Nierfalen en tandvleesproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Eefmieke
Kitten

Nierfalen en tandvleesproblemen

Bericht door Eefmieke »

Beste mensen
Ik ben nieuw op dit forum en heb al een tijdje meegelezen, maar nu toch een vraag.
Ik heet Mieke en. Mijn zestienjarige kater heet Basje en om hem gaat het.
Vorig jaar is bij hem nierfalen vastgesteld, maar gelukkig nog in de beginfase. Al een jaar daarvoor was hij aan het afvallen. Ik heb bloed laten prikken, maar alles was goed.
Een jaar later weer bloedonderzoek en toen bleek hij nierfalen te hebben.

Een paar weken geleden vond ik dat hij stonk uit zijn bek. Weer naar de dierenarts en hij zag dat Basje een verdikking had op de plek waar ooit een tand/kies (?) had gezeten. Hij adviseerde een operatie. Hier moest ik even over nadenken omdat hij al 16 is en nierfalen heeft.
Na lang googelen leek het mij het beste om hem een prednisoninjectie te geven.

Vorige week donderdag heeft hij een moderinprik gehad en. ‘S avonds begon de ellende.
Hij wilde niets meer eten en toen ik hem wilde dwangvoeren was hij aan het smakken en speekselen. Gelukkig kreeg ik er toch wat in, maar de volgende dag was hij een hoopje ellende. Hij begon te spugen en ik heb Cerenia opgehaald. Daarna ging het gelukkig weer goed, maar toen ik op maandag het derde kwartje gaf begon hij weer te spugen. Toen zag ik in de bijsluiter dat je de pil maar 2 dagen mag bewaren. En dat hij daarna niet meer werkt?

Op dinsdag heb ik een nieuwe pil gepakt en daarna ging het weergoed.
Maar de dierenarts zegt dat het onzin is en dat je de pil rustig 4 dagen mag gebruiken.

En nu 2 vragen:
Is het jullie bekend dat een kat misselijk wordt van Moderin? Heeft het misschien invloed op de nierwaarde (ureum)?
Gebruiken jullie een cereniapilletje wel 4 dagen en hoelang mag je cerenia geven? De dierenarts had het over 14 dagen, maar stel dat hij daarna nog misselijk is?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes, Mieke
Eefmieke
Kitten

Re: Nierfalen en tandvleesproblemen

Bericht door Eefmieke »

Niemand die mij kan helpen?
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Wat een nare situatie voor jou en Basje. Ik heb 2 katten met nierziekte gehad, maar heb geen ervaring met de middelen die je noemt. Sorry dat ik je niet kan helpen. Hopelijk heeft iemand wel advies.
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Eefmieke
Kitten

Bericht door Eefmieke »

Dank je wel.
Ja, ik hoop ook dat iemand advies heeft. Ik heb inmiddels wel een mailtje naar Zoetis gestuurd met mijn vraag over Cerenia.
Op dit moment gaat het eigenlijk best wel goed met Basje en wacht ik nog even af of hier nog een reactie komt.
Please!
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Als je bij de zoekfunctie Cerenia intikt, krijg je een hoop resultaten. Heb je al rondgekeken in de archieven? Succes! En fijn dat het momenteel wel goed gaat met Basje. :)
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Mijn kat, die geen nierfalen had, moest ook 1/4 cerenia per dag. Met 1 pil mocht ik dus rustig 4 dagen doen.

Helaas was het een drama want Cerenia is heel vies, dus ging ze enorm speekselen. Daarom ben ik overgestapt op dagelijkse injecties.
Een forumlid hier geeft 1 van haar katten elke dag 1/4 Cerenia en haar andere kat krijgt het om de dag.

Een slecht gebit en/of andere gebitsproblemen hebben overigens flinke invloed op de organen van de kat.
Ik zou dus zeker een operatie overwegen, bij voorkeur bij een tandarts-dierenarts.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Eefmieke
Kitten

Bericht door Eefmieke »

Hierbij even een update over Basje en een nieuwe vraag.

De Moderininjectie heeft helaas niets gedaan en toen heb ik toch maar besloten om het operatief te laten verwijderen. Dat is twee weken geleden gebeurd (nog nooit zoveel buikpijn gehad) en gelukkig goed gegaan. Hij heeft zowel na de operatie als de volgende dag infuus gehad zodat de narcosevloeistof snel afgevoerd zou worden.
Vanmorgen ben ik voor controle geweest en alles was netjes geheeld.
En vanmiddag kreeg ik de uitslag van het weefselonderzoek en het is gelukkig geen kanker, maar stomatitis. Hopelijk blijft het nu verder rustig in zijn bekje.

