Te jong

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gast

Te jong

Bericht door Gast »

Hoi

Ik heb sinds 1 week een heel kleine katertje de vrouw zij tegen mij dat hij 9 weken was maar ik schat hem zelf een week of 5 nu.
Maar het gaat helemaal niet goed met hem hij eet wel goed en drinkt ook kittenmelk uit een pakje.

Maar vanmorgen viel hij elke weg en deed zijn oogjes helemaal niet open.
Ik heb hem bij mij gedragen in een trui waar een soort zak in zit en dar ligt hij nog steeds in.

Kan iemand mij helpen mijn eigen dierenarts zegt dat ik niet meer kan doen dat dat ik al doe.

Maar ik heb het gevoel dat max heel langzaam wegzakt en het niet haalt.
Hij is zo kleine en kwetsbaar wie kan me tips en advies geven.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ramona, je dierenarts doet te weinig. Het katje kan een infuus krijgen en je kunt vragen om Waldham ORS, dat verdun je met water en daar spuit je hem dan wat van in het bekje. Hou hem inderdaad goed tegen je aan en geef GEEN melk uit een pakje, maar haal poedermelk voor kittens (Milkodog, KMR, RC), maak daar een fles van en geef dat, eventueel aangemaakt met Nutrix.

Je mag me bellen (tel. staat op mijn site, zie www. onderaan dit bericht)over eventuele verdere actie; dit katje moet direct verzorgd worden! Veel succes en sterkte.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ja, ik zou even goed pissig worden op je dierenarts. Die hebben vaker de neiging om zulke jonge kittens maar af te schrijven, terwijl ze vaak nog redelijk veerkrachtig zijn.

Je kitten zou met 9 weken ook nog te jong zijn om weg te gaan bij zijn moeder hoor. Ze kunnen pas rond 12 weken weg bij hun moeder.

Veel sterkte!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Emily, dat hangt wel sterk van de moeder af hoor. Ik heb hier kittens waar de moeder na 5 of 6 weken niet meer naar omkijkt. Ze leren dan nog wel wat van groepsgenoten, maar kunnen rond de 10 weken worden geplaatst. Mits ze natuurlijk niet de hele dag alleen zijn!
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Er moet zeker actie worden ondernomen anders ben je hem/haar straks echt kwijt! En dit is de taak van de dierenarts er moet iets gebeuren!!!

En ik had mijn kittens met 9 weken en heb nooit gehoord dat dit te vroeg was! Tussen 9 en 12 is goed!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ja, OK wat betreft mams heb je wel gelijk. Maar met hun nestgenootjes doen ze van 8 tot 14 weken sociaal spelen (dan leren ze zich handhaven in een groep enzo), vind ik heel belangrijk voor de ontwikkeling van kittens. Wij hebben ook zo'n moederpoes die het met 6 weken wel leuk geweest vindt, maar die kleintjes blijven dan toch met haar spelen. Als ze haar pijn doen mept ze even van zich af. Zodoende leren ze toch wat wel en niet mag.

Maddo, fokkers mogen hun kittens pas met 13 weken weg doen. Voorheen was dat 12 weken (want dan pas zijn ze geestelijk onafhankelijk en is het sociale spelen zo goed als voorbij), maar dat is een week later geworden om eventuele bijwerkingen van de laatste entingen af te kunnen wachten in de cattery. Lichamelijk kunnen ze vanaf 8 weken al wel zonder hun moeder (de meesten zelfs wel eerder).
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Emily schreef:Maar met hun nestgenootjes doen ze van 8 tot 14 weken sociaal spelen (dan leren ze zich handhaven in een groep enzo), vind ik heel belangrijk voor de ontwikkeling van kittens.
Dit klinkt wel heel tijdgebonden. Ons tweede poezeltje is buiten opgegroeid met een zusje en ik nam haar met haar 7e, bijna 8e week, mee. Ik had haar die twee weken daarvoor al veel met haar zusje zien rondlopen, de wereld ontdekken samen en... samen spelen! Ook daar lieten ze elkaar weten wanneer het te hard ging. Dus ik weet niet of je daar wel zo'n strikte leeftijd aan moet koppelen...
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dat is ook tijdgebonden. Misschien dat sommige katjes het eerder doen, maar in principe noem je het voor 8 weken geen sociaal spelen hoor. Ik weet niet of jullie wel eens van Tinley gehoord hebben, dat is een instituut dat zich bezighoudt met behandeling van gedragsgestoorde katten, honden en paarden. Deze info heb ik van hun gekregen:

Voor 8 weken is het spelen nog vrijblijvend. Er word wel gestraft, maar het kitten begrijpt nog niet waarvoor, al houdt het even op. Pas na 8 weken leggen ze de link tussen het ruwe spelen en het stoppen van het spel door de ander.

Kortom: voor die tijd begrijpen ze nog niet dat ze een ander pijn doen. Ik denk dat dat wel degelijk tijdgebonden is, al zal de een wat sneller zijn als de ander. Het is net als met kinderen, vanaf een bepaalde leeftijd zijn ze pas in staat te begrijpen wat niet mag.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier ondervang ik dat in de groep; zij spelen met elkaar en leren zo wat wel en niet kan. De flessenkittens gaan op zeker moment ook in de groep meespelen.
Ik heb met heel veel da's overleg gehad en enting met 9 weken en een week later plaatsing blijft voor hier de beste optie. Anders komen er veel te veel dieren, wat stress genereert. Er zijn situaties waarin ik wacht en natuurlijk plaats ik liever als er al een katje in het huis aanwezig is.

Nestgenoten blijven niet bij elkaar in grotere groepen; de kittens zoeken zelf hun vertier bij degenen bij wie ze goed aansluiten. Na plaatsing blijken ze allemaal erg sociaal en zich goed aan welk huisdier dan ook aan te kunnen passen.

Wat ik veel belangrijker vind, is hoe het met de gezondheidstoestand van het katje gaat! Ramona, kun je ons al meer vertellen?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi hoi

Sorry voor mijn late reactie.
Het gaat heel erg goed met max hij is enorm gegroeid en doet het super.
De dierenarts wou me dus niet helpen dus heb ik het zelf maar gedaan.
Ben naar de welkoop gegaan en heb er een klein flesje gekocht en speciale melk en heb hem om de 2 uur drinken gegeven.
Nu drinkt en eet hij helemaal zelf en hij ziet er ook goed uit.
Hij speelt lekker met de andere katten dus helemaal topie.
Nogmaals srry voor mij late reatie :oops:

Groetjes ramona
Gesloten