Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

en porus one? ( renaltec)

Anti misselijkheid spuiten werkt soms beter dan pillen dus ik hoop dat het even door werkt om haar hier door heen te helpen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
manoniem16
Huiskat
Huiskat

Bericht door manoniem16 »

Ja zeker, dit was inderdaad te verwachten. Ik blijf haar gewoon natvoer voor schotelen van het nierdieet en anders krijgt ze gewoon haar Felix met het poeder erbij.

Dwangvoeren zie ik niet echt zitten. Als ze het uit zichzelf wil met een spuitje dan prima, maar anders niet.
We kijken het maar even aan. Ik ga nog even kijken naar de voorstellen! Ipakitine en dr Ann’s zijn dus vergelijkbaar als ik het zo zie? Alleen bij dr Ann wat extra toevoegingen
Piep 3 en Mica 6
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja dat klopt Manoniem wat de ipa en dr ann betreft.
Groetjes, Denise
Anne_Milo
Huiskat
Huiskat

Bericht door Anne_Milo »

Nou, Puur Kidney vermalen en in de natvoeding is geen succes. Onze kleine veelvraat wil het niet eten. Het ruikt ook wel erg scherp. Ook in Easy Pill Renal heeft hij er moeite mee. Snuffelt wel maar wil het niet hebben.
manoniem16
Huiskat
Huiskat

Nou alle poedertjes waarmee het fosfor gebonden zou worden wordt niet geaccepteerd. Ik heb nu wel de Porus one besteld, hopen dat ze dit wel wil eten met haar natvoer.. Tot nu toe gaan alleen nog maar de Felix zakjes erin, wel met minder enthousiasme dan vroeger. Maarja liever dit dan helemaal niet eten denk ik dan.

Ik heb ook de easy pill ontdekt, hiermee gaat alle medicatie er geweldig in. Zo fijn want pillen geven werd steeds meer een strijd.
Zijn er ook pillen in plaats van poeder die het fosfor binden? Misschien dat ze dit met de easy pill wel accepteert
Piep 3 en Mica 6
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Misschien werkt dit om porus one naar binnen te krijgen
https://www.medpets.nl/add-one
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Lizzy deed ook altijd moeilijk met poedertjes en pilletjes door het eten maar niet met porus one.
Een andere optie is om de porus one door een liquid snack te doen waarvan je weet dat ze het lekker vind.

Hou er wel rekening mee dat je eventuele medicatie 2 uur ervoor of erna moet geven.

Andere vieze pilletjes/poedertjes stop ik meestal in capsules.
Groetjes, Denise
manoniem16
Huiskat
Huiskat

De Porus one gaat met een liquid snack goed naar binnen, mega fijn! Yes de medicatie had ik inderdaad al gelezen dat 2 uur ervoor/na moet.
Is de Porus one genoeg om te geven met normaal voer? Van wat ik online kon vinden zou het alleen binden met ureum in de darm. Je hebt dan natuurlijk ook nog fosfaat wat niet goed is in het normale voer.
Piep 3 en Mica 6
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Voor zover ik het begrepen heb is alleen porus one voldoende, maar vraag het voor de zekerheid even na bij je dierenarts of medpets of dechra zelf.

AI zegt het volgende:

Of alleen Porus One voldoende is of dat er ook een fosfaatbinder nodig is, hangt af van de individuele situatie van de kat en de resultaten van het bloedonderzoek. In sommige gevallen kan Porus One, dat gifstoffen in de darmen bindt, voldoende zijn, terwijl bij andere katten een fosfaatbinder nodig is om de fosfaatspiegel in het bloed te normaliseren.
Toelichting:

Porus One:
Werkt door bepaalde eiwitverteringsproducten (uremische toxines) in de darmen vast te houden, die anders in het bloed zouden worden opgenomen en de nieren zouden belasten.

Fosfaatbinders:
Worden gebruikt bij een teveel aan fosfaat in het bloed (hyperfosfatemie), wat vaak voorkomt bij chronische nierziekte (CKD) of nierfalen. Ze binden het fosfaat in de darmen, waardoor het niet in het bloed wordt opgenomen.

Bloedonderzoek:
Een dierenarts kan aan de hand van bloedonderzoek bepalen of er sprake is van hyperfosfatemie en of een fosfaatbinder nodig is, naast Porus One of in plaats daarvan.

Conclusie:
Overleg altijd met de dierenarts over de beste aanpak voor jouw kat. Hij of zij kan op basis van de individuele situatie en bloedresultaten bepalen of Porus One voldoende is of dat er ook een fosfaatbinder nodig is.

Ik denk dat voor Piep er wel een fosfaatbinder nodig is omdat het fosfor verhoogd was
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Er is ook nog pronefra, als fosfaatbinder dat is vloeibaar.
Groetjes, Denise
Plaats reactie