Dilemma.. advies gevraagd!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Thx Adriana, jij begrijpt tenminste wat ik bedoel.. Wat mij betreft hoeft hij hier niet meer te reageren, heb geen zin in nog meer verwijten en dat soort dingen. Maar goed, zoals ik al zei het was laat gisteren en vandaag gaan we gewoon weer verder dus het heeft weinig zin om hier nog over door te gaan. Zonde van onze energie toch :grin:

Dus als iemand nog iets inhoudelijks te melden heeft over mijn lijstje.. ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

hihi, jahàà,
het is denk ik verstandig je te oriënteren op de dierenartsen in je buurt en op verzekeringen, kosten en terugbetaling.
voorlopig kun je met een asieldier terecht bij de dierenarts van het asiel, vraag even voor hoe lang. het is ook nog zo dat sommige asiels die service blijven leveren, tegen een gereduceerde prijs aan een aantal personeeltjes.
en vraag gelijk even hoe je op de hoogte blijft van de acties, bv deze maand wordt veel goedkoper gechipt omdat het de maand van het chippen is.
en soms hebben ze een gebits-actie of urine-onderzoek/diabetes oid. altijd handig om dat in de gaten te houden en ervan te profiteren..

maar het is ook handig om in je omgeving maar eens te kijken welke da's daar praktijk hebben en rond te vragen of te posten. naam van de praktijk mag, namen van dierenarts mag niet. wij hebben met zijn allen heel veel ervaring met veel dierenartsen en bij jou in de streek/stad ook wel, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Wij wonen hier naast een dierenarts dus ik was eigenlijk van plan om daar heen te gaan (Dierenkliniek Weert). Ik wist niet dat er verschillen waren tussen dierenartsen! Goed dat je het zegt dus.. en inderdaad handig van die acties. Maar ik loop er iedere dag langs dus dat is ook een manier om op de hoogte te blijven :-P Maar ik ga het zeker nog vragen misschien hebben ze een mailinglist ofzo. Verzekering ga ik ook nog naar kijken!
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door ]-marjolein-[ »

