keelonsteking/amputeren staart

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

keelonsteking/amputeren staart

Bericht door berg »

Een beetje een gecombineerd medisch topic. Molly, één van onze twee poezen (7 jaar) was de laatste tijd aan het hoesten. Zo'n lekker droog hoestje, en dat werd meer. Dus gisteren met haar naar de DA geweest. Longen waren schoon, keel was rood en geirriteerd. Spuit ab en kuur ab mee. Daarnaast heeft Molly een verlamde staart. Mijn (overigens goede) DA stelde voor om de staart t.z.t. te amputeren. Ze heeft er niets aan en voor haar zou het een 'bevrijding' zijn. Ik voel daar wel voor. Ze voelt hem nu ook niet en hij zit haar eigenlijk alleen maar in de weg. Heeft iemand ervaring daarmee?

Groeten,
Jojo.
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Nee ik heb er geen ervaring mee. Verlamde staart? Hoe komt dat eigenlijk zo? Als dat ding haar alleen maar in de weg zit dan zou ik het denk ik wel doen. Maar ik zou als ik jou was even wat research doen op het Internet en dan is inderdaad de vraag of je je dierenarts volledig vertrouwt. Sterkte met de beslissing!
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Nee, ik weet niet waarom die staart verlamd is, ik heb haar nu anderhalf jaar en toen was het al zo. Ik vermoed dat ze een keer een lel van een auto heeft gehad of ergens klem heeft gezeten. De bloedvaten werken blijkbaar nog wel, anders was ie al lang afgestorven :-x
Maar de zenuwen werken tot vlak na de staartinplant, daarna niet meer. Ze waggelt ook een beetje. Ik weet niet of dát beter zou worden als die staart eraf gaat.
Jojo
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Een van de katten van mijn dochter heeft een staartamputatie gehad. Dit moest wel, omdat het open was en dit gevaarlijk was voor de ruggegraat
Als je dierenarts denkt dat je kat hiervan opknapt zou ik het laten doen.Ik zou wel wachten totdat de keelonsteking over is en je kat weer helemaal gezond is.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ikzelf heb een kat gehad die op een dag met een slepende staart binnenkwam. Ze moest meteen geopereerd omdat het gevaarlijk was voor het ruggenmerg, en haar staart werd geamputeerd.
Daarna had ze wat meer moeite met springen en richting bepalen (en zag er uit als een konijntje :icon_shifty: ), maar ik denk dat het inderdaad een bevrijding is als de staart weg is.
Als ze er last van hebben, kunen ze er aan gaan vreten zodat er allerlei nare wonden ontstaan.

Het je stomorgyl voor de keelontsteking meegekregen? Dan is dat over 10 dagen klaar en kun je Molly's staart laten amputeren.
Succes!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Waarschijnlijk zal het inderdaad een bevrijding voor Molly zijn om van die slepende staart af te zijn. Normaal gebruiken katten hun o.a. om hun evenwicht te bewaren, maar aangezien ze haar staart daar nu ook al niet voor kan gebruiken, is ze waarschijnlijk beter af zonder.
Gesloten