Kitten met blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

lovecat, kan me voorstellen dat je de kriebels krijgt, maar je hoeft toch niet overspannen te worden?

het gaat blijkbaar nu goed dus dat is winst.
je kat eet natvoer s/o en dat is preventief en oplossend, alleen wel voor volwassen katten. en duur.
maar hij krijgt daarmee genoeg spul binnen om voorlopig eventuele kristalvorming te voorkomen of tegen te gaan/op te lossen.
éen zakje per twee dagen?

en verder is het met droge brokken zo dat hoe hoger het graangehalte, hoe groter de kans op blaasgruis - als katzel dan ook nog aanleg heeft en slecht drinkt.
het is niet zo dat katten blaasgruis krijgen op droge brokken, dat is iets te kort door de bocht.

ik denk dat al je nog een halve maand af en toe s/o natvoer geeft, dat je dan over kunt naar preventie voer in brokvorm en een goeie is Sanabelle urinary.
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... /sanabelle
dat is smakelijk, niet al te duur kwalitatief goed droogvoer om blaasgruis te voorkomen.

en daarnaast geef je hem wat natvoer en dat hoeft helemaal niet super duur te zijn, want Sanabelle is al compleetvoer, als er maar geen graan in zit en dat zie je bij de ingrediëntenlijst.
en in die vorm lijkt het me zeer betaalbaar en veilig..
in de meeste natvoeders zit geen graan, maar brokjes kun je bijna niet maken zonder graan, vandaar..

en als je toch bij Zoolplus bestelt, ze hebben daar uitstekend kittenvoer van Sanabelle/zelfde internetpagina en als je dat combineert met Urinary en af en toe wat natvoer, dan ben je als het goed is uit de problemen!
niet meer zo snel overspannen worden hoor!

en als je het niet weet, dan hier even vragen voordat je jezelf in de stress gooit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Ik moest vandaag eigenlijk naar de verjaardag van mn oma, maar heb besloten thuis te blijven en op Dex te letten.
Hij is net op de helft van zn 2e antibiotica en pijnstillerkuur en hij deed het heel goed, alleen gisteren heeft hij in de gang naast zn waterbakje geplast, terwijl hij het al een tijdje weer netjes op de bak deed. Is dit te verwachten aangezien hij nog niet helemaal beter is, en zo ja, hoe lang duurt het ongeveer voordat het 'wildplassen' ophoudt? moet dat na de kuur helemaal afgelopen zijn, of duurt dat nog eventjes?

Hij plast wel veel en gromt niet, ik voel ook geen harde blaas, het is eigenlijk alleen die ene plas gister in de gang... Vond het wel raar dat hij dat naast zn waterbakje deed? ik heb wel die dag de randen van gang (tapijt) met parfum bespoten omdat dex er steeds aan zit te krabben en kauwen; zou hij daarom misschien daar geplast hebben?

oh en nog 1 vraagje; echt altijd als ik de kattenbak uitschep gaat dex erbij zitten, hij springt in de bak en probeert dan te plassen, wat niet lukt, want hij gaat niet omdat hij moet, maar puur omdat ik met z'n bak bezig ben, doen meer katten dat? het lijkt wel alsof hij wil zeggen; rot op met je schepje, dit is mijn domein :D
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

ja, dan is zijn luchtje weg en dat is belangrijk voor het markeren van zijn territorium, dat doen ze hier ook. ik mag eigenlijk ook geen plasjes weghalen!
je zou - en misschien tijdelijk- kunnen proberen er een kattenbak (bv goedkope dweilemmer van Blokker) op een andere plaats bij te zetten, sommige katten poepen en plassen liever niet op dezelfde bak..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9386
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Als ik hier de grote bak schoonmaken zitten ze daarna vaak met zijn twee erin, stereoplassen.
Ik zou lovecat ook een tweede bak adviseren, een grote open bak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door MarjanR »

Lovecat, ik heb een goed gevoel bij het voedings advies van Adriana (Adriana heeft zo'n beetje een master-degree als het gaat om dieten bij katten).
Ik hoor erg veel goede berichten over Sanabelle Urinary, dat is echt goed voer.
En aan gezien het hoogwaardig voer is hoef je niet veel te geven, en rijst het qua kosten niet de pan uit.
En je natvoer goed mengen met water, gewoon een plonsje water bij het natvoer.
En roeren, klaar.
Zo krijgt hij goed veel vocht binnen en wordt z'n blaas goed gespoeld.

Houdt dat eventjes vast voor jouw dextertje.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je helemaal wanhopig wordt van alle tegenstrijdige adviezen.
En misschien krijg je er nog meer....

Maar bedenk je alles neem alles in overweging en kijk dan naar jouw kleine Dex.
Kijk dan in je hartje en neem de beslissing.
Dat houd je even vol en kijk je hoe Dex erop reageert, gaat het goed, dan doorgaan.
Gaat het niet goed, dan pas je iets aan.

Wat je niet gaat doen is in paniek gaan, meis.
Dat is niet goed voor jou en niet goed voor Dex.

Twijfels?
Gewoon je twijfel hier op het forum neerzetten en dan krijg je adviezen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Hij is nog bezig met een kuurtje (zn 2e kuur omdat de blaas nog wat geirriteerd was en hij nog steeds wildeplaste en wat bloed bij de urine had)
Als hij van de bak springt, druppelt hij af en toe nog een beetje na en likt hij gelijk aan z'n dingetje, maar niet te vergelijken met eerst, toen gromde hij en kon hij daarnaast helemaal niet goed plassen.

Is het raar dat hij nu nog af en toe kleinere plasjes doet, naast de grote plassen? Of had nu onderhand wel over moeten zijn?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

die blaaswand heeft wat tijd nodig om te herstellen en intussen heeft hij kennelijk tussentijds meer aandrang om te plassen. ik herken dat wel van blaasontstekingen bij mezelf, dat duurt ook ff voordat het allemaal weer rustig is..
houd het in de gaten en maak maar wat aantekeningen per dag, dat is het makkelijkste ook voor jezelf.

houd in je achterhoofd dat het met de tweede kuur - als hij goed blijft drinken/plassen - wel over moet zijn. kun je hem af en toe beetje rauw lamsvlees geven? dat is goed voor het aanzuren van zijn urine en erg goed omdat hij natuurlijke vits, mins en enzymen binnenkrijgt, die hij met al het doodgekookte voer dus niet krijgt. kan zijn dat hij daar erg van opknapt.
en hoe gaat het nu met jouzelf? al aan de valeriaanthee?
voortaan niet meer zo stressen hoor! wij denken wel met je mee !
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
swiffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:38

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door swiffer »

beste lovecat,

Ik heb geen ervaring met een kitten met blaasgruis, vroeger hadden we een kater met dit probleem, met aangepaste voeding is hij 17 jaar geworden. Misschien die voeding die aangepast is voor de nieren en iets erbij voor kittens, eens vragen aan de dierenarts. Homeopathie kan ook een uitweg bieden.

Veel succes en laat iets weten,

Swiffer
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Ik ben net bij de nieuwe da geweest en die vond het ook wel een lastige kwestie. Hij heeft nu urine opgestuurd naar utrecht en van daaruit gaan we verder kijken! (mijn eerste da had niet eens onderzocht wat voor gruis het was...)
Hij adviseerde me ook het advies van RC op te volgen en geen Urinary meer te geven, maar het liefst zoveel mogelijk natvoer met water aangelengd.

Ik had hier nog natvoer RC staan (de kitten instinctive) maar daar moet je 4 pakjes per dag van geven, dat is 4x 1,30 per dag. Dat kan ik gewoon echt niet betalen... of is dat een normaal bedrag??
Je kan ook 1 zo'n zakje p/d geven en dan aanvullen met droogvoer en dan zou het nog te bekostigen zijn, maar dat is dan weer niet goed voor de gruis?

Deze da vond ik wel prettiger; hij legde alles goed uit en was helemaal niet zo zeker van z'n zaak; hij wilde het overleggen met uroloog van utrecht en dat vond ik wel erg fijn! Ik hoop dat ze erachter komen wat er aan de hand is en dat er een oplossing voor is!

edit; mijn ouders willen meebetalen aan het natvoer, als hij dit perse alleen nog maar mag hebben.. pff dat geeft wat lucht, want ik kan deze kat echt niet meer wegdoen!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door MarjanR »

Wat fijn dat je ouders willen helpen.
Maar 4x per dag natvoer geven?
Hoeveel mensen doen dat hier op het forum?

Teun krijgt bij mij 'smorgens een klein hapje voor de lekker en de plens water.
En 'savonds de rest van het zakje met een flinke plens water (het lijkt wel alsof Teun dat zelfs erg lekker vindt en ik zeg dan ook altijd. Hier Teun je soep).
En verder alleen brokjes hoor.

Misschien kun jij het zelfde doen?
De helft van een blikje smorgens en de andere helft savonds.
En daar dan gewoon een soeppie van maken.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
swiffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:38

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door swiffer »

Lovecat schreef:Ik heb 3 weken geleden mijn allereerste huisdier ooit (!) geadopteerd van de dierenbescherming; een kitten van 4 maanden die op straat gevonden was. Prachtig beestje, erg aanhankelijk en speels, maar na een week begon die buiten de bak te plassen en te grommen naar zijn 'zaakje'.
Dus meteen naar de da met hem. Die kon echter weinig vinden (gevoeld aan z'n blaas, was helemaal ok) en de kitten, Dexter, gedroeg zich verder normaal...
Na 3 dagen had ik er nog steeds een rotgevoel over en de kleine begon ook klaaglijk te mauwen als hij wilde plassen, dus ik weer naar de da.