Even over het voer...tuurlijk kun je uitkomen met 150 per jaar (denk dat je zo gemiddels voor 1 kat een zak of 4, 5 per jaar nodig zou hebben van 5 kg gemiddeld en dat is vast wel te krijgen voor 30 euro per zak. Maar...ik zou niet het eerste de beste voer nemen wat je tegen komt en wat goedkoop is. Allereerst zou ik niet beginnen aan supermarktvoer, en ook dingen als Whiskas en Felix beperkt of helemaal niet geven. Je wilt niet weten wat daar allemaal in zit wat eigenlijk helemaal niet goed is voor je kat. De samenstelling is niet in de juiste verhouding voor je kat om gezond te blijven als je pech hebt en bovendien eten katten geen granen, wat in al die voeders zoveel zit. Tuurlijk, sommige katten worden ook 20 jaar op supermarktvoer, maar het zou jammer zijn als jouw kat vanwege het voer op vroege leeftijd blaas/nierproblemen of suikerziekte zou krijgen. Merken als Hill's en Royal Canin zijn de betere merken verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak, en wil je echt goed voeren (zonder granen) ga dan eens kijken naar Orijen, Acana en Carny.
Wat ook heel belangrijk is, is om je kat naast brokken natvoer te geven. Zelf voer ik mijn kat Carny blikvoer, dit is 'vers' vlees uit blik zonder granen. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik (nog) niet over wil gaan op echt vers voeren (zie andere topics op dit forum over versvoeding en barfen) en het granenvrij is.
Als je een kat alleen brokken geeft kan hij hier nooit tegen aan drinken. In brokken zit nml zo;n beetje 0.0% vocht. Hierdoor heb je een groter risico op blaasproblemen als blaasontsteking, blaasgruis en levensbedreigende verstoppingen (niet kunnen plassen omdat er zich struvieten en kristallen hebben gevormd in blaas en plasbuis bij katers door neergeslagen deeltjes wat is gaan ophopen en alles blokkeert). Om dit te voorkomen kun je het beste of half/half geven of zelfs iets meer natvoer dan brokken.
Verder heb je qua kosten alles vrij ruim genomen denk ik, wat alleen maar mooi is natuurlijk. Als er een onverwacht dierenartsbezoek bij komt heb je daar in ieder geval rekening mee gehouden ;-)
Verder is het inderdaad verstandig je een beetje te orienteren op da's in de buurt, qua kosten maar zeker ook waar je een goed gevoel bij hebt. Er zijn hele grote (!) verschillen tussen dierenartsen! De ene praktijk heeft ook meer mogelijkheden dan de andere, dat voorop gesteld. Er zijn praktijk waar nog nauwelijks wordt geopereerd, waarbij je dus rekening moet houden dat je bij een spoedgeval waarbij geopereerd moet worden eerst nog doorgestuurd moet worden naar iemand anders. Sommige dierenartsen doen dag en nacht dienst en daar kun je dus altijd terecht voor spoed, anderen doen dat niet en als er dus een keer iets is kom je bij een andere dierenarts terecht. Dat zijn dingen die je zelf moet overwegen en beslissen, de 1 vindt dat geen probleem, de ander wil altijd bij eigen dierenarts terecht kunnen. Plus dat dierenartsen soms heel verschillend denken, que behandelingen en qua onderzoek. De 1 wil al heel snel verder onderzoek doen als er iets aan de hand is, de andere wacht het liever langer (of te lang) af. Let ook op hoe je behandelt wordt bij bijvoorbeeld alleen maar een enting: Is het echt alleen enten of wordt het dier ook meteen helemaal goed nagekeken zoals het hoort?
Sorry voor het lange antwoord, hoop dat je er iets aan hebt ;-)
Succes!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Nee hoor, heel erg bedankt voor alle info :)

Van de voeding wist ik al, ik ga de hele dag brokken neerzetten (als het asiel tenminste zegt dat dat kan, want dat kan niet bij elke kat heb ik gelezen) met genoeg water en met ons avondeten krijgt ie natvoer. Vis of vlees moet 1e ingrediënt zijn en geen granen of suiker, tenminste dat heb ik gelezen en daar ga ik op letten. Ik weet niet of ik gelijk het allerduurste merk ga kopen, maar ik weet dat Felix en Whiskas en huismerken niet goed zijn. Dus ik ga er (in ieder geval in het begin) een beetje tussen in zitten denk ik, ook afhankelijk van welk voer in het asiel wordt gegeven en wat ze daar zeggen of wat ie wel/niet eet. Ik heb ook gelezen dat bij goed, wat duurder voer hij er langer mee doet en ook minder poept en haren verliest, dus dat betaalt zichzelf waarschijnlijk ook wel uit, en al helemaal als je gezondheidsproblemen kan voorkomen.

Maar ik laat het denk ik in eerste instantie van het asiel afhangen, en dan evt. langzaamaan mengen met iets anders.

En de kosten, dat is niet erg als dat wat meer is, is 250 een betere schatting? Kattengrit vond ik ook moeilijk in te schatten trouwens! Maargoed, het komt ook niet op 100 per jaar meer of minder.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door ayla »

alle kosten hangen natuurlijk heel erg van de kwaliteit van de spullen.
ik koop steeds in de aanbieding zakken grid en sla die op, zo heb ik altijd voorraad en goed spul voor een leuke prijs :)

ontzettend leuk voor je dat je vriend nu ook zo enthousiast is!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

Flo_o schreef:Wij wonen hier naast een dierenarts
je asiel-lieverd zal in het asiel een kwalitatief goed merk voer gekregen hebben, dus dat is gelijk een start. daarnaast altijd handig om naar de analyse van het voer te kijken.
maar veel hangt ook af van welke katzel het wordt en dan lossen dingen zich vaak vanzelf op.

