed in het verbergen van ziektes, dus een geringe verandering in het gedrag kan al een symtoom van ziekte zijn.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gesloten