Dement

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gast

Dement

Bericht door Gast »

Hallo allemaal, dit is mijn eerste vraagje hier: ik heb een kat van zowat 21 jaar, en mn vraag is dus of katten dement kunnen worden.. Guppy, (zo heet mn poes dus)heeft de neiging om herhaaldelijk op haar kattenbak te gaan zitten!! Zo komt ze eraf, zo gaat ze er weer in!!!! En dat tot vervelens toe!!!!Is dit een vorm van dementie????EN het valt zeker niet meer af te leren, ben ik bang!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Verplaatst van Gedrag -> Ziektes
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Katten kunnen zeker op oudere leeftijd dement worden. Ze weten dan niet meer hoe ze zich moeten wassen of wat ze op de bak moeten doen.
Toch kan het gedrag van jullie kan ook een andere oorzaak hebben, nl. een nier- of blaasprobleem.
Ik zelf zou met de kat naar de dierenarts gaan om iets dergelijks uit te sluiten. Succes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja dat is inderdaad het eerste waar ik aan denk. Quinto deed dit ook een tijdje, kattenbak op en er weer af en dan 5 minuten later ging hij weer.
Wij zijn met hem naar de dierenarts gegaan en daar bleek hij een blaasontsteking te hebben en uiteindelijk ook blaasgruis.
Ik zou dat dus eerst uitsluiten als ik jou was. Als het inderdaad geen medische oorzaak heeft zal het waarschijnlijk ouderdom zijn.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Alhoewel Guppy erg oud is en dement zijn niet een raar idee is, zijn nier en/of blaasproblemen inderdaad het eerste waar ik aan dacht .
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Soms gebeurd het dat de nieren 50% aftakelen bij ouderdom zonder verschijnselen. Maar het is wel een ouderdomskwaaltje bij katten, nierproblemen. Toch maar even bij de da horen.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik zou zeker even naar de dierenarts gaan om eventueel dementie uit te sluiten. Het kan een nier/blaasprobleem zijn.
Nu kom ik (weer eens) met mijn hond op de proppen, zij werd nl. wel dement, deed haar plas in huis en bleef er ook in liggen. Blaas en nieren functioneerden goed en waren in orde. Ze wist dat ze "iets" deed wat niet goed was maar raakte er van in de war. Bij het uitlaten ging ze 20 tot 30 keer zitten om haar plas te doen maar er kwam niks. Heel zielig en triest om te zien.
Ik hoop dat je nog even laat weten of je naar de dierenarts bent geweest en wat de uitslag was.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gast

Bericht door Gast »

dank jullie voor de antwoorden, jullie horen nog van me als ik naar de da geweest ben
Gesloten