De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Kimms »

Onze Heilige houdt er in de zomer een weinig behaarde staart aan over. Uiteraard heeft ie z'n zomervacht nu maar helaas blijft er van zijn staart weinig over. Wel lange haren maar gewoon héél weing - goed uitgedund zeg maar. Hij onderhoudt zijn vacht verder prima (niet overmatig likken ofzo). Af en toe 'help' ik hem met al zijn haar (dmv borstelen of plukken - dat vindt ie zalig) maar kom nooit aan zijn staart (men zegt dat de staart dan voller blijft..).
Hoe is de staart van jouw Birmaan in de zomer? Tips zijn zeer welkom.
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Zuri »

Ik heb zelf ook twee birmanen, maar herken jouw 'probleem' niet. Er zit wel veel verschil tussen de volheid en ook lengte van de staart, maar ik zie zelf geen verschil tussen de zomer en winter. Ik kan je dus niet adviseren helaas. Misschien hebben andere leden een idee? Ik denk overigens niet dat het een birmaan-gerelateerd probleem is hoor. En ik denk ook niet dat je kat er last van zal hebben. Maar het zal niet een al te charmant gezicht zijn ;-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Kimms »

@Zuri: nee precies, de kat heeft er geen last van, maar ik wel ;-) Hij is zooooo mooi in de winter (nu ook wel hoor, alleen zijn staart minder..)
Hoop nog meer reacties te krijgen.. Bedankt voor de jouwe i.i.g.
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Catfish »

Geen Bimaan hier, wel een Maine Coon (Pippin). Hij is nog jong,maar heeft een ENORME staart. Ben benieuwd hoe dat in de winter wordt.......
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
manon3

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door manon3 »

Ik heb ook geen Heilige Birmaan maar wel een Noorse Boskat.Zij is nu ook behoorlijk aan het verharen voornamelijk op haar rug en haar kraag is ook flink uitgedund.
Maar haar staart is gelukkig nog steeds een mooie volle pluimstaart.
Onze Boskat wordt overigens wel dagelijks geborsteld, ook haar staart.
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Kimms »

Tja, de losse haartjes zullen wel kriebelen, dus moeten ze er toch uit :icon_shifty: Ik denk dat het 'ergste' nu geweest is - kan 't weer beginnen met aangroeien :lol:
Kattig, wél voor de poes!
manon3

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door manon3 »

Deze vraag is een klein beetje off-topic maar heeft toch wel weer met het onderwerp te maken dus vandaar dat ik 'm hier stel.
( ik hoop dat je het niet erg vindt Kimms, anders moet je het maar gewoon zeggen hoor)

Maar ik lees dus dat er hier meerdere mensen zitten die halflang/langhaarkatten hebben.
Ik heb ooit ergens gelezen dat je dan in de zomermaanden ,tijdens het verlies van de wintervacht, je kat andere brokken zou kunnen bijvoeren, bijv. de Royal Canin Hair & Skin brokjes.
Dit zou kunnen helpen om overmatig haarverlies tegen te gaan.Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Zuri »

Er zit inderdaad een behoorlijk verschil tussen de zomer- en wintervacht. Speciale brokjes tegen overmatig verharen lijkt me niet logisch. Ze moeten toch die dikke winterjas kwijt. Als je dat al tegen kunt houden met andere voeding, dan zou ik dat niet gebruiken. Ik vind het een beetje tegennatuurlijk klinken. Misschien een verkooppraatje van RC???
Ik borstel ze liever om ze helpen van overtollig haar af te komen. Dan hebben we gelijk een gezellig knuffelmoment :-)

Ik geef mijn katten het hele jaar door hetzelfde voer; Zuri Hills nierdieet vanwege zijn nierziekte en de andere twee (birmaan en rasloos) krijgen RC Indoor longhair. En de longhair variant eigenlijk alleen omdat ik daar ooit eens een proefzakje van heb gekregen en ze het veel lekkerder vonden dan de gewone Indoor.

Heb je zelf ook halflangharen? En voer jij inderdaad in de zomer ander voer?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
manon3

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door manon3 »

Hoi Sandra,

Ik heb zelf een Noorse Boskat,een poes van 14 maanden.
Nu ik erover nadenk klinkt het heel logisch wat jij zegt.Ze moeten inderdaad die dikke winterjas kwijt, dus dan is het inderdaad de vraag of zulke brokken wel helpen.Daar had ik zelf niet aan gedacht.
Ik geef haar ook de RC Indoor Long Hair brokjes.
Tot de leeftijd van 1 jaar kreeg ze de RC Kitten 36 brokken en toen had ze slechts 1x per 2 maanden een haarbal.
Nu krijgt ze dus de Indoor Long Hair en spuugt ze om de 2 weken een haarbal.Terwijl deze brokken net zouden moeten helpen tegen haarballen.Dat vind ik toch wel erg vreemd.
Wat is jouw ervaring met deze brokken en haarballen?

