Vellen aan zijn voetzooltjes

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Vellen aan zijn voetzooltjes

Bericht door claudia »

Afgelopen zaterdag was ik buiten met onze katten om ze nog even lekker te laten ravotten. Het is nu immers nog mooi weer. Toen ik met ze naar binnen wou, heb ik eerst met een handdoekje hun pootjes een beetje schoon gemaakt. En toen zag ik het: onze Belle heeft allemaal vellen onder aan z'n pootjes. Op elk kussentje zitten vellen. Het lijkt wel eelt o.i.d. maar zo te zien heeft hij er geen last van. Kent iemand dit? Ik heb al gezocht op dit forum, maar ik kan er niets over vinden.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Hoi Claudia,

iets dergelijks hebben wij meegemaakt met Tacuma. Het begon met (losse) velletjes aan zijn voetzooltjes en ging later over -tenminste dat vermoeden we- in ontstoken nagelriempjes.

Waarschijnlijk is het probleem ontstaan doordat Tacuma zo schuw is; als er iemand de tuin inkomt, rent hij met een noodgang naar binnen, letterlijk met gierende banden, want je hoort zijn nageltjes krassen op de tegels. Misschien is bij hem op die manier de slijtage aan de voetzooltjes ontstaan en is er vuil in zijn nagelriempjes gekomen. Hou dus in ieder geval ook de nagelriempjes in de gaten.

Hoeft natuurlijk niet zo te zijn (zelfs de dierenarts kende dit probleem niet en stond voor een raadsel), maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het is overigens bij deze ene keer gebleven: na drie antibiotica-kuren(!) bleek langdurig schoonmaken van de nagelriempjes met verdunde tea-tree oil de oplossing te zijn.

Groetjes van Laura.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Er zijn hoesjes voor de nagels voor dit soort problemen verkrijgbaar. Informeer er eens naar bij je da; misschien heeft het zin?

Ik ben erg benieuwd wat het is.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Tacuma heeft gelukkig sinds februari van dit jaar geen last meer gehad, al hou ik het uiteraard goed in de gaten.
Ik heb er destijds hier op het forum een vraag over gesteld: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 00&start=0 , en naar aanleiding van de reacties heb ik zelf actie ondernomen.

De tip van de nagelhoesjes sla ik op in mijn geheugen; al zal Tacuma dat een minder strak plan vinden... Het is echt een trotse Siamees, die bij het minste of geringste laat merken hóógst beledigd te zijn. :catblank:

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Dit was het. Hier moest ik nog antwoord op geven (ik zat maar te denken: ik moet nog iets doen). Ja heel vreemd weer, maar het is totaal weg. Hij is een weekje niet naar buiten geweest en had opeens nergens meer last van. Niet dat hij er last van had ofzo, maar zijn voetzooltjes zijn weer helemaal gaaf. Misschien dat het is gekomen omdat hij buiten was geweest (natte pootjes). Ik heb besloten het goed in de gaten te houden maar verder nog geen aktie te ondernemen (wil ook niet met ieder wissewasje naar de da). Ik hou me wel aanbevolen voor tips en advies van iedereen!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Nou, gelukkig dat het verdwenen is! Wel een vreemde verschijning. Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat, wanneer ze weer buiten komen...
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Als we zelf lang douchen of badderen, krijgen wij ook van die rimpelvingers toch? Misschien doordat Belle een tijdje op de vochtige grond (in de tuin) heeft gelopen en gespeeld, dat zijn pootjes er zo uit zagen. Ik weet het anders ook niet.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

He dat heeft Jamie ook, maar hij heeft er niet echt last van, dus ik ben er nooit mee naar de dierenarts geweest.

Ik hou het toch maar voor de zekerheid in de gaten dat hij geen ontstoken nagelriempjes krijgt.[/quote]
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gesloten