# Wat weet je over houden van meerdere katten (geen vragen)

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

# Wat weet je over houden van meerdere katten (geen vragen)

Bericht door Admin »

Topic idee: door Kattenbella

Hier onder kunnen vallen:
- introduceren van een nieuweling
- hiërarchie
- gedragsconflicten
Laatst gewijzigd door Admin op 24 dec 2004 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hier eindelijk een kort verhaal over hoe ik hier een nieuwe kat laat wennen aan de rest.
Helaas is het me nog niet gelukt om de foto's erbij te plaatsen.

De nieuwe kat gaat in een hondenbench met kleden en /of vervoersmanden eromheen. Meestal heeft de kat behoefte aan rust en veiligheid en dat kan soms dagen duren.

Als de kat aangeeft meer te willen zien en contakt te willen met de anderen zakken de kleden. Ze kunnen elkaar dan bekijken en eventueel neuzen geven en ruiken aan elkaar.

Als de nieuwe kat aangeeft meer dan de bench te willen zien gaat hij er voorzichtig uit en op een gegeven moment is de bench niet meer nodig, misschien om nog even rustig te eten.

Bij Max heeft deze procedure 1 week geduurd. Wel eet hij soms nog in "zijn" bench.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Toen Lotte hier kwam had ik nog een andere poes, Nicky (inmiddels overleden). Heb de reisbench van Lotte in de keuken gezet en deurtje open en haar zelf laten bepalen kom ik eruit of niet. Zelf ben ik op enige afstand gaan staan zodat ik het wel in de gaten kon houden, maar er niet bovenop zat. Ze kwam er uit en vond de hond maar niks want ze kende dat niet. Blaffen van de hond, blazen en grommen van Lotte. Even later kwam Nicky naar beneden gelopen en liep de keuken in. Op dat moment heb ik wel even de hond bij mij geroepen omdat ik hem net iets teveel stoorzender vond en graag wou zien hoe Nicky op Lotte zou reageren en andersom. Nicky had eerst niets door, totdat ze in ene Lotte zag. Ze liep er op af, grommen van Lotte, blazen van Nicky en Nicky liep weer weg naar haar etensbakje. Even later zat Lotte onder de bank maar binnen een paar uur liep ze door de kamer en ging op een eetkamerstoel liggen. Zolang Lotte de cirkel rondom Nicky respecteerde was er niets aan de hand en Lotte was vrij snel hier gewend. Binnenkort komt er een 2e kat weer bij en zal ik het op dezelfde manier weer doen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Op 10 april jl. kwamen de 2 balinese kittens, katertjes, Joshua en Jamie. Er liepen hier toen 2 volwassen katten rond: Xena een siamese poes van 5 jaar en Moene een htk-kater van 6 jaar.
Ik heb ze gewoon in de woonkamer losgelaten en ze hun eten en kattenbak laten zien. Ik had op dat moment visite (de fokster en haar man) dus beide volwassen katten lieten zich nauwelijks zien. Na het vertrek van de visite werd er over en weer tussen de kitjes en katjes flink gegromd en geblazen, en meppen uitgedeeld. Ik probeerde de kitjes zo weinig mogelijk aandacht te geven (heel moeilijk!) en deed precies dezelfde dingen met de katjes als voorheen (spelen, aanhalen etc.). De kitjes kregen de eerste dagen hun lekkere voer (zakje) apart van de katjes, maar het gewone brokjes voer stond voor alle vier op de normale plaats. De eerste nacht brachten de kitjes angstig onder de bank door. De volgende dag gingen ze elkaar verkennen, voorzichtig aan elkaar ruiken (met wat gegrom en geblaas). En langzamerhad nam het gegrom en geblaas af zodat binnen een week de hele bubs al ontspannen hier met elkaar omging. Nu, ruim een maand verder, heb ik een leuk groepje katten! De katjes vinden af en toe de kitjes grote klieren (en dat zijn ze soms ook!) en laten dat dan ook merken, maar even later zie ik ze weer elkaar likken.
Bij de introductie van kittens vind ik het belangrijk:
- laat ze het zelf uitzoeken en grijp alleen in als er bloed vloeit
- geef de aanwezig kat(ten) veel aandacht, want katten zijn echt jaloers!

Ik heb ook nog fretten. Met de confrontatie tussen kitjes en fretten heb ik gewacht totdat de kitjes zich hier goed gesettled hadden om niet nog meer stress te veroorzaken. Ze konden de fretten wel zien en ruiken. Twee weken geleden heb ik de fretten losgelaten bij de kitjes. De kitjes vonden aanvankelijk de fretten eng, en wilden weg. Dat mocht. Een paar dagen later hernieuwde kans en toen ging alles perfect: nieuwsgierig ruiken, even aan ze voelen en toen hoog op de krabpaal gaan liggen slapen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik weet niet of dit erin thuis hoort? Maar wij hadden dus eerst alleen een hond, hij was al 6 jaar alleen geweest. Maar omdat wij allebei overdag de hele dag werken, wilden we een maatje voor hem.
Ik ben een kattenmens, dus ik wilde erg graag een kitten erbij.

