voer na blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

heb het even nagekeken

RC Urinary S/O heeft hij nu maar dat eet hij niet
de zakjes met moeite
misschien moet ik dan hills eens proberen?

is die voeding van prins niet goed? omdat die ook voor beide soorten is?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Dinky »

Niet goed zou ik niet zeggen (ik geef zelf momenteel aan Dinky de normale variant van Prins).
Het is alleen zo dat het niet een geregistreerd dieetvoer is zoals Royal Canin, Hills en Trovet waardoor de werking niet gegarandeerd kan worden ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

oke ik begrijp het

ik vraag me ook af in hoeverre het risico er is dat hij het terugkrijgt
ik hou het natuurlijk heel goed in de gaten maar zijn plasbuis is nu ook groter dan zou de kans op terugkeer toch kleiner moeten zijn?

sorry voor alle vragen hoor maar ik wil het goed doen voor hem en dit is mijn 1e kat met deze aandoening
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: voer na blaasgruis

Bericht door artemis »

Dinky schreef: Daarom vind ik het ook enorm jammer dat zowel het asiel als de dierenarts niet weten te achterhalen welk soort gruis het is geweest...
Dat is inderdaad vreselijk jammer, daarom zo weinig mogelijk risico's nemen en de 2 voorkomen.

Als de lijst van Margali nog klopt dan is Virbac Vet Complex Urology ook tegen de 2.

….. en dat is het, heb net gecheckt op Medpets.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Dinky »

Volgens mij heeft het feit dat de plasbuis groter is niets te maken met de kans op terugkeer, wel heeft het als gevolg dat hij minder snel verstopt zal raken wanneer hij wel gruis mocht krijgen (waar we even niet vanuit gaan). Tenminste is dat het gevaar dat je meer loopt bij katers dan poezen (poezen hebben al bredere plasbuis, heb zelf een poes).

In hoeverre er risico is dat het terug komt is moeilijk te zeggen omdat je de achtergrond en omstandigheden niet kent waaronder hij het gekregen heeft.
En je kan niet teveel vragen stellen hoor! Dinky was voor mij ook de eerste poes met deze 'aandoening' en is onze tweede poes (nadat de eerste na 5 maanden bij ons is doodgereden op straat, Dinky blijft gelukkig voornamelijk binnen) dus ik ken je onzekerheid heel goed ;) Zeker met betrekking tot terugkeren is er weinig duidelijkheid over te krijgen wanneer je de oorzaak niet kent.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: voer na blaasgruis

Bericht door artemis »

lolo30 schreef:oke ik begrijp het

ik vraag me ook af in hoeverre het risico er is dat hij het terugkrijgt
ik hou het natuurlijk heel goed in de gaten maar zijn plasbuis is nu ook groter dan zou de kans op terugkeer toch kleiner moeten zijn?

sorry voor alle vragen hoor maar ik wil het goed doen voor hem en dit is mijn 1e kat met deze aandoening
Dat is denk ik een zeer moeilijk te beantwoorden vraag. Weet je trouwens iets over zijn leeftijd? En heeft hij al een naam?

Je kent zijn achtergrond niet, net zoals ik het verleden van mijn aangelopen zwerf- en struvietkater die intussen 13-14 zal zijn ook niet kende. Hij heeft wel nog zijn penis en is nooit echt verstopt geweest.

Er zijn allerlei mogelijke oorzaken van gruis zoals stress, aanleg, slechte voeding, te weinig vochtopname, zwaarlijvigheid, te weinig beweging, plas ophouden, … Je weet in dit geval helemaal niet wat gespeeld zou kunnen hebben.
Bij Pappie wist ik wél dat hij een verstoteling was die zeker een jaar in hartje stad gezwerfd heeft. Daarbij zullen stress, slechte voeding en te weinig vocht zeker een rol gespeeld hebben. Maar jij weet nog minder.

Een penisamputatie vermindert inderdaad de kans op herval niet, het vermindert enkel de kans op verstopping omdat de plasbuis nu korter en wijder is en eventueel gruis makkelijker uitgeplast kan worden, zoals bij een poes. Maar gruis irriteert de blaaswand en kan op die manier ook blaasontstekingen blijven veroorzaken.

Een penisamputatie zou ook weer de kans op spontane blaasontstekingen kunnen vergroten. Omdat een kater niet geschapen is met een kortere en wijdere plasbuis, missen ze dan een natuurlijke weerstand die poezen wel hebben om zich te beschermen tegen bacteriën die van buiten uit kunnen binnendringen. Het is de laatste oplossing voor hardnekkige gruiskaters, maar het is daarom niet 'einde verhaal'.

In elk geval heel mooi van je dat je je over hem hebt ontfermd, hij ziet er heel lief uit!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Ilone »

Ik voer hier R.C. S/O.
Ze zeggen dat je dat niet lang moet/mag voeren, maar zodra ik op iets anders overstap komt de gruis weer terug...

