Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nikkee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2004 01:09
Locatie: provincie flevoland

Wanneer mogen kittens zelfstandig naar buiten?

Bericht door nikkee »

Hallo!

Wij krijgen binnenkort twee kitten katertjes en ze zijn nu zo'n 10 weken oud. We weten dat ze, als ze bij ons komen, eerst aan ons en het huis moeten wennen en dat ze dan nog niet naar buiten mogen. Wanneer mogen ze ongeveer naar buiten? Wij wonen in een rustige buurt en hebben een tuin.

Ze gaan nu steeds met hun moeder wel lekker naar buiten en genieten daar ontzettend van!

En als ze naar buiten mogen, hoe doen we dat dan? Moeten we ze laten wennen door ze aan een lijntje te houden?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vragen!!!!

Groetjes, Nikkee
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Bedoel je dat ze alleen maar in de tuin komen en niet de buurt in kunnen? Als de tuin is afgesloten kun je ze na een paar weken binnen te hebben gehad voorzichtig laten wennen in de tuin door er steeds bij te blijven, na een poosje als je zeker weet dat ze niet kunnen ontsnappen hoef je er dan niet perse bij te blijven.

Als ze wel kunnen ontsnappen uit de tuin, zijn ze echt nog veel te jong om zelfstandig naar buiten te laten, kittens kunnen de gevaren die er buiten loeren nog helemaal niet inschatten en dit wordt altijd afgeraden, ook door dierenartsen. Vanaf 7 à 8 maanden kun je ze voorzichtig zelfstandig naar buiten laten en het beste is om ze dan eerst te wennen aan een tuigje zodat je ook kunt zien hoe ze reageren op het geluid van een auto of brommer.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja ik zou ze ook de eerste maanden aan een tuigje buiten laten. Dan kan je als ze gecastreerd zijn met een maand of 9 ze rustig laten wennen aan het in de tuin lopen zonder tuigje waarna ze waarschijnlijk zelf al wel verder op stap zullen gaan.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ik heb mijn katertje al vrij snel naar buiten gelaten. Mijn DA vertelde me dat jonge katten erg voozichtig zijn dus dat het wel kon. Zijn eerste stapjes buiten, toen was ie bijna 3 maanden, waren inderdaad erg voorzichtig! Overigens is ie de eerste keren aan een lijntje gegaan, en is onze tuin afgesloten van de straat. Hij kan alleen naar een aantal buren toe. En die kennen hem, dus hij wordt wel een beetje in de gaten gehouden als ie onze tuin uitgaat.

Alles hangt denk ik af van de tuin zelf, hoe veilig het daar is. Hier in de stad (ik woon aan een gracht) zie ik wel katten op straat, en mensen met katten aan lijntjes rondlopen. Dat is denk ik de manier om ze te laten
wennen, maar ik zou dat toch niet te vroeg doen.

Ik laat hem trouwens s'nachts niet buiten, op advies van mensen op dit forum. Elke avond staan er weer 3 katten op onze schuur te koekeloeren naar Puk, om te kijken of ie nu komt buiten spelen. Maar ik vertrouw ze voor geen cent en houd hem binnen!
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

naomie120 schreef:Ik heb mijn katertje al vrij snel naar buiten gelaten. Mijn DA vertelde me dat jonge katten erg voozichtig zijn dus dat het wel kon.
Belachelijk advies van die dierenarts! Kijk in afgesloten tuinen is iets heel anders, maar heel veel kittens die te jong naar buiten worden gelaten komen vroegtijdig aan hun eind door een aanrijding. Vrijwel ieder kattenhandboek dat er bestaat (wat vaak door dierenartsen is geschreven) adviseert katten voor het eerst met 8 à 9 maanden zelfstandig naar buiten te laten.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Klopt Carol. Je laat toch ook geen peuters of baby's alleen de straat op. Daar kan je het mee vergelijken.
Een jonge kat is zo speels en bezig met wat het ziet en de reactie daarop. Hup, jaag erachteraan..
Een auto kan fataal zijn en de weg terug is er niet meer.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

De dierenarts adviseerde ons om een kat pas zelfstandig naar buiten te laten als ze 1.5 jaar zijn. Voor die tijd schijnt het dat de meeste katten een ongeluk krijgen. Inderdaad omdat ze dan nog te speels zijn.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Carol schreef: Belachelijk advies van die dierenarts! Kijk in afgesloten tuinen is iets heel anders, maar heel veel kittens die te jong naar buiten worden gelaten komen vroegtijdig aan hun eind door een aanrijding. Vrijwel ieder kattenhandboek dat er bestaat (wat vaak door dierenartsen is geschreven) adviseert katten voor het eerst met 8 à 9 maanden zelfstandig naar buiten te laten.
Ik voel even de neiging mijn da te verdedigen :wink: ; hij wist dat ik in een binnentuin woonde, vandaar ook zijn (voor mij erg geruststellende) opmerking.

Ik denk dus, zoals gezegd, dat het erg van de situatie afhangt. En van de kat. Aan een drukke weg zou ik mijn kat sowieso niet buiten laten denk ik... Overigens is mijn katje nu bijna 6 maanden en er erg happy mee dat ie (zelfstandig) naar buiten kan!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wist je dat een kat pas met 12 weken bij moeders weg kan? Geen goed plan om nog voor die tijd je kat naar buiten te laten hoor. In ieder geval, nu hij het zo gewend is kun je moeilijk zeggen dat het niet meer kan en blijkbaar sta je er zelf helemaal achter. Maar voor een volgende keer zou ik toch echt wachten tot ze rond 1 jaar of 1,5 zijn.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Emily schreef:Wist je dat een kat pas met 12 weken bij moeders weg kan? Geen goed plan om nog voor die tijd je kat naar buiten te laten hoor. In ieder geval, nu hij het zo gewend is kun je moeilijk zeggen dat het niet meer kan en blijkbaar sta je er zelf helemaal achter. Maar voor een volgende keer zou ik toch echt wachten tot ze rond 1 jaar of 1,5 zijn.
Maar Naomie zegt toch dat hij niet uit die afgesloten tuin kan? Ik vind dat je je kat dan echt wel eerder naar buiten kan laten.
Ik heb mijn poezen naar buiten gelaten toen ze rond de 5 maanden waren. Ze mogen nog steeds alleen maar naar buiten als ik thuis ben. Om het half uur check ik dan of alles goed met ze gaat.
Dit gaat prima, ze blijven altijd in de buurt en komen ook vrijwel direct als ik ze roep.
Bovendien is er geen drukke weg in de buurt, dat scheelt wel.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Goed lezen Marije, Naomie heeft nergens geschreven dat haar kat niet uit de tuin kan. Alleen dat het een binnentuin is en dat de kat naar de buren kan. Bij de buren kan ook genoeg gebeuren. Slakkengif, een anti-katten hond op bezoek, blijven hangen aan het halsbandje en wie weet is er bij de buren wel een manier om er tussenuit te glippen. Maar goed, Naomie acht het blijkbaar veilig, en dat moet ze ook zelf weten. Wie ben ik om het te veroordelen en dat doe ik dan ook niet. Ik zou er in ieder geval niet over peinzen om een kitten van 12 weken naar buiten te laten, omdat ze dan amper zonder hun moeder kunnen. Zoals eerder gezegd, een peuter laat je ook niet in zijn uppie rondsjouwen. Om het half uur checken heeft ook geen zin als er echt wat aan de hand is trouwens. Het gaat altijd goed, tot het misgaat. Mijn ouders hebben een boerderij. Heerlijk voor katten en honden dus, maar er zijn er al verschillende overleden hoor. Al hou je ze nog zo goed in de gaten. En de ervaring is dat het altijd in de eerste 1,5 jaar misgaat. Er is nog nooit een kat ouder als 1,5 jaar onder een auto gekomen of in een put gevallen of aan zijn halsbandje blijven hangen of doodgebeten door een hond van een passerende wandelaar. Dit is allemaal in de loop van 15 jaar gebeurd.

Mijn ouders hebben een kitten van 15 weken, zij gaat alleen naar buiten met haar moeder en dan onder toezicht. Die kleine is nooit uit het zicht van mij of mijn ouders als ze buiten is.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Emily schreef:Goed lezen Marije.
Bedankt voor de tip, zal ik voortaan doen... :roll:

Persoonlijk vind ik wel dat ik de risico's verminder door geregeld te kijken hoe het met mijn poezen gaat en door ze alleen buiten te laten als ik thuis ben.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Iedereen doet het op de manier waar hij zich goed bij voelt. Je kunt elkaar wel wijzen op dingen, maar je kunt niet in iemands situatie of omgeving kijken. Dat het fout kan gaan, kan je bijna niet voorkomen.
Emily schreef:...zij gaat alleen naar buiten met haar moeder en dan onder toezicht. Die kleine is nooit uit het zicht van mij of mijn ouders als ze buiten is.
Als ik Desy los zou laten lopen, zou ze zo in de buurtuinen zitten, zie je mij daar ook al lopen? Ik niet! Een ongeluk zit in een klein hoekje, ook voor een volwassen kat. Drie katten van mijn vriendin woonden tegen een ventweg waar alleen een enkele auto kwam en fietsers, het ging altijd goed, tot die ene keer. De laatste keer was fataal voor de kat door een fiets, beide andere keren door een auto.

Dus je kunt nog zo goed opletten, er kan altijd wat gebeuren. Maar ik ben het er wel mee eens dat een kittentje nog veel te jong is om naar buiten te gaan. Tenzij met tuigje.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

De tuin van de buren is ruim 300 meter verderop, en ja hoor: als onze katten of honden daar zitten, halen we ze zonder aan te bellen op hoor. We zwaaien even voor de ruiten, geen probleem. Prachtige kant van het boerenleven.

Maar goed, in feite kan ook met de kleine van mijn ouders iets gebeuren, al sta je er met je neus bovenop. Elke kat die buitenkomt word aan die risico's blootgesteld.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Emily schreef:De tuin van de buren is ruim 300 meter verderop, en ja hoor: als onze katten of honden daar zitten, halen we ze zonder aan te bellen op hoor. We zwaaien even voor de ruiten, geen probleem. Prachtige kant van het boerenleven.
In ons dorp staan ook veel boerderijen, wij wonen net nog in een straat met huisjes. Toen Desy een paar keer is ontsnapt, zijn we ook zo die tuinen ingegaan. Maar om dat nu om de paar dagen te doen, nee... het is toch iemands tuin. Maar goed.
Emily schreef:Maar goed, in feite kan ook met de kleine van mijn ouders iets gebeuren, al sta je er met je neus bovenop. Elke kat die buitenkomt word aan die risico's blootgesteld.
Precies! :wink:
Plaats reactie