http://www.uwhondenkat.nl/katten/dieren ... 5&pagina=1
hier heb je een overzicht van dierenartspraktijken in je regio, er zitten er drie in Weert.
marjolein zegt ook erg zinnige dingen over de verschillen tussen dierenartsenpraktijken en die zit geloof ik 'dichtbij het vuur'..
wij hebben met MoMo destijds erg veel last gehad van weinig deskundige, ook wel katonvriendelijke, slordige dierenartsen en er de afgelopen 3 jaar 7 stuks 'versleten'.
dat ging van veel te duur, pijnlijk gemiste diagnose, ondeskundig op het gebied van diabetes, klikt absoluut niet, motorisch onhandig (en dat is niet prettig met bloedafnemen), fouten, geen tijd, slecht parkeren, niet gewend te opereren, gehaast, danwel niet betrokken.
wij zijn gisteren met Mo bij zijn en onze favo da in Gouda geweest: bloed afnemen en gebit schoonmaken zonder verdoving, zonder scheren, licht ontsmetten en in no time gepiept. ben ik heel erg blij mee en Mo gaat daar altijd heel rustig mee naar toe (in auto toch 40 minuten..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Motorisch onhandig :-o waarom wordt je dan in hemelsnaam dierenarts.. Vervelend dat je zoveel slechte ervaringen hebt gehad, lijkt me erg naar! Bedankt voor de link! Ik zie alleen geen reacties/ervaringen staan bij dierenartsen hier in de buurt, misschien kan ik dat elders op internet nog wel terug vinden. Ik ben in ieder geval erg op mijn hoede nu ik dit zo lees!
Angel_Kitten

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Angel_Kitten »

De eerste dierenarts die Angel gezien heeft had wrs ook haar diploma gekocht ipv gestudeerd..
Ze zei dat ik hem te veel eten gaf (flesjs melk) en gaf me dan een maatstaf mee voor de volgende weken. Angel zakte door zijn pootjes en vermagerde...
Andere dierenarts en die zei dat het schema dat ik gekregen had voor cavia's wel kon werken maar niet voor katten...

Ken je anders niemand met dieren? (kat of hond ofzo)
misschien kun je aan hun vragen welke dierenarts ze bezoeken en of ze er tevreden van zijn.

veel succes nog

ps, wanneer zou je het katj in huis nemen? Binnenkort of ga je nog even wachten?
Ben gewoon nieuwsgierig hoor :lol:
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Bij mijn ouders thuis (op 't platteland, haha) woonden we ook naast een veearts en die was ook altijd prima, voor al onze dieren trouwens. Maar we hebben nooit katten gehad helaas, en ik ken ook eigenlijk niemand met katten, en sowieso ken ik weinig mensen hier in de buurt (woon hier pas 4 maanden). Mijn vriend heeft wel wat collega's wonen hier, ik zal het eens vragen aan hem.

Wat mij betreft komt ie zo snel mogelijk! :lol: Maar we gaan gewoon op ons gemak bij een paar asielen kijken, geen haast. Zo kan mijn vriend ook een beetje wennen aan het idee. Ik ben ook blij dat ie nu een stuk enthousiaster is! Hij kwam gisteren met de naam Mr. Bojangles.. afgekort Bo. Die laatste vind ik ook erg leuk! :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

Bo, Mo, Zo dat bekt in ieder geval wel lekker.
ach, sommige da's komen daar pas veel later achter en een da hoeft van mij zeker niet alles te weten of te kunnen.
de onze laat het voer en voor een deel de nierbehandeling en de diabetesbehandeling aan mij over, dat is toch ook kwestie van goed kijken hoe het dier reageert, je breed informeren (via internet) en soms gewoon dingen proberen. en een gecombineerde nierfaal/ex-suikerkat is een moeilijk geval.
en dan is het fijn als een dierenarts een houding heeft van samen nadenken en proberen samen oplossingen te vinden. ik heb hem nodig voor bloedonderzoek voor zijn nierwaardes, bloedsuikerwaardes kan ik zelf. en dit is een geweldige chirurg, dat kun je aan alles zien en dat was de afgelopen twee jaar met twee geopereerde dieren heel fijn. je kunt het ook zien aan de manier waarop hij met een dier omgaat en organen bevoelt en ik heb dan altijd de indruk dat hij met voelen al heel veel weet. en dat zo'n beest een open boek voor hem is.
en lees bij Ayla maar even over de operaties van Felix, ging bij de start ook niet zo jofel.. en ook niet adequaat doorverwezen!

er zijn da's die alleen maar heel simpele ingrepen operatief verrichten die geven geen gasnarcoses en je ziet vaak slecht uitgevoerde navelbreuk- en of sterilisatie-operaties. onze poes heeft een lelijke knobbel op haar buik overgehouden aan haar sterilisatie, dat zal nog wel een keer door een echte chirurg worden gerepareerd, maar het is vervelend met knuffelen en aaien. en ik lees natuurlijk ook over de nodige ellende, sommige ingrepen die operatief moeten worden overgedaan, slechte hechtingen enzo..
en dan geeft een kundige da/chirurg veel vertrouwen en een rustig gevoel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Dafpoetser »

OK, ik heb het "gedaan" dus, maar zoals op elk forum, iedereen is anders, reageert anders, voelt anders, (en stemt anders :lol: )

Wat me zo tegen de borst stuit is dat alles zo "berekenend" overkomt, en ik zo bang ben, dat wanneer er een gezellige rakker achter de voordeur wordt gezet, dat deze een stresserig leven tegemoet gaat, uit jullie angst voor een krabbel aan de bank, of een haaltje in jullie gordijn.

Verder nog over dat "lijstje"...50 euro voor kattenspeeltjes, is natuurlijk onzin..je koopt iets als je iets leuks ziet, of als je daar gewoon zin in hebt (heb ik vrij vaak overigens :edoh: ), en je zal merken dat dan nog het dopje van je balpen nog het allerleukste is.
Tuurlijk is het goed om overwogen een keuze te maken, en niet impulsief "zomaar" een kat aan te schaffen, maar ik vond het allemaal wat overtrokken en doorgeslagen.

No hard feelings.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

en die indruk (berekenend) had ik dus juist helemaal niet. was wel blij dat flo dat overzicht voor zichzelf had gemaakt en uitgezocht, want ook ik maakte me een beetje zorgen. maar als je dan toch goed met elkaar in gesprek blijft of probeert te blijven, dan blijkt dat zoiets anders loopt dan je denkt. maar genoeg hier over en verder maar weer vrolijk voorwaarts met onze zwiepstaarten (aldus Kattenbella ;-) hihi na de trilstaartjes nu ook zwiepstaartjes :lol: )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Dafpoetser »

en verder maar weer vrolijk voorwaarts met onze zwiepstaarten (aldus Kattenbella hihi na de trilstaartjes nu ook zwiepstaartjes)
Voeg daar "Klapstaartjes" aan toe, want Tommie kan behoorlijk meppen met zijn staart.....erg leuk als dat tegen de deur is....zie je 'm echt denken "wat was dat voor raar geluid?"
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Dafpoetser schreef:
No hard feelings.

Rob.
No hard feelings? Serieus? Volgens mij ben jij degene die flink over de schreef is gegaan. Maargoed, blijkbaar denk je er nog steeds hetzelfde over, ook prima. Wat je schrijft over speeltjes heb je een paar dagen ook al geschreven en daar heb ik mijn reactie op gegeven dus lees dat nog maar eens. Ik ga hier niet meer op reageren.

Nu ga ik offline want ik ben vandaag 1,5 jaar samen met mijn vriend en ik wil van deze dag genieten..

Groetjes Flo
Plaats reactie