Voor zijn vacht kan je misschien wat zalmolie door zijn natvoer doen, een theelepeltje per dag is voldoende.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

dank je voor de tip de zalmolie ga ik zeker geven
het is wel sneu je ziet echt aan hem dat hij het zwaar heeft gehad
op het asiel kon hij prima met andere honden maar met onze honden gaat het nog niet echt goed hij blaast er enorm aan net als tegen onze andere kat

hij moet echt nog even wennen en tot rust komen
gelukkig is hij voor ons wel erg aanhankelijk en vindt het heerlijk om languit op bed te liggen ;-)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

Ik ben het met Artemis eens dat je je het beste kunt houden aan een voer dat zowel struviet- als oxalaat-voorkomend is. Omdat je niet weet om welke soort stenen het ging, en een operatie meestal duidt op oxalaat, zou ik géén struviet-voorkomend verzurend dieet kiezen. Wel veel vocht dus natvoer want die blaas moet spoelen, en overgewicht voorkomen.

Dat hij na een PA tóch stenen vormde duidt erop dat hij blijkbaar erg gevoelig reageert.

Als je een urinetest doet zou heel misschien de pH-waarde een indikatie kunnen zijn, of je in ieder geval laten weten of je goed bezig bent.

Er is geen enkel bezwaar om RC Urinary of Hill's c/d levenslang te geven. Een limiet van bv 6 maanden (ik weet niet precies wat ze nu op de verpakking zetten) is alleen om te voorkomen dat mensen - ongecontroleerd door een dierenarts -maar door blijven gaan met een dieet terwijl dat misschien op een gegeven moment niet meer correct is (waarschuwing dus ter voorkoming van "I'm gonna sue you because my cat died!!!")

Wat ontzettend fijn voor deze katerman dat je hem een thuis geeft. Meestal zijn dit soort katten kansloos....hij ziet er zó lief uit!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Adriana »

heb je al eens naar eurologist gekeken van huisdierendokter?
kan ook preventief worden ingezet en missch in jullie geval ook nog een optie..
http://www.huisdierendokter.nl
blaasgruis -> eurologist via het linker verticale menu en lees ook de klantenervaringen daar en intussen hier op het forum
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

Ik heb zelf geen ervaring met Eurologist. Weet wel van wat mensen die er goede ervaring mee hebben gehad bij katten bij wie niets leek te helpen, maar dan was het altijd een beetje vaag wat er nou precies wel en niet gedaan was :???:
Deze kater is nog maar een paar dagen in z'n nieuwe huis, en nog maar een maand geleden geopereerd. Ik denk dat stabiliteit nu eerste prioriteit heeft, en kijken wat hij doet op een struviet-oxalaat-preventief dieet.
In het algemeen: als je allerlei verschillende dingen gaat proberen weet je niet wat wel en niet werkt. En een combinatie van verschillende middelen is ook een beetje link nu want ik weet niet wat het effekt van het een op het ander is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: voer na blaasgruis

Bericht door Adriana »

:smile: helemaal gelijk en zeker weten voorzichtig proberen en kijken/meten wat aanslaat en goed uitvoerbaar is.
:smile: er stond ook 'misschien in jullie geval ook nog een optie'.. voor op het lijstje van mogelijkheden en alternatieven..
aquariumwinkels hebben simpele metertjes om zuurgraad te meten en soms is dat met het zelf in de gaten houden van de zuurgraad van urine ook nog wel eens handig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: voer na blaasgruis

Bericht door margali »

Had ik wel begrepen hoor Adriana ;-)
Dat zelf in de gaten houden van de urine heb ik met mijn Ben gedaan die oxalaatstenen had. Ik heb dipsticks gekocht bij de apotheek, gewoon heel eenvoudige die aangeven pH, bloed, glucose en proteine. En daarmee controleerde ik regelmatig of hij bloed in z'n urine had en of z'n pH goed bleef. Maar dan moet je wel thuis zijn in deze materie en weten hoe jue moet meten en interpreteren, en bij afwijkingen ook direkt rapporteren aan je dierenarts.
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

dat wou ik nou net gaan vragen haha
heb gisteravond inderdaad gelezen dat sommigen zelf de ph waarde testen en in de gaten gaan houden en dit wil ik ook gaan doen maar ik heb op internet wel bij een webwinkel teststaafjes gezien met een uitgebreide gebruiksaanwijzing erbij maar dit is voor mensen zijn deze ook geschikt?

er stond een handige tip over stukken vuilniszak in de kattenbak doen zodat je makkelijk de urine op kan nemen.

ik denk dat het in het begin even puzzelen is maar ik wil het toch wel doen omdat je er dan wel echt bovenop zit.
ik heb nu een zak hills gekocht wel een klein zakje dus even kijken of hij dat wil eten
blikvoer gaat nog steeds goed en krijgt hij nu 2 keer per dag maar ik wil toch ook dat er brokjes staan dan kan hij tussendoor nog eten.

maar over hills mag onze andere poes dit ook? anders moet ik ze gewoon 3 keer per dag gescheiden eten geven en verder de brokjes weghalen
lolo30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2014 14:05

Re: voer na blaasgruis

Bericht door lolo30 »

ik rij straks even langs de apotheek om te vragen of die ook zulke teststrips hebben
Plaats reactie