Opeens veel water drinken...

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Opeens veel water drinken...

Bericht door Babiche »

Hoi allemaal!

Het valt ons op dat Linus de laatste tijd veel water drinkt. meer dan eerst naar ons idee. Het lijkt me stug dat het met de komst van Smokey te maken heeft (tja of misschien mauwt hij teveel :lol:) en vraag me dan ook af of dit duidt op een ziekte??? :( :?

Misschien is het ook helemaal niks, maar katten die nierziekte hebben drinken toch veel meer?? Ik ben dus wel bezorgd.
Linus is ook aangekomen en zit nu aan 5 kilo! Dus echt stevig en moet afvallen. Wat erg moeilijk is met zijn grote eetlust! :?

Wie weet hier iets vanaf of heeft ook dit meegemaakt?

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou katten drinken normaal juist helemaal niet zoveel, dus ik weet niet wat je te eten geeft. het kan zijn dat het eten te zout is, er zijn merken waar eigenlijk teveel zout inzit en waar katten dus veel van gaan drinken. Het zal zeker niet komen door de komst van Smokey, dan kan hij meer gaan eten als hij de kans krijgt, maar in principe niet drinken. Ook kan het inderdaad wijzen op noerproblemen. Dus als je het niet vertrouwd zou ik zeker naar de da gaan, die kan je misschien ook tips geven over dieetvoeding als Linus inderdaad te dik wordt.

Groetjes Sharon :zwaaien:
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Linus krijgt Royal Canin indoor en Iams blikjes, eerst ook wel snoepjes en kattenmelk. Niet heel speciaal dacht ik!
Het enige is dus dat hij dikker is geworden.

Ik weet ook niet of het nou echt veel meer is dan eerst....dat is het moeilijke, eerst lette ik ook niet zoveel op dat hij zat te drinken. Maar nu valt het ons allebei dus op dat hij een behoorlijk poosje soms ligt te slurpen bij zijn waterbak!

Misschien is DA bellen wel handig om te vragen voor meer info.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Hoi Babiche,

Heeft Linus toevallig ook dunne poep? Als Boris dat nl. had ging hij ook ineens veel meer drinken. Toen Boris nog binnen was wilde hij eigenlijk alleen maar uit ons glas water drinken (blauwe pakken) of rechtstreeks uit de kraan, dan leek het alsof hij veel dronk, maar dat was dan maar 1x per dag. Kijk het nog even aan, ook of Linus zich anders gedraagt. Sloom is en veel slaapt enzo. En dan toch even naar de DA.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Nee, hij heeft geen dunne poep en is superactief hier!! Vnl met achter Smokey aanzitten :( :lol: :? .
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

veel drinken

Bericht door berg »

Dag Babiche,

Mijn Poekepoek drinkt ook vrij veel, maar heeft duidelijk meer behoefte aan drinken als ze een half uur door het huis geracet heeft en gespeeld met al haar balletjes, muisjes, wcrollen en (mijn) sokken. Bovendien krijgt ze alleen brokjes van Iams. Als ze veel brokjes eten hebben ze ook meer behoefte aan water. Het hóeft dus geen teken van (nier)ziekte te zijn, meestal drinken ze dan alleen nog maar en eten nauwelijks meer iets. Ik spreek uit ervaring, mijn beide vorige katten (17 en 18 jaar geworden) zijn beiden aan nierziektecomplicaties overleden. Ze gaan dan ook achteruit in conditie. Het zou dus ook kunnen komen door het spelen met zijn maatje!

Groeten
Jo.
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Oooowwww, pffff wat een opluchting!

Linus is inderdaad een grote eter (moet ik in de gaten houden) en sjeesd de laatste tijd veel achter Smokey aan. Dus misschien door de spanningen enzo dat ie meer drinkt!!!