De hond kan best met poezen overweg, maar in zijn huis? Zijn territorium?
Dat vond 'ie maar niks!

Toen we binnenkwamen met de reis bench piepte en blafte hij als een gek!
We hebben de bench op tafel gezet, en gelukkig was het kittentje heel stoer, en kwam meteen naar buiten toe.
De hond wilde dat kleine indringertje pakken, en was echt agressief. (Zo had ik hem nog nooit gezien!!)
Ik kon wel janken, ik dacht echt: 'waar ben ik nou weer aan begonnen?'

Ik heb de kat op tafel gelaten, en we zijn naar bed gegaan, met de slaapkamer deur dicht, de hond bij ons in bed.
de kitten heeft s'nachts leker de boel verkend, en liep al snel rond alsof het zijn huis was.

de volgende dag heb ik de hond aan de lijn gehouden in huis. Want je kan die dieren niet uit elkaar houden, ze moeten toch met elkaar door een deur kunnen...
Elke keer als ij agressief deed, moest hij op zijn plaats, voor 'straf' zeg maar. Verder heb ik de kitten helemaal geen aandacht gegeven, wat inderdaad echt moeilijk was :( Maar het was wel nodig, want de hond was vreselijk jaloers.
Als de hond niet naar deed tegen de kitten, maar gewoon snuffelde, kreeg hij een plakje worst als beloning.
Het einde van de dag lagen ze al samen op de bank.

Nu zijn ze vriendjes geworden, soms hebben ze wel eens 'ruzie', maar meestal spelen en slapen ze samen, heel schattig!
Ben nu blij dat ik het heb gedaan! Want de hond jankt helemaal niet meer als we weg zijn, want hij is niet meer alleen :)

groetjes,
Astrid
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier zijn er vrijwel nooit problemen met de introductie van een nieuweling. Nu is men natuurlijk ook gewend aan veranderingen en de komst van nieuwelingen.
Volwassen poezen met kittens gaan naar boven, maar (zwangere) poezen die gedumpt worden, komen beneden in een bench. Ik pas dezelfde methode als Bella toe.
Als het allemaal goed gaat, gaat het kleed aan de voorkant omhoog, daarna gaat het deurtje open. De poes mag zelf bepalen wanneer ze in de groep wil.

Als een poes te bang is en zich voortdurend verstopt (terwijl ze zwanger is), gaat ze in een bench op de kittenkamer boven. Ik wil te veel stress vermijden.
Na een week of zes, zeven, mogen ze met kittens langzaamaan naar beneden. De kittens vinden hun weg in de groep meestal snel, moederpoezen zijn wat aggresiever omdat ze hun kittens verdedigen.

Nieuwe kittens blazen altijd even, dat mag ook in de bench; ze worden vrijgelaten als ze ontwormd, ontvlooid en niet meer bang zijn. Het werkt prima.
Gebruikersavatar
Renate
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2003 17:15

Bericht door Renate »

Bij ons liep de introductie van Baghera al anders. We kwamen op de parkeerplaats van een camping bij Eindhoven, en hoorden gemiauw. Daar zat een klein pluizebolletje onder de auto. Nadat we hem naar ons toe gelokt hadden, besloten we dat we hem mee zouden nemen, hij was niet veel groter dan de 2 poezen van ons, die toen 3 maanden oud waren. In geen velden of wegen was er een moederpoes te vinden.

Dus zonder reismandje of wat dan ook hebben we hem van Eindhoven naar Tilburg vervoerd, hij lag luid knorrend op mijn schoot.
Thuis aangekomen hebben we hem in de gang gezet en Nala en Fluffy kwamen ons begroeten. We hebben ze enthousiast aangehaald, en bleven rustig praten tegen ze.
Baghera zou eigenlijk de dag erna naar het asiel gebracht worden, maar hij had zo'n lief koppie dat we besloten dattie mocht blijven.
Nala blies naar hem, maar Fluffy kwam alleen kijken. :???:

We hebben die 2 grieten veel aandacht gegeven, maar naar mijn idee hadden ze wel door dat Baghera een zielig zwervertje was, zonder moeder.