Maar Basje valt ook af en dat al ruim 2 jaar en we weten niet waardoor.
Hij had 1,5 jaar geleden verhoogd creatinine, maar toen we vorig jaar april opnieuw bloed lieten prikken had dat zich weer hersteld. Maar vlak voor de operatie is weer het bloed gecontroleerd en toen bleek de creatinine weer verhoogd. De dierenarts denkt dat het gezwel de oorzaak is en dat de waarde opnieuw kan verbeteren.
Basje krijgt echter nog wel steeds nierdieet.

Maar nu wil ik hem voer gaan geven met een hoog caloriegehalte, (RC Recovery) omdat hij moet aankomen (2 kilo afgevallen in 2 jaar tijd), maar hoe zullen de nieren hier op reageren?
Heeft iemand hier ervaring mee (kat met nierfalen eiwitrijk voer geven)?

Over Cerenia: ik heb contact gehad met de dierenarts van Zoetis, de fabrikant van Cerenia, en zij zei dat Cerenia inderdaad na 2 dagen niet meer zo effectief is en dat het niet voor niets op de bijsluiter staat.
Dat je het ook maar 5 dagen mag geven en dan een paar stopdagen moet inlassen en dat je het maximaal 14 dagen mag geven (maar misschien in overleg met de dierenarts ook wat langer, dat weet ik niet).
Ik ben in ieder geval toen gelijk gestopt en Basje ging niet opnieuw spugen dus dat was een opluchting.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ja het staat in de bijsluiter, maar fabrikanten zetten er wel vaker dingen in (zoals bewaartermijnen of bijwerkingen) om aan de (overdreven) veilige kant te blijven.
Jouw DA, mijn DA en andere DA's schrijven 1/4 tablet Cerenia per dag voor.
Het spul is ook te duur om zomaar de helft weg te gooien...
Hier op het forum staat ook genoeg info over Cerenia en langdurig/dagelijks gebruik.

Het afvallen komt niet door zijn gebit? Dat hij minder ging eten.
Er zijn geen problemen met zijn schildklier bij het bloedonderzoek aangetoond?

RC Recovery is goed spul, maar niet geschikt voor nierpatiënten.
Heeft jouw DA geen advies gegeven welke voeding voor Basje nu gegeven kan worden?
en † Clea ♀ (2013-2024)
Eefmieke
Kitten

Bericht door Eefmieke »

Ik had nog niet gereageerd omdat ik zat te wachten op een antwoord op mijn vraag over het voer.
Ik had namelijk op het forum gelezen dat ene Erik ervaring had met het geven van extra hoogwaardige eiwitten (+ Ipakitine) aan zijn nierpatient en dat ene Rik hem een paar keer citeerde. Helaas hebben zij beide niet gereageerd op mijn vraag.
Morgen moet ik met een andere kat naar de dierenarts en dan zal ik met haar overleggen wat we kunnen doen.

Wat betreft de reactie (geen antwoord) van Asse-Poes over cerenia: Basje werd misselijk en daarom heb ik hem een kwart cerenia gegeven. Toen stopte het spugen, maar op de derde dag begon het weer, terwijl hij toen ook cerenia had gehad. Ik heb op de bijsluiter gekeken en zag dat de pil in 2 dagen opgemaakt moest worden. Dat schreven ze niet voor niets.

De dierenarts gebeld en hij zei dat ik de pil rustig 4 dagen mocht geven. Maar waardoor werd Basje dan op de derde dag weer misselijk? Hij wist het niet.
Vervolgens heb ik de vraag hier gesteld, maar kreeg helaas geen antwoord 9een reactie hoeft niet altijd een antwoord te zijn). Daarna contact gezocht met Zoetis omdat ik een bevestiging cq ontkenning wilde. Ik kreeg een bevestiging.

Het gaat er dus niet om wat een dierenarts of een bijsluiter zegt, maar om wat ik ervaren heb: op de derde dag weer spugen.
En de prijs van zo’ n pil heeft hier verder niets mee te maken want het is een pil voor honden en zij eten het in 2 dagen op. En dat het dan ook voor katten gebruikt kan worden, verandert niets aan de prijs.