Daar aangekomen, voelde de da 1 x aan zijn blaas en ontdekte een op knappen staande blaas! Hij moest meteen onder narcose en gespoeld worden en toen kwam er een zandbak uit! De da had nog nooit zo'n jonge kat gehad met blaasgruis en concludeerde dat hij (naast medicijnen) de rest van z'n leven op strikt blaasgruisdieet moet (Royal Canin Urinary s/o high delution).
Nu lees ik overal dat die dieetvoeding niet aan kittens gegeven mag worden?!

Heeft er iemand hier ervaring met kittens met blaasgruis? En vooral, wat denken jullie van de voeding? hey,
misschien eens een licht opsteken bij de alternatieve geneeswijzen, zoals homeopathie, ik heb zo al hele goede resultaten gezien in verband met een poes met pkd. Het is iets van een lange duur, maar wie weet, zo'n jong poesje, ocharme.

Groetjes

Inmiddels is het 12 dagen geleden dat hij gespoeld is en z'n medicijnenkuur was voorbij. Controle bij da was goed, maar na een paar dagen ging hij weer buiten de bak plassen... Weer naar da (ben in 3 weken tijd al 7 x geweest daar :roll: ) en ja hoor, meneer z'n blaas was weer hard, maar hij kon wel z'n plas kwijt, dus waarschijnlijk nog wat blaasontsteking; weer 10 dagen meds meegekregen en hij heeft 2 injecties gehad. Hij heeft geen pijn en plast op zich wel ok, soms lukt het wel, soms niet, maar hij kan z'n plas in ieder geval kwijt.

Arm arm beestje, als baby over straat gezworven, nu dit allemaal en straks nog castratie en hij moet nog aan z'n navelbreukje geopereerd worden, wat een pechvogel(kat) is het toch! Voor mij is het ook allemaal erg spannend, want heb nog nooit een huisdier gehad en zo'n kleine kitten die in de eerste week bij jou zo ziek wordt ... dat is geen pretje. Ik hoop echt dat ie binnenkort opknapt!

Sorry lang verhaal, maar wilde ook de details geven... Wat denken jullie ervan?
swiffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:38

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door swiffer »

hey,

Misschien eens je licht opsteken bij de alternatieve geneeswijzen zoals homeopathie, ik heb al een verrassend goed resultaat gezien bij een poes met pkd. Wie weet, het arme poesje.
Liefs
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9386
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

4 x per dag een heel zakje is echt niet nodig. Ik zou een derde deel van het zakje per keer aangelengd met water doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Cari »

Fijn te horen dat je een nieuwe dierenarts hebt. Dit klinkt een stuk beter. Nu maar hopen dat er i.s.m. Utrecht een oplossing komt!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Hoi, weer even een update van hier!

Vandaag de uitslag gekregen van het labonderzoek te utrecht; geen enkele kristal is er aangetroffen in Dex zijn urine. (leek me logisch; hij is net gespoeld en heeft 3 weken urinary high dilution gekregen!)
Omdat het nu goed gaat (hij lekt niet meer en plast veel) heeft Utrecht geadviseerd hem elke dag natvoer (voor kittens!! ik mag ABSOLUUT geen s/o voer meer geven) te geven met een extra plens water te geven en dat aan te vullen met brokjes en veel waterbakjes.

Over 3 weken gaan we de urine weer testen en kijken hoe hij het doet op enkel en alleen kittenvoer, dan wordt hij ook gecastreerd en aan zijn navelbreukje geholpen!

Ik hoop van harte dat hij het goed doet op het kittenvoer en noooooit meer blaasgruis krijgt, maar utrecht had eenmaal eerder een kitten met blaasgruis gehad en die had binnen een maand gewoon voer weer ernstige problemen.... wat ze daar mee hebben gedaan, weet ik niet, het telefoongesprek moest snel en kort, maar als het binnenkort weer mis is, gaat de da verder met onderzoeken (echo, foto's e.d.)

Vandaag plaste hij trouwens weer naast zijn waterbakje in de gang, maar ik was bezig met zijn kattenbak schoon te maken, dus waarschijnlijk was het daarom; ik ga z.s.m. een 2e bak aanschaffen, want het is een echte plasserd geworden! En dat vind ik niet zo erg; want plassen is goed voor hem!
Ik hoop alleen niet dat dit weer een buiten de bak plassen teken van gruis was!

samenvatting; dex krijgt nu elke dag RC kitten instinctive natvoer (1 zakje + veel water) EN kittenbrokjes van RC. GEEN s/o voer meer.
Ik wil hem misschien wel af en toe wat lamsvlees geven, dat adviseerde Adriana, maar waar koop ik dat, serveer ik dat rauw en hoeveel en hoe vaak? Er staat al veel over vers vlees op het i-net, maar dit is een blaasgruiskitten dus ik wil hem niet teveel of het verkeerd geven!
Plaats reactie