Daarna is er niet meer geblazen, en ze speelden 2 dagen later al naast elkaar, ieder met hun eigen speelmuisje. :grin:

Aangezien we hem zaterdags hebben gevonden, en op zondag geen DA open is, alleen voor spoed, zijn we 's maandags naar de DA gegaan voor controle. Nala werd zondagavond ineens heel ziek, en bleek net zoals ons zwervertje wormen te hebben. :roll:
Dus ook Fluf is toen behandeld, en nu spelen ze en wassen elkaar.

Baghera is nu een echte uit de kluiten gewassen vent, maar Fluf en Nala blijven kleintjes :grin:
ik heb 3 kleine kleuterende kittens :D
Gast

Bericht door Gast »

hier gaat de introductie van 1 nieuweling heel simpel de nieuwe kat krijgt 1 uurtje de tijd om de kamer te verkenen schuil plaatsjes te vinden enz dan laten we eerst de andere katten binnen en weer 1 uur later de honden.
op deze manier gaat het hier prima mijn siamees Iris voelde zich binnen een halve dag thuis.
En Mizah mijn okh binnen 1 week.
Zolang ze maar de ruimte hebben en ze rustig de tijd krijgen om zelf toe nadering te zoeken gaat het meenstal wel goed
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door JoBoris76 »

Toen ik mijn 2e kitten ging halen heb ik gelijk de kat die ik al had laten snuffelen terwijl het kitten nog in het vervoersmandje zat. De oudere kat heeft een paar keer geblazen; toen heb ik onze hond laten snuffelen en toen het kitten uit het mandje gelaten. Daarna heb ik hem laten zien waar de kattenbak stond en een dag later lagen mijn 2 kanjers samen te slapen. De nacht verliep zonder problemen en van menig fokker hoor ik dat het erg snel is gegaan dat mijn eerste kat het kitten geaccepteerd heeft. :lol:
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Luna is dus later bij ons gekomen dan Norris. We hebben Luna opgehaald en de reismand neergezet in de kamer met het deurtje open. Norris kwam wel ff kijken en bleef voor de ingang zitten. Voor Luna was het allemaal onwennig. Ze vluchtte snel naar buiten en dook onder het dressoir. Daar bleef ze de eerste paar dagen zo lang zitten dat ze eigenlijk niets te vreten kreeg. Mijn schoonouders waren er ook al zaterdag en zondag kwam de hele familie vanwege mijn verjaardag. Dat was toch te druk voor Luna. We hebben wel af en toe Norris op een afstand gehouden en Luna onder het dressoir vandaan gehaald en dicht bij de voerbak gezet. Toen begon ze wel te eten. Nu heeft ze nog heel a en toe de neiging om onder het dressoir te kruipen. Als ze nu weg wil, dan springt ze vaak op de eetkamerstoel of gaat ze op het onderste gedeelte van de krabpaal zitten. Ze is nog wel een beetje schrikkerig als wij aan komen lopen, maar we hopen dat ze straks net zo als Norris is. Die schijnt nergens meer bang voor te zijn.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Wij hebben nooit echt moeilijk gedaan als er een nieuw kitten hier thuis kwam. We hebben ze altijd gelijk uit de bench gelaten en samen met de andere meiden in de kamer laten lopen. Bij de èèn liep het acceptatie-proces wat sneller als bij de ander maar over het algemeen waren ze hier binnen een week "thuis" en geaccepteerd.
Alleen met Baja liep het wat anders, zij moest een paar dagen apart van de anderen en ligt ook het minst "lekker" in de groep. Ik weet niet of het daar mee te maken heeft maar ik vind het wel opvallend.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Bij Redney en Missy ging het ook vrij makkelijk eigelijk.
Missy had ik al en me vriend had Redney gevonden langs de rijksweg en meegenomen.
Nadat hij bij mij was gekomen en ik Missy zag heb ik 'm ff opgetild omdat Missy mischien anders te hard zou schrikken.
Ze zag 'm op me arm en begon gelijk te blazen.Redney reageerde niet eens dus ik zette 'm neer en Missy was wel bang maar deed verder nix dan grommen en blazen.
Dat heb ze ongeveer een week volgehouden, ene keer wel andere keer niet, daarna nooit meer problemen gehad.
Denk dat dat grotendeels wel te maken had met dat Redney haar negeerde als ze zo deed.