Fijn dat je me dit ff hebt verteld! Heheh, ik denk dat ik me dan niet verder druk hoef te maken! Bedankt!

groetjes van Babiche
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Kan veel drinken ook iets met de enting te maken hebben?
Gister is onze Spotje van 4-5mnd vd 2e keer geent.
's Nachts viel me op dat ze heel vaak naar de drinkbak liep om te drinken.
Nu hebben ze sinds gisteravond wel nieuw voer: Hills c/d voor blaasproblemen.
Ik las in een ander topic over suikerziekte dat ze daarvan ook meer gaan drinken.
Vandaag lijkt het al weer over/veel minder te zijn.
Ze eet verder heel goed, en is heel speels en opgewekt.
Mijn DA heeft weleens gezegd dat ze bij iets aan de nieren écht ziek zijn, nie eten ed.
Hij geeft ook zelf dit 'dieetvoer'aan als zijn katten, al jaren.(omdat er 1 blaasproblemen heeft)en zegt dat het ook voor gezonde katten geen kwaad kan.
Komt suikerziekte ook voor bij zulke jonge katten? Of is het meer een ouderdomsverschijnsel?
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Suikerziekte kan optreden bij jonge katten. Vooral als ze overgewicht hebben.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Bericht door cindy »

Hallo Babiche,

Nou, ik heb sinds 2 maanden een jong katertje erbij die ook erg veel drinkt (en plast), maar verder lijkt er niks aan de hand. Ook mijn 'oudere' kater drinkt nu veel, maar volgens mij komt het doordat ze heel veel achter elkaar aan rennen en spelen....
Ik vraag me net als jou ook wel eens af of ze echt teveel water drinken, maar heb geen idee wat gangbaar is. Met z'n tweeen drinken ze ongeveer 250 ml per dag, maar hoe dat precies onderling verdeeld is, geen idee.
Wellicht kun je het eens voorleggen bij de DA de volgende keer dat je er bent.
Groetjes,
Cindy
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

cindy schreef:Hallo Babiche,

Nou, ik heb sinds 2 maanden een jong katertje erbij die ook erg veel drinkt (en plast), maar verder lijkt er niks aan de hand. Ook mijn 'oudere' kater drinkt nu veel, maar volgens mij komt het doordat ze heel veel achter elkaar aan rennen en spelen....
Ik vraag me net als jou ook wel eens af of ze echt teveel water drinken, maar heb geen idee wat gangbaar is. Met z'n tweeen drinken ze ongeveer 250 ml per dag, maar hoe dat precies onderling verdeeld is, geen idee.
Wellicht kun je het eens voorleggen bij de DA de volgende keer dat je er bent.
Groetjes,
Cindy
Dat heeft Babiche vast al een keer gedaan, haar bericht is geschreven in mei 2003. :wink:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ter info, mijn DA wees me op de luchtvochtigheid die soms ipv 60-65% ,kan oplopen tot 85% of meer. Daar gaan ze ook van drinken.
En misschien is het ook voor een deel koeling; een kat kan alleen zweten via de voetzooltjes of tong.
Bij een nieraandoening zijn ze écht ziek aldus mijn DA. En ik dacht dat ze bij suiker erg achteruit gingen in gewicht. En bij alleen droge brokken eten drinken ze ook meer natuurlijk.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Iedereen heeft het mbt nierkwalen en suiker ook 'veel' drinken, maar wát is nou eigelijk veel? Onze DA zei, dat een kat met suiker de hele dag naar z'n drinkbakje loopt. Is dat wat me erbij moet voorstellen? Verder vallen ze ook veel af in korte tijd zei hij.
Carmenneke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2006 14:29
Locatie: België

Bericht door Carmenneke »

Onze kat wil zelfs geen water drinken, een ganse week toen we hem water gaven, heeft hij geen druppel gedronken, zo zijn we verplicht geraakt kattenmelk te kopen voor meneer,...
~ Moesti ~
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ik heb het gewoon eens gevraagd aan onze DA, hoeveel mag een kat nou drinken per dag max? Hij zei 100ml. Wij getest bij een poes waar we ons druk om maakte, ze dronk wel 6-8x/dag?!We hebben van 9:00- 23.45 steeds na het drinken het bakje gewogen. Uiteindelijk kwam ze zelfs na 6x drinken nog maar op 26ml. De kater had 2x gedronken en kwam al op 28ml uit. Vaak drinken betekent dus nog niet per definitie veel drinken!
Gesloten