Waarom brokjes mengen met warm water??

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Anonymous

Waarom brokjes mengen met warm water??

Bericht door Anonymous »

Het is bijna zover: zaterdag komen de 2 kittens..... :D.
Nou lees ik af en toe berichten van mensen die de brokjes vermengen met water. We hebben nu kittenbrokjes gekocht en daarover staat niks op de verpakking. Wat is het nut ervan en is het echt nodig??

Ons plan was om ze continu de beschikking te geven over brokvoer en af en toe wat blikvoer/zakjes te geven als extraatje. Maar nu lijkt het me dat als je het vermengt met water dit een prutje wordt en dit na een paar uur niet lekker meer is.

Kunnen jullie me wat tips geven?
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Er zijn kittens die niet gewend zijn om brokjes te eten en alleen nat(zacht) voer willen eten. Dan wordt geadviseerd om de brokjes te overgieten met heet water en af te laten koelen zodat kittens toch de essentiële voedingsstoffen die in brokjes zitten binnenkrijgen.

Dus eerst vragen wat en of ze gewend zijn brokjes te eten en dan kun je altijd besluiten hiertoe (brokken te weken) over te gaan.
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

Ik gaf Nuki het in het begin de brokjes gemengd met water, zodat hij het wat makkelijk kon eten, want Nuki was eerst niet echt een goeie eter, nu is het wel goed. Maar door de brokjes te weken at hij het gelijk op en als ik gewoon droge brokjes gaf, at hij het niet.
Het verschilt per kat denk ik.
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Aha!! Bedankt! Dan vraag ik het wel even aan degene van wie we ze krijgen wat ze nu eten.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Wij gaven ze wel direkt harde brokjes hoor! Maar doordat ze zelf een keer de waterbak half omver hadden gegooid, en er dus behoorlijk wat (koud!) water bij de brokjes was gekomen, kwamen wij erachter dat ze dit heerlijk vinden! Dus ik geef ze soms ipv natvoer, een schoteltje met wat brokjes en een scheutje lauw water. En dat gaat helemaal op!
Nou heb ik katten die naar mijn mening te weinig aten, maar als je een kat hebt die voldoende eet, dan is het volgens mij nergens voor nodig!!!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Tijdens de wisselperiode van het kitten, kan het ook handig zijn. Sommige katjes hebben dan echt last van hun tandjes en vinden het prettig (die geweekte brok), want harde brokjes doen dan zeer.

Succes met hoe en wat :wink:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Het is dus meer een kwestie van afwachten en zien hoe het gaat?

Ik hoop dat ze gewoon goed eten. Het lijkt me sowieso moeilijk om te zien met 2 katten om te zien wie nou hoeveel eet. Maar denk dat je het aan een kitten wel snel genoeg merkt als ze te weinig binnen krijgt, of niet?
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Je kunt het misschien een beetje in de gaten houden door ze een eigen voerbakje of schoteltje te geven. Wij doen het niet, ze zijn bij ons gewend om samen te eten, maar er zijn ook katten die dat vertikken.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Je kunt er toch op letten als je ze eten geeft? Hier hebben ze alledrie een eigen bakje en als ze klaar zijn met eten zie ik precies hoeveel ze gegeten hebben. Als ze hun natvoer niet helemaal op hebben gegeten, dan gooi ik dat weg, zodat een ander dat niet verder op kan eten.

Kittens zou ik 3 a 4x per dag eten aanbieden tenzij je werkt, dan zou ik voldoende brokjes neerzetten zodat ze hier een dag mee vooruit kunnen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ze krijgen in principe alleen brokjes. Dit krijgen ze gewoon samen in 1 bakje. We zijn nogal onregelmatig thuis, dus dat hebben ze gewoon altijd tot hun beschikking.

Als ze wat natvoer krijgen dan krijgen ze dat inderdaad ieder apart, maar dat is meer een extraatje, niet echt voer.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij hebben 2 kittentjes die 2 aparte bakjes krijgen maar toch eten ze altijd samen eerst het ene bakje leeg om dan samen aan het tweede bakje te beginnen :lol: Om toch goed in de gaten te houden of ze allebei voldoende binnenkrijgen en dus voldoende groeien zet ik ze elke week op de weegschaal.
Wij weken de brokjes wel nog vaak omdat ze nog een achterstand hebben en ze meer eten als het geweekt is. Met mijn andere katten heb ik dit niet gedaan, dus eerst gewoon even kijken wat ze doen als je de brokken neerzet.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hahaha, Shaz, ik zie Yoran en Zody het zo doen! En dat weken, inderdaad, als ze het nodig hebben.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ok, hartstikke bedankt voor de tips!!! Toch best spannend voor het eerst kittens :D.

We hebben helaas geen weegschaal, maar denk dat het wel goed komt allemaal. Na 2 weken moeten ze sowieso naar de dierenarts voor een enting, dus die ziet meteen als ze niet genoeg groeien lijkt me.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Dat denk ik ook wel. Wij hebben ze ook niet gewogen hoor, maar je merkt het denk ik ook wel vanzelf als ze niet genoeg aankomen.
Echt spannend he? Hoe lang moet je nu nog wachten? Heb je de mandjes al klaar staan?
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Bericht door viri »

hallo

ik voer mijn katten ook alleen brokjes,aangezien ze niet tegen blikvoer kunnen.ik verdeel de brokjes over 2 maaltijden per dag,1x per dag week ik de brokjes in heet water.ik doe er dan warm water bij,laat het een kwartiertje weken en doe er dan nog een beetje water bij,dan zijn de brokjes echt goed zacht.
ik gee dit om ze een beetje afwisseling te geven,maar ook omdat er zoveel katten zijn met beschadigde nieren,doordat ze hun hele leven alleen droge brokken gegeten hebben,ik wil dat op deze manier proberen te voorkomen.
Gesloten