De komst van de derde(Buffy)van 10 weken oud was wat problematischer.
Ik heb haar bij binnenkomst eerst ff in de korf gelaten om ze met elkaar kennis te laten maken.
Toen ik haar eruit liet was er een blaas en gromconcert :grin: Ze hebben elkaar niks gedaan overigens hoor ;-)
Ik heb ze maar laten begaan, maar ik heb wel tot het grommen en blazen over was Buffy 's nachts en als we weg waren in de slaapkamer gehouden met de kattenbak en eten en drinken.
Na een week was de strijd beslecht, Missy heeft nog wel een maand of 2 grotendeels boven geleefd, maar accepteerde haar aanwezigheid wel.
Bij de komst van Jessie, 4 en halve maand oud, ging het anders. Heb ze weer kennis laten maken met Jessie nog in de korf.
Missy vluchtte dit keer niet naar boven, maar bleef bijna constant in de buurt van haar. Alleen als Jessie te dichtbij kwam blies ze.
Buffy verbleef de meeste tijd boven, die vond het maar niks die indringer, Zij heeft er ook het langst over gedaan om te wennen aan haar. :???:
Redney, de enige man van het stel zag de hierarchie danig verstoord dat hij vaak op zn strepen ging staan en menige tik heeft uitgedeeld aan zowel Jessie als Buffy waar ik niet blij mee was. :roll:
Het was moeilijk 'm niet te waarschuwen hiervoor omdat hij dan nog gefrustreerder zou raken en dan zou zn gedrag alleen maar verslechteren :???:
Met een week was het stel ook wel aan elkaar gewend. Alleen blijft Redney nog wel eens op zn strepen staan.
Jessie heeft nooit gereageerd op het lelijke gedoe want zij is gek op alles wat kat is :grin:
Ik denk dat dat ook wel geholpen heeft met het wennen aan haar.
Buffy en Jessie trekken heel erg naar elkaar toe, niet gek..Buffy is nu 8 maanden en Jessie 6 ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wij hadden Minerva 4 weken toen Luna erbij kwam. We hebben Luna in haar reismand in de kamer gezet en het deurtje gelijk open gezet. Er was even sprake van wat hoge ruggetjes over en weer, maar binnen een dag lagen ze al samen te slapen. Minerva was toen 13 weken en Luna 7 weken.
Flanna kwam een jaar later. Bij haar hebben we het deurtje van de reismand eerst even dicht gelaten. Minerva ging even kijken en toen ze zag wat voor klein rood monster we hadden meegebracht, ging ze geïrriteerd achter de kast zitten. Luna was super nieuwsgierig. De eerste dagen volgde ze Flanna overal. Na 2 dagen gromde en blies Luna niet meer naar Flanna. Bij Minerva duurde dit ongeveer 5 dagen. We hebben Flanna alleen de eerste nacht gescheiden van de andere twee gehouden.
Inmiddels, bijna 3 maanden later, kunnen ze alledrie even goed met elkaar opschieten. Ze liggen graag bij elkaar in de buurt, spelen samen en wassen elkaar.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Ik heb 3 katten in huis en het introduceren van een nieuweling is natuurlijk altijd een probleem met onze Misty.
Misty is een kat die slecht tegen verandering kan. Wel heb ik ondekt dat Bachbloesems zeker bij kunnen dragen aan een betere kennismaking.

Eigenlijk ben ik het blijven gebruiken toen bleek dat Misty en Ugly periodes van rivaliteit naar elkaar hebben. Dan proberen ze elkaar bijna te vermoorden en het maakt niet uit wie er toevallig tussen staat. Ook daarvoor gebruik ik nu bachbloesems en ik moet zeggen dat het nu een stuk beter gaat. Ze liggen dan wel niet bij elkaar te slapen, maar naast elkaar staan is nu geen enkel probleem meer.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi bij ons ging de introductie niet geheel makkelijk
we hebben djessy op een zondagavond opgehaald bij een man die ook e2 honden had .
deze speelde veel met de kittens waardoor ze een onwijze honden geur had.
hier waren onze 3 katten niet aan gewend en kwam er een hele heftige reactie terwijl djessy bij mij op schoot in een dekentje lag kwamen ze om de beurt kijken begonnen ze te blazen en haalde zelfs naar haar uit dit bleef zo doorgaan snachts heb ik haar nog steeds in een deketje gewikkeld en in mijn nachtkastje gelegd zodat ik haar wel in de gaten kon houden ( ze was erg ondervoed) maar zodat de andere er niet bij konden zij slapen nml altijd bij onz op bed.
de volgende dag heb ik gewassen zodat zij die geur kwijt was en toen ging het al stukken beter.
de broer en zus vinden haar nu helemaal leuk maar de andere kat nog steeds niet maar die vind niks leuk dus daar maak ik me niet zo druk om.
gizmo onze zwarte kat heeft waarschijnlijk gedacht dat omdat djessy ook zo zwart is dat het vast ook een zusje is want die slapen nu heel gemoedlijk samen en gizmo houdt dan ook helemaal zn pootjes om haar heen en heel vertederend gezicht.
je hebt dus alleen een beetje geduldt nodig.
groetjes patricia
Gesloten