Groetjes Manon.
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Kimms »

Omdat die van mij ook "indoor" en "langharig" is krijgt hij Pro Plan Indoor. Je zou zeggen dat Indoor brokken dus voldoen aan de eigenschappen van een kat die "indoor" leeft. Dus ook m.b.t. de (ver)haren/vacht..
P.S. gemiddeld genomen hebben we hier 1x per twee weken een haarbal.
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door Zuri »

Hey Manon,

Bij mij heeft mijn 'gewone' korthaar het vaakst haarballen. Ik heb ook altijd het idee dat ze veel meer haren heeft (dichter op elkaar) en er liggen bijna altijd wel losse haren op haar rug als ik haar aai. Zij heeft denk om de 3 a 4 weken een haarbal. De Birmanen hebben voor mijn gevoel minder los haar en hebben ook veel minder vaak een haarbal. Eigenlijk alleen in de ruiperiode vind ik haarballen van hun en dan hooguit twee of drie. Zeker niet zo vaak als jou Noortje dus!
Borstel jij je Noor om haar te helpen met ruien? Ik gebruik zelf de Furminator borstel en haal per keer echt twee handel vol dood haar uit de vacht. Dat doe ik per ruiperiode een paar keer. Dat krijgen ze dus niet binnen en spugen ze ook niet uit.
Oh en als ik borstel, doe ik ze alledrie (dus ook de korthaar).
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
manon3

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door manon3 »

Bedankt voor jullie reacties.

Sandra:
Dat is inderdaad een behoorlijk verschil in het aantal haarballen tussen jouw katten en de mijne.Terwijl onze poes dagelijks goed geborsteld wordt.
Maar wel met een gewone borstel niet met zo'n Furminator.Ik heb al veel over de Furminator gelezen en heb 'm ook op de tv gezien.Maar die durfde ik niet te kopen voor onze poes.
Ik las ergens ( bij Zooplus geloof ik) dat iemand de Furminator voor haar Perzen gebruikte.
En dat deze dan naderhand nog maar half zo dik waren als voorheen, zo veel haar werd er verwijderd.
Daarom was ik 'n beetje huiverig voor het gebruik van zo'n borstel, heb angst dat er veel te veel haar wordt weggehaald.
En ik zie dat Kimms ook gemiddeld 1x per 2 weken haarballen vindt.Dus hetzelfde als hier.
Misschien moet ik toch maar 'ns gaan denken om zo'n Furminator aan te schaffen, kan niet meer dan proberen of het helpt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door pearlsofpassion »

Elly (BillyJean) heeft hem gekocht maar gebruikt hem niet meer omdat ze bij haar britjes ook kale plekken kreeg. Ik gebruik hem gewoon voorzichtig, het meeste doe ik met een rubberen-nopjesborstel.
Je zou eens kunnen vragen of ze hem nog steeds niet meer wil, of je hem kan overnemen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door manon3 »

Bedankt voor je reactie Valerie.
Dat van die kale plekken heb ik eerder gehoord daarom ben ik er ook zo huiverig voor.Maar een korthaar zal daar waarschijnlijk eerder last van hebben dan een langhaar.
Of zou het gewoon eerder zichtbaar zijn bij een korthaar, misschien dat een langharige kat ook last krijgt van kalere plekken maar dat deze dan verborgen zitten onder de vacht?
Klinkt ook niet echt logisch hè? Denk dat ik toch nog maar 'ns goed nadenk of ik zo'n borstel ga aanschafen.
En bedankt voor die tip over Elly.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: De staart van jouw Heilige Birmaan in de zomer?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat het van het type vacht afhangt, en misschien hoe fanatiek je ermee borstelt, dat weet ik niet. Maar Elly zei dat ze het ook heel rustig en voorzichtig deed...

Voor een kortharige ben je volgens mij evengoed af met zo'n rubberborsteltje (ik heb de Kong groom zoom maar er zijn er ook eenvoudigere) en die haalt zeker enkel de losse haren weg, maakt er niet meer los. Maar voor een langharige is dat niet afdoende tegen klitten en misschien ook niet zo handig. Maar het is afhankelijk van kat tot kat denk ik welke borstel het beste werkt. Uitproberen dus...
Ik geloof dat de furminator voornamelijk ondervacht weghaalt, dus als je kat vooral een dichte ondervacht heeft (dat is bij britjes toch zo) zou dat wel eens overdreven uitgedunt kunnen geraken.
Als je hem nu maar eens in de paar weken, of gewoon enkel in de rui gebruikt, en vooral op tijd stopt, zal dat waarschijnlijk wel vrij goed werken. Of dat zou ik denken, maar ik kan het niet zeggen. Op mijn kortharigen zie ik geen plekken, maar ik gebruik hem dus enkel na de gewone borstelbeurt om de haren die naar boven gekomen zijn met de groom zoom op te strijken. Bij Kleintje komt er dan nog een heleboel haar mee los hoor, maar die blijft gewoon haar verliezen, ook een uurtje nadat ik haar geborsteld heb. Maar ik heb geen kale plekken...
Heb het ook op 1 van mijn konijnen geprobeerd, maar daar kwam niets van mee. Waarschijnlijk te fijn haar, en die ruien gewoon heel anders (in plukken)...
Kleintje vind de furminator wel veel leuker dan de groom zoom. Maar Cuzco dan weer omgekeerd. Luis die vind het gewoon vervelend en wil zelfs niet blijven voor de snoepjes :roll: maar af en toe moet het toch. ;-)

Ik zou toch denken dat het bij een langharige kat (zeker echt langharig, halflang valt te overdenken) wel erg handig is om de ergste rui te verlichten. Het kan toch niet anders dan dat die ondervacht die ze kwijt moeten blijft vastzitten, en om die weg te halen lijkt me de furminator ideaal.
Natuurlijk wordt de vacht er wel dunner van... dat is zo als het haar weg is, maar dat is dan ook wel de bedoeling, niet?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie