"Doe het zelf kit"
Maak een cylinder/buis van hardboardplaat. De cirkels verdeeld over deze buis zijn gemaakt uit spaanplaat.
Mits je het op voorhand mooi uittekent kan je de exacte maten doorgeven aan je houthandel/Hubo/of andere doehetzelfzaak waar ze zelf hout zagen.
Let er op dat je onderaan voor een verzwaring zorgt. Ik heb een extra vak van circa 10 cm gemaakt
en vol cement gekapt.
U bepaalt zelf hoe hoog, hoe breed (regel is hoe smaller hoe onstabieler, logisch hé, tenzij je deze krab/zit/speeltoren laat doorlopen tot je plafond
en daar bevestigd)
Hoeveel compartimenten je wil bepaal je natuurlijk ook zelf. Ik heb er één gemaakt uit drie delen waar ze van het onderste deel naar het middelste kunnen klimmen in de toren.
De hardboard plaat lichtjes nat maken (plooit zo beter/niet te nat anders krijg je barsten in de plaat). Je draait als het ware de plaat rond de spaanplaten cirkels (een karweitje best met twee mensen uit te voeren). Je nagelt of vijst de plaat in deze cirkels. Best op voorhand de afstand met potlood aanduiden op de plaat waar je het best vijst.
Het geheel wordt omzwachteld met een sisal tapijt. Bij de tapijthandel kan je beslist gratis of goedkoop restanten krijgen. Deze tapijt wordt gelijmd (houtlijm) op de plaat.
Ik heb nadien het tapijt op verschillende plaatsen met touw vastgebonden aan de hardboard toren
en zo de lijm laten drogen.
En nu aan U de keus. Je maakt gaten waar je dat zelf wil (verticuteer zaag). Of je plooit de sisaltapijt naar binnen (vrij moeilijk om te bevestigen), of je knipt exact hetzelfde gat uit de tapijt (randen zijn hard/misschien met een stofje bedekken of je kan het ook mooi afwerken met een beslag naar keuze).
Bovenop heb ik een randje overgelaten waar een kussen exact in past.
Laat uw creativiteit hier maar de vrije loop. Speeltjes voor de kat? Ik heb er bijvoorbeeld een koord van boven tot aan de vloer aan bevestigd.
Het was geen gemakkelijke klus maar de beloning was het meer dan waard. Onze beestjes hebben tijdens het proces niet alleen een pootje geholpen, nadien hebben ze hun dank getoond door de toren op alle mogelijke denkbare manieren te gebruiken.
Hier enkel een foto van de bovenkant waar Nerrivik een roesje uitslaapt na weer een actief buitenavontuur
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7 ... 2LJy1ZNmOA