Nee, het afvallen komt niet door zijn gebit want hij valt al ruim een jaar af en de gebitsproblemen bestaan pas sinds 2 maanden en zijn nu verholpen. Toen hij last had van die ontsteking heeft hij echter goed gegeten.
Zijn bloedwaarden waren - op de creatinine- en ureumwaarde na - ook uitstekend (T4: 28.4). Maar de creatinine had zich 10 maanden geleden hersteld en kan zich weer herstellen volgens de dierenarts. Ureum is waarschijnlijk te hoog vanwege spierverlies en dat wordt weer veroorzaakt doordat hij te weinig beweegt. Niet zo gek voor een kat van 16. Dus of Basje nierpatient is, is nog maar de vraag.

Ik hou het verder voor gezien wat betreft mijn vragen.
Dit forum is een geweldig mnaslagwerk en ik zal het blijven gebruiken, maar voor vragen zal ik helaas dus niet op dit forum kunnen rekenen. Wel jammer.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Wij zijn geen dierenartsen he, maar steken met liefde veel tijd en energie in dit forum.
Dus ik vind je reactie niet echt fijn.

Net als mensen reageren dieren ook niet hetzelfde op medicatie. Jouw DA weet niet waarom jouw kat op dag 3 weer misselijk wordt. Dat weten wij dus ook niet, maar blijkbaar verwacht je dat wel.
Ik heb je al als alternatief de optie van een cerenia injectie gegeven.
Jouw ervaring met Cerenia is anders dan mijn ervaring. Dus ik begrijp je verwijt niet.

Ook heb ik antwoord gegeven over RC Recovery. Erik is niet meer actief op het forum en Rik zal dit topic gemist hebben.
Je had ook een pb kunnen sturen naar Rik, of dit topic uppen.
Met Moderin heb ik geen ervaring, dus dan zeg ik daar niets over.

Ik heb geprobeerd mee te denken, jammer dat dat niet genoeg is.

Hoe dan ook, ik wens Basje veel beterschap en hoop dat hij nog een flink aantal jaren kan genieten bij jou.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Wat jammer deze reactie.

Van moderin kunnen ze flink beroerd worden.

Ik geef 2 van mijn katten al jaren dagelijks cerenia en de ander om de dag.
Bij degene die het om de dag krijgt is zo'n pil 8 dagen bruikbaar en bij haar merk ik niet dat het dan minder werkt.
Nu gebruiken wij wel pillendoosjes en houden we de stukjes in de doordrukstrips ( afscheuren en in een pillendoosje bewaren.

Bij Luna (die krijgt het dagelijks) merk ik het meteen als we ermee stoppen, dan gaat ze namelijk na 24 uur braken daar stopt ze dan niet meer mee tot ze een prik krijgt.

Nu is elke kat anders, maar als je kijkt op het forum zijn er veel mensen die gewoon 4 dagen die pil gebruiken.

Er wordt soms ook een suspensie gemaakt van een pil en dat gaat een maand lang mee.
Dit was zelfs het advies van zoetis.

Soms werkt het bij Luna ineens niet meer, in haar geval heeft dat te maken met het niet goed opnemen van medicatie ivm triaditis ( IBD).
Ze krijgt dan een prik en daarna kan ze weer verder met pillen, ook als ze aangebroken zijn.

Bij Lizzy werkte de cerenia trouwens sowieso niet toen ze last had van haar alvleesklier en opgenomen was, ze hebben haar er toen emeprid bij gegeven, het kan dus ook nog te maken hebben met een moment.
En bij sommige katten werkt cerenia sowieso niet goed of niet goed genoeg.

ureum kan ook verhoogd zijn bij braken en vochtverlies of eiwitrijk eten.
Of er sprake is van echt nierfalen dat moet jou dierenarts bepalen.

Dan over eiwitrijk voer.
Ik geef Lizzy ivm allergie, kieskeurigheid etc niet altijd nierdieet, maar gebruik dan wel porus one,
Ipa zou hetzelfde moeten doen.
Maar ik zelf ben van mening dat je als er echt sprake is van nierfalen ( wat bij Basje nog niet zeker is) je beter kunt kijken naar nierdieet, en als dat niet gegeten wordt kun je er altijd nog iets als ipa, porus-one, of dr ann support bij geven.

Erik komt niet meer op dit forum, Misschien dat Rik nog antwoord geeft.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie