[=TERUG] Vermist katertje

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Gesloten
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vermist katertje

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik een beetje sceptisch tegenover deze mediation staan, want de agent die bemiddelt heeft er meer aan dat de rust snel terugkeert doordat jij de kat teruggeeft dan dat hij echt onpartijdig is, dus hierbij geef ik je nogmaals mijn waarschuwing om je niet gek te laten maken en de kat zomaar terug te geven, want jij staat echt veel sterker dan zij.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vermist katertje

Bericht door Sandra W »

Deze zaak zat me toch niet lekker, dus ik ben even de wetboeken in gedoken en ik vond het volgende:

Burgelijk Wetboek boek 5
Artikel 19
1 De eigenaar van tamme dieren verliest daarvan de eigendom, wanneer zij, nadat zij uit zijn macht zijn gekomen, zijn verwilderd.


Dit betekent dat degene die zich de "oude" eigenaar noemt (i.c. die mevrouw) al enkele maanden geleden het eigendom van de kat verloor toe deze bij haar wegliep en zichtbaar verwilderde en jij hem verwaarloosd aantrof.

Gecombineerd met:

Burgelijk Wetboek
Artikel 4
Hij die een aan niemand toebehorende roerende zaak in bezit neemt, verkrijgt daarvan de eigendom.


Doordat jij voor de kat ging zorgen en hem dus "in bezit nam" verkreeg je automatisch het eigendom van de kat, aangezien de oude eigenaar het eigendom van de kat reeds had verloren.

De wet rekent hierbij een dier ook tot roerende zaken, zie artikel 3.3 Burgelijk Wetboek.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken, want deze kat is 100% van jou! Gefeliciteerd :grin:!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Vermist katertje

Bericht door loonsy »

Wouw, ja ik had die wetgevingen ook gevonden op internet maar kon ze niet goed interpreteren. Want hoe defineer je "verwilderd"?
Maar je zal inderdaad wel gelijk hebben.

Weet je? Het lijkt erop dat een kat werkelijk niet kan worden "bezeten" door een mens. Wetmatig gezien dan. Want als het enkel een kwestie van bewijzen is hoeft het niet al te moeilijk te zijn een kat als de jouwe te claimen... PFffff Als zelfs een chip niet rechtsgeldig is...

Tony heeft die eerste week onder mijn bed gebivakkeerd. Heb hem daar eten gegeven. Hij is niet echt "wild" geweest in de grote zin van het woord. Wel was hij verwaarloosd. Dat is gewoon een feit maar ik heb hier niet veel bewijs van. Ja de verklaringen van de twee vrienden die voor hem hebben gezorgd weten dat hij er zo uitzag. Die vrienden hebben geholpen het beestje zo lang gezond te houden door het eten te geven en zijn wonden te desinfecteren. Maar de eerste foto die ik van hem heb, heb ik pas twee-drie weken later gemaakt. Toen hij weer rustig was en zijn vacht mooi glansde en zijn ogen weer helder stonden...

Maarja. Weet je wat er nu zo vreemd is? Ik heb vanmorgen vroeg die politieagent die de mediation gaat doen opgebeld om te vragen wat de volgende stappen waren. En ik heb nog steeds niets gehoord. Alsof die mensen opeens niet meer durven ofzo? Of dat ze het hebben afgeblazen? Heel maf lijkt me als je zo graag "jou" kat terug wilt niet direct het eerste van de ochtend te bellen.

Ook heb ik een e-mail gehad van mijn buren dat zij een vrouw meerdere keren door de straat hebben zien lopen die naar binnen keek bij de huizen en zich verder gewoon bizar gedroeg. Loerde naar iedere kat in de straat. Pfffff.

Ik wordt hier echt helemaal eng van.

Ik houd jullie op de hoogte.

en jullie weten niet half hoe blij ik ben met jullie hulp, steun en bemoedigende woorden!
:thup:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vermist katertje

Bericht door Sandra W »

Het is inderdaad een hele vervelende zaak en ik leef met je mee!

Nog even twee kanttekeningen:

- in Nederland zijn er geen echte "wilde" katten, zoals bijvoorbeeld in Oost-Europa, dus een zwerfkat die zich schuw gedraagt en er slecht uit ziet wordt hier dan ook al heel snel als "verwilderd" beschouwd, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken;
- je kunt een kat of een ander dier wel gewoon bezitten hoor, het dier wordt hierbij gewoon als een roerende zaak gezien waar een mens eigendom over heeft. Daarom kan een mens helaas een dier ook zo makkelijk misbruiken voor fok of slacht e.d.

Nu maar hopen dat ze niets meer van zich laten horen en dat alles met een sisser afloopt en anders stuur je maar een ingewikkelde brief vol met "dure" juridische termen en wetsartikelen, daar schrikken ze zich vast een hoedje van :lol:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Vermist katertje

Bericht door tacuma »

De artikelen die Sandra voor je opgezocht (en uitgelegd) heeft, klinken al heel bemoedigend.
Daarnaast zal je eigen dierenarts toch ook wel het e.e.a. in zijn bestand hebben over jouw
Tony, en dan met name over de slechte conditie waarin hij eerst verkeerde. Misschien is daar
even een uitdraai van te maken, zodat je wat meer zwart op wit hebt. Allemaal bewijsmateriaal!
Uiteraard vind ik het heel rot voor je dat je hiermee te maken krijgt!

En dat er ook nog eens een vrouw loerend naar binnen loopt te kijken bij allerlei huizen; aan
de andere kant kent ze waarschijnlijk jouw huisnummer door die flyer, dus waarom zou ze ook
bij buren naar binnen gluren?! Had jouw buurvrouw maar gevraagd waarom die vrouw zo
rondkeek. Ik vraag me overigens nog steeds af waarom die vrouw nu zoveel moeite doet voor
een katertje waar ze eerst niet naar omkeek, en blijkbaar ook geen melding gemaakt heeft
van zijn vermissing/verdwijning.

Toen er bij ons ééntje 12 uur lang weg was, heb ik alle mogelijke instanties benaderd... Ik
kon het de volgende dag allemaal weer gaan herroepen, want de kat was 's nachts thuisgekomen,
sterk ruikend naar open haard, dus blijkbaar ook door iemand binnen gehaald. Nu zag en ziet die
kater er beslist niet als een zwerver uit... ;-)

Sterkte met alles, en hou je taai, meid!
Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Vermist katertje

Bericht door Boomer »

Allereerst gefeliciteerd dat hij weer terug is !!!!

Verder zou ik me geen zorgen maken. Je hebt genoeg bewijs materiaal om te bewijzen dat je een half dode kat hebt opgenomen. Waar was zij al die tijd??
Als een asiel een kat na 2 weken al mag herplaatsen dan mag jij je toch na al die maanden wel eigenaar noemen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Vermist katertje

Bericht door loonsy »

Half dood is natuurlijk overdreven. Mijn vrienden hebben hem bijgevoerd en zijn wonden verzorgd. Maar hij was mager, zat onder de vlooien, zijn vacht was vaal en had in een half jaar meerdere wonden opgelopen die niet behandeld werden. Vooral de lengte van de tijd waarin deze dingen zich voordeden maakten dat deze kat als een zwerver overkwam.

Update:

Ik ben nog steeds niet gebeld door de politie. Ik vermoed dat die mensen geen mediation willen. Ik weet het niet. Ik denk dat ik de politie maar opnieuw moet bellen. Maar ik wil ook niet overkomen als die dringerige dame die continu opbelt en vraagt om updates. Ik snap niet waarom deze mensen zo lang zouden wachten met een kans op een normaal gesprek. ? iemand ideeën?

Daarnaast krijg ik nu steeds berichten op mijn hyves van een meid van rond de 11, Ik heb geen flauw idee wie het is maar ze plaatst vervelende berichten. Ik heb ze verwijderd, en een boodschap op mijn hyves achter gelaten dat ik vervelende comments van mensen die ik niet ken verwijder en dat ik geen inmenging wil van mensen die niet betrokken zijn bij dit probleem. Na dit gedaan te hebben kreeg ik nog een bericht. Nu heb ik mijn hyves maar afgesloten voor vreemden. Dat doe ik liever niet maar die berichten maken me ook boos.

Wat denken jullie? moet ik de politie vragen om een update of gewoon wachten?
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Vermist katertje

Bericht door tacuma »

Hallo Leonie,

Als ik jou was, zou ik het afwachten. De soep wordt nooit zo heet gegeten als 'ie wordt opgediend,
en waarschijnlijk waait de bui wel helemaal over. Tony is bij jou, en als er niets gebeurd, blijft
hij ook bij jou. Dat je op Hyves wordt lastig gevallen is vervelend: mogelijk kan je op die manier
wél de naam van die mensen achterhalen, wat ook weer in jouw voordeel is. Iemand die zegt
11 te zijn, hoeft dat natuurlijk helemaal niet te zijn... Negeren hier het beste, lijkt me.

Sterkte met alle narigheid hier omheen!
Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Vermist katertje

Bericht door Lotte »

Ik denk dat Laura helemaal gelijk heeft.
Ik zou als ik jou was zo min mogelijk reageren op de hele situatie, hoe moeilijk dat ook is.
Dat jij reageert is vaak al de lol voor de gene die jou zo zit te etteren. Wanneer je hier mee stopt is de grap er snel af en verzinnen ze wel iets anders om te gaan doen.

Wel zou ik voorlopig echt de kat binnen houden.

Ik wens je heel veel sterkte, geduld, moed en doorzettingsvermogen!

Groetjes Elize
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Vermist katertje

Bericht door oonah »

Ik weet niet, voor mijn gemoedsrust zou ik gewoon bellen naar de politie denk ik, je vraagt toch slechts om informatie, daar zijn ze toch voor? Anders ga je nog meer zitten piekeren, ik zou ook graag weten hoe het nou precies ervoor staat. En hoe vlugger je alle informatie hebt, hoe vlugger je eventueel een beslissing kan nemen en stappen ondernemen. Ik hoop voor je dat die mensen het gewoon hebben laten afweten omdat ze ergens toch wel beseffen dat ze fout zitten, eerst een beestje aan zijn lot over laten en dan daarna van gedachten veranderen...
Je kan misschien zeggen tegen de politie dat je gewoon wil weten of ze al gereageerd hebben maar dat ze er niet op moeten aandringen omdat je hoopt dat de bui overwaait.

En dat dreigtelefoontje van die vriend, misschien is dat wel een goed teken, als ze echt dachten dat ze alle recht op Tony hebben, zouden ze geen dreigtelefoontjes plegen maar zelf naar de politie stappen.
Heb je dat eigenlijk tegen de politie gezegd, van dat telefoontje en dat er een vrouw door de straat loopt, overal naar binnen te gluren?
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Vermist katertje

Bericht door loonsy »

Ik heb net gebeld en er schijnt onduidelijkheid te zijn over de verantwoordelijkheden van de toegewezen politieagent. :evil:

Ik heb het verhaal opnieuw uitgelegd aan een andere vrouw van de politie en zij gaat het uitzoeken (zegt ze) Ik 'word terug gebeld'

Het was inderdaad noodzakelijk voor mijn gemoedsrust, maar het had niet echt het gewenste effect :roll:

wachten en hopen dan maar.

Ik voel me nog steeds niet echt veilig.

En ik moet inderdaad niet meer reageren op welke toenadering dan ook.

Dank!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Vermist katertje

Bericht door Lotte »

jammer dat het niet het gewenste effect had!

Praat je frustraties hier maar gewoon van je af hoor! Misschien geeft je dat nog wel de meeste rust.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Vermist katertje

Bericht door tacuma »

Daar sluit ik me helemaal bij aan, Lotte! We kunnen helaas niets anders doen dan je verhaal
aanhoren, en zo mogelijk met je meedenken, maar hopelijk ondervindt je dat als steun -want
zo is het natuurlijk wél bedoeld! Ik denk dat we ons allemaal wel kunnen indenken hoe erg
het voor jou is dat je in deze situatie verkeert...

Ik ben in het verleden ook meermalen lastig gevallen door mensen (op verschillende manieren),
en mijn ervaring is dat de lol er inderdaad snel vanaf is als je helemaal niet reageert. Zo
weten ze dus niet wat het met je doet, en ook niet of je er bang van wordt of niet. Een
kwestie van de langste adem hebben, hoe vervelend het ook is. Ik hoop dat je deze keer een
'goeie' getroffen hebt op het politiebureau!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Vermist katertje

Bericht door loonsy »

Ik vind het ontzettend lief van jullie dat jullie me zo helpen en steunen! En ja het is een opluchting hier te schrijven.

Die politieagent is hier zojuist langs gekomen (onaangekondigd!) om een gesprek te voeren. Dat is gebeurd. In het gesprek begon het er (zoals voorspeld) al gauw uit te zien dat hij vond dat de kat gewoon terug moest. Hij haalde maar steeds over het kind van die vrouw die zo aan het huilen was erom. Alsof hij me emotioneel wou omkopen ofzo.... echt heel bizar.

Ook bleef hij herhalen dat gerechtelijk gezien wij geen sterke positie hebben en dat hij vermoed dat we zouden verliezen.

Maar ik wil niet eens een rechtszaak!

Morgen komt een een gesprek tussen die vrouw en mij op het bureau. Maar ik weet niet eens hoe dat gaat lopen. Ik wil de kat niet kwijt maar ik wil ook geen rechtszaak. Hoe kan het nou in godensnaam allemaal zo verschrikkelijk fout gaan?

Ik blijf hangen op die meldplicht. Als er geen notitie is gemaakt van het telefoontje van mijn kennis naar de dierenambulance staan we helemaal nergens.

dank voor de steun nogmaals

Leonie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vermist katertje

Bericht door Sandra W »

Nee, dit is gewoonweg niet waar, die agent liegt om er zo snel mogelijk vanaf te zijn óf hij weet gewoon niet beter! Jij staat juridisch volledig in je recht ook zonder rechtzaak, echt waar, geloof me!

Laat je in hemelsnaam niet ompraten, want reken er maar op dat ze met zijn alle druk op je gaan uitoefenen met zielige verhalen en emotionele chantage (want dat is het!).

Jij hebt deze kat opgelapt en hem maandenlang een huis gegeven, terwijl zij geen moer gedaan heeft én de wet is er volstrekt duidelijk over dat jij de nieuwe eigenaar bent geworden. Neem je schoonvader mee als deskundige jurist of als dat niet lukt neem dat de juiste wetsartikelen mee en sla ze daar mee om hun oren. Zijn ze helemaal gek geworden :twisted:!

Persoonlijk, maar dat is echt helemaal mijn persoonlijke mening, zou ik je kat onder laten duiken bij vrienden, zodat ze er geen hand op kunnen leggen en dan zeggen dat hij is weggelopen. Een gevalletje van pech dus, oeps. Als zij vieze spelletjes kunnen spelen dan kun jij dat ook!

Heel veel sterkte met deze narigheid en als ik kan helpen laat het me dan weten!

groeten,
Sandra
Gesloten