Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nettie schreef:Alleen nu nierfalen bij zo'n jonge kater had ik nooit gedacht. Het is gewoon heel raar....dagelijks tijdens mijn werk heb ik te maken met nierpatienten....en nu dit.
Maar ik ben hoopvol :)
heel raar ja.., hoe/op basis waarvan is de diagnose van chronisch nierfalen eigenlijk gesteld?
en hoopvol? chronisch nierfalen is voortschrijdend en als je er zo jong mee begint...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nettie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2014 01:34

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nettie »

Als je niet "hoopvol" blijft (met welke ziekte ook) kan je het net zo goed gelijk opgeven. Daarom moet je altijd hoopvol blijven. Niet dat ze "beter" worden maar dat ze nog een waardig leven hebben, voor zo lang het duurt. Want dat is nooit te voorspellen. Zelfs niet bij een "gezond" dier. Dus ik blijf hoopvol!
nettie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2014 01:34

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nettie »

Chronisch nierfalen is gesteld door het feit dat het waarschijnlijk al een "langere" tijd speelt. Hij is niet acuut ziek geworden. Hij werd de laatste tijd magerder en slomer. Maar hij is ook een ongekastreerde kater en sommige katers kunnen last hebben van hun hormonen waardoor ze magerder worden omdat al hun energie naar het "man" zijn gaat. Ook kan hun vacht slecht worden door de hormonen. Dus toen dat bij onze knul gebeurde keken we niet vreemd op aangezien hij te druk was om een "kater" te zijn. Pas toen hij toch wel erg mager werd ondanks het goede eten, drinken en plassen zijn we naar de dierenarts gegaan. Op de echo waren verder ook geen afwijkingen te vinden. Nieren zijn "nog niet" verschrompeld, wel wat littekenweefsel. En al het andere wat in zijn buik zit zag er goed uit.
En nog steeds "oogt" hij verder niet ziek ondanks dat hij magerder is. Hij eet goed, speelt, klets, knuffelt en is op zoek naar dames.
Als hij wat aangekomen is en de dierenarts geeft zijn fiat dan wordt hij gekastreert. Dan heeft hij in ieder geval geen last meer van zijn hormonen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

zijn verhoogde fosfor kan erop duiden dat hij al langer last van slechte nierfunctie heeft. en dat kan nog steeds zijn veroorzaakt door acuut nierfalen.
en als het in de loop van de komende tijd blijkt verder niet te verslechteren, dan zou het niet chronisch kunnen zijn en kan het wel wat bijtrekken. 100 % nierdieet, kan beetje lichtgestolde eidooier bij en heel goed drinken.
gelukkig wordt hij op termijn gecastreerd. dat zal veel energie schelen.
die fosfor moet rapido naar beneden want dat is heel slecht voor het nierweefsel, renalzin (zie boven) dus.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Al een paar dagen weeg ik lizzy en ze is gewoon keurig op gewicht. Zelfs een ons aangekomen. Maar haar spiertjes in haar achterpootjes lossen zo op.... Is daar nu echt niets aan te doen?? Ik lees allemaal site's met vitamine en de andere site vertel weer dat het afgewogen moet omdat te veel weer contra werkt. Ik heb het hele weekend amerikaanse sites gelzen ( word er moe van, want alles wat naar boven komt is al paars. Dat heb ik dus allemaal al gelezen en echt meer dan omega word er niet verteld.
Ik kon lizzy gewoon dieren vitamine druppels geven volgens het wilhemina dieren ziekenhuis in utrecht.

Ik vond haar plas redelijk groot. ( heb al klontgruis zodat ik kan zien hoe groot haar plassen zijn) vorige week had ik happycat maar na een uur zie je niet meer of er geplast is) ik heb dus water in de bak gegooid en haar plassen zijn ongeveer 40gram en dat doet ze 2 maal daags. Ik hoop dat ze zoveel vocht binnen krijgt.

Nu even wat leuk en engs.
Lizzy beweegt zich amper (was al zo sinds ik haar uit asiel heb gehaald) ze ligt voor het raam gaat eten en dan een lekker slaap plekjes zoeken of ze ligt gewoon vanaf een plekje te kijken. speelt niet rent niet

Gisteren had ik mijn donsdek uit raam hangen. Ik heb haar in al die maanden nog nooit aan stalte zien maken om alleen maar op een lage vensterbank 40cm van de vloer te komen.
Roept mijn partner helemaal in de stress staat ze buiten het raam op een randje van 3cm 7 hoog Hij wilde gaan rennen ik van neeee dan schrikt ze, je gewoon de kamer uit gaan.

Maar het raam waaide dicht dus ze had heel weinig ruimte. MIjn vriend kruipend over de vloer naar het raam toe. Lizzy stond van buitenaf het randje te kijken wat die achtelijke baas binnen nu kruipend aan het doen was. Toen het raam weer open was geduwd hebben we staan schudden met brokjes in de keuken en ja hoor daar kwam ze.

Maar ik heb in die 4 minuten nog nooit zoveel gezweet als in de hele zomer. En dacht als ze valt is het over.
Aan de andere kant heel leuk om te zien dat ons meisje toch ooit poezendingentjes heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Vandaag heeft Gizmo weer een bloedonderzoek gehad, zijn bloeddruk is getest en ook zijn urine.
Zijn oude gegevens waren: TE 75 (52-77) Glu 4.9 (3.4-5.7) Kreat 191*>(0-129) Ur 17.7*>(4.9-11.9) GPT 51 (0-105) Alk.F 60 (0-123)
Spotchem bepalingen bepaling : 0018

13-10-2014 , 14:30 SpotchemEZ_SP4430
Ureum 13.8, oftewel naar beneden.
Glucose 5.5.
Alk.F 69.
Totaal eiwit. 71.
GPT/ALT 84.
Creatine 173. (is dit nou echt naar beneden gegaan? Of is dit toch een andere meting??)
Calcium 2.71 (2,15-3,25)
Anorganisch fosfor 1,72. (0,86-2,26)

En zijn urine was 1.028. Dus ook redelijk netjes, wel wat waterig maar ach.

Ik denk dat we een klein feestje mogen gaan vieren. :edance:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Goedemorgen. ik zit met een dilemma. Lizzy teert echt redelijk in de laatste 3 dagen aan de achterkant. Ze eet goed. drinkt. neemt keurig haar medicijnen. Beide Da's waar ik heb gelopen hebben er geen vertrouwen in. Moet ik nu naar een andere Da of is het gewoon zo..
Ik heb haar bloed niet meer laten onderzoeken omdat ik met de pkd, en nierfalen . aan de juiste medicijnen zit. Dus daar valt niet veel meer te halen.

Mijn vriend zegt maar ze doet alles nog. Maar met medicijnen geven voel je gewoon dat ze veel minder word en je ziet het nu met het lopen ook.
MIjn beide da's geloven niet in spoelen en moet ik dat haar wel aan doen.
Kort om ik weet het even niet meer.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

k voel met je mee!
het is met pkd uitzichtloos en het enige dat je naast super verzorging kunt doen is nog wat van elkaar genieten. en heel goed in de gaten houden wanneer de levenskwaliteit van lizzy ernstig achteruitgaat en onvoldoende wordt. dan wordt het lijden en dat ga je haar besparen.
nee, bloedonderzoek heeft geen zin, je hebt een duidelijke diagnose en het is de vraag waar het bij de organen de komende tijd fout gaat.. dat kan niemand voorspellen..

je vriend heeft gelijk, zolang ze nog eet, drinkt, poept en plast werkt het systeem.
goed opletten dat ze geen pijn heeft, maar dat is meestal snel en goed te zien.

bereid je voor op inslapen en op de tijdelijkheid van jullie relatie. lizzy had zich geen beter baasje kunnen wensen en je hebt meer dan alles voor haar gedaan.
maar soms lukt het niet en dat zal veel gevoelens van onmacht geven.. voor nu lekker van lizzy genieten en van dag tot dag met haar leven..
wens je veel sterkte want het is zwaar om een ziek dier te moeten verzorgen waarvan je weet dat je er de komende tijd afscheid van moet nemen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Featherr schreef:oude gegevens
Kreat 191*>(0-129)
Ur 17.7*>(4.9-11.9)

Creatine 173. (is dit nou echt naar beneden gegaan? Of is dit toch een andere meting??)
Ureum 13.8
Anorganisch fosfor 1,72. (0,86-2,26)

En zijn urine was 1.028. Dus ook redelijk netjes, wel wat waterig maar ach.

Ik denk dat we een klein feestje mogen gaan vieren. :edance:
klein feestje is verantwoord want er is verbetering en dat is met nierwaardes belangrijk. :pdtura:
het voer en de medicatie slaan aan en het systeem - en dat kan maanden duren - trekt bij!

creatinine zakt zeker weten en dat is wat langere termijn, dus belangrijk dat het intussen niet is gestegen maar dalend is. dat zal komende tijd nog wel wat doorzetten.
ureum hangt zeker af van wat de voorgaande 12 uur is gegeten plus meds en dat is ook gezakt maar meer een momentopname.
betekent wel dat het huidige voer plus medicatie minder belastend is.
fosfor ip is netjes binnen de referentie en dat is heel prettig.

:pdtura: dus klein rondedansje met of zonder katzel in je armen..
hier doe ik dat ook wel eens maar altijd groots protest.. hihi..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Giz heeft trouwens pronefra gehad, ter ondersteuning van de nieren.
Pronefra: nieuw medicijn ter ondersteuning van nierinsufficiëntie
Pronefra is een nieuw medicijn bij chronische nierinsufficiëntie, zowel bij katten als honden.

Deze druppels hebben de volgende voordelen:
- Smakelijke druppels, direct in de mond van het dier of gemengd door het voer toe te dienen
- Afname van fosfaat concentratie in het bloed, calcium en magnesium spiegels blijven binnen de normaalwaarden
-Spontane opname van aanvullende dieetvoerders ter ondersteuning van de nierfunctie en het behoud van een normale nierstructuur
-Bindt uremische toxinen
-Draagt bij aan een evenwichtige bloeddruk


Hij vind het echt heel erg lekker o0 Ik spoot gewoon wat hij mocht op zijn bordje (hij eet van een bordje ipv bakje) en die heeft hij meteen uitgelikt. Dus gelukkig geen strijd.

Kent iemand dit eigenlijk?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Heb even naar een bijsluiter van pronefra gezocht.
Maar buiten dat het bij medipets verkocht word kan ik er niet heel veel over vinden dan wat jij al hebt opgeschreven.
Natuurlijk heb ik het even aandachtig bekeken . Is het echt een medicijn of een supplement??

Lizzy krijgt Semintra ook een nieuw middel. buiten dat ze heel veel is gaan eten merk ik niet zoveel aan haar.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Featherr schreef:Kent iemand dit eigenlijk?
nee dus! en je hebt een breed en internationaal georienteerde dierenarts! :eclap: :eclap:
http://www.virbac.com/home/products/new ... nefra.html

ga nog even verder lezen, staan een aantal engelstalige berichten als je goegelt met 'pronefra renal cat'

http://www.vetuk.co.uk/dog-supplements- ... gs-p-20536
het combineert ipakitine en ook een bloeddrukverlager als ik het goed begrepen heb hbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
dbbbbbbbbbbb (Bolle komt in opstand....)

is heel erg smakelijk, kan zo in het bekje worden gespoten en wordt van schoteltjes afgelikt.
bestemd voor katzels met chronisch nierfalen.

hardstikke goed en vl danks om het even te melden :eclap: :eclap:
ned da's kunnen dit makkelijk bv in Engeland bestellen want Nederland staat nog niet bij de landen waar het wordt geintroduceerd. (wat raar is want wij scoren hoog in huisdieren/katzels en nierfalers.. dus geweldige markt..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Er staat op het doosje. Aanvullend dietvoeder: ondersteuning van de nierfunctie bij chronische nierinsufficiëntie.

En ja Adriana, dit is mijn nieuwe dierenarts dus daar ben ik ook blij om.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ben wel nieuwsgierig, heeft Gizmo dit gehad gedurende de periode van de eerste en tweede meting nierwaardes?
want dat zou betekenen dat het goed werkt...
en als het een paar middelen combineert dan hoef je dus niet èn ipa èn semintra of fortekor en zo apart te geven..

en er zit voldoende medicijn in (bv ook chitosan, wat ook in ipa zit) dat het lijkt mij bij de medicijnen hoort.
maar als dat niet zo is kan het bij wijze van spreken ook via Medpets/Zooplus binnenkort..
en er is dus al wel een nederlandstalige verpakking..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Adriana schreef: ned da's kunnen dit makkelijk bv in Engeland bestellen want Nederland staat nog niet bij de landen waar het wordt geintroduceerd. (wat raar is want wij scoren hoog in huisdieren/katzels en nierfalers.. dus geweldige markt..)
Adriana schreef: maar als dat niet zo is kan het bij wijze van spreken ook via Medpets/Zooplus binnenkort..
en er is dus al wel een nederlandstalige verpakking..
Waarschijnlijk heb je het gemist omdat je druk met uitzoeken (googelen) was :lol: maar Dian (dclizzy) had al gevonden dat het gewoon nu al bij Medpets te krijgen is. Dus de Nederlandse DA (of jezelf natuurlijk) kan het ook daar halen :grin:
http://www.medpets.nl/pronefra/

Ik vraag me dat van die ipa ook af want ik dacht dat het echt van belang was dat dat door het voer gemengd moest zijn om effectief te zijn en vraag me dus af of Pronefra nog voldoende in het systeem aanwezig is om die fosfor te binden. (Het moet wel 2x daags gegeven worden, misschien